Hej! Jag köpte ett teakbord (fanér) från 60 talet för en billig peng och tänkte fixa iordning det. Nu känns det snarare som om jag har förstört det istället. Till en början testade jag att bara olja in för att jag tyckte det var torrt och tråkigt, detta resulterade i ojämna fläckar som sög åt sig alla olja och vissa inte. Jag insåg då att jag antagligen borde ha slipat och sett till så kvarvarande lack och dylikt var borta. Jag försökte använda lacknafta för att få bort olja och har nu slipat och slipat (för hand med 180 och 240) men det verkar inte bli bättre. Vad ska jag göra nu? Ska jag testa kemisk färgborttagare? Är det kört? Slipa mer med grövre? Eller kan jag betsa över skiten bara. Jag vill verkligen rädd det här fina bordet så uppskattar alla tips!!!

Jag bifogar några bilder

• IMG_9227.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1425.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är fernissa/lack kvar så kan det bli flammigt.
Det är troligen lättare att sickla ned lack med t ex en parkettsickel. Den kommer nog lite lättare ned i fernissan än slippapper.
Sedan slipa fint, och olja.

På båttillbehörsbutikerna så finns annars "teakrengöring" och teakbehandling av lite olika fabrikat som kanske är ett bra kemiskt alternativ just för teak.

• Gilla
Molly Sternmarker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.