Det är dags för oss att renovera eftersom vi behöver 3 sovrum. Originalplanlösning är som bild märkt 1 men jag funderade på om vi istället kunde göra om så att det blir som bild 2. Fördelen med det är att rummet med balkong blir tillräckligt stort som dubbelrum och att köket rymmer ett stort matbord. Dessutom kan vi då öppna upp mot den långa korridoren/hallen som nu mest är en transportsträcka. Vad tror ni? Vi föreslog detta för en byggfirma som isåfall skulle göra totalentreprenad men de föreslog original planlösningen istället. Tar man detta med en byggnadskonstruktör eller vem utöver styrelsen förstås. Tacksam för er input! Det är en lägenhet i Stockholm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Så länge du inte ska riva någon vägg behöver du nog inte prata med någon byggkonstruktör. Att sätta upp en vägg eller riva en icke-bärande vägg kräver inte heller tillstånd av styrelsen, däremot att ändra vatten, avlopp och ventilation behöver du tillstånd för.
Det är dyrt och omständligt att flytta ett kök, kan man slippa det är det värt en hel del.
Vad är det för mått på sovrummet bredvid vardagsrummet i originalplanlösningen?
Det skulle räcka med knappt 3 m från vardagsrumsväggen till vänstra väggen för att kunna ha en dubbelsäng med huvudänden mot vänstra väggen. Just det måttet är väl samma i ditt förslag.
Vad skulle det bli för mått på köket i ditt förslag?
Jag tycker det ser väldigt trångt ut för stolarna.
Det är dyrt och omständligt att flytta ett kök, kan man slippa det är det värt en hel del.
Det skulle räcka med knappt 3 m från vardagsrumsväggen till vänstra väggen för att kunna ha en dubbelsäng med huvudänden mot vänstra väggen. Just det måttet är väl samma i ditt förslag.
Okej tack för svaret! Genom att bara vända på köket tänkte jag att det inte behöver vara svårt eller så dyrt men jag tänker kanske fel?. Sovrummet i originalplanlösningen är 2,75x4,5 men isåfall blir det bara matplats för 2 i köket så det går inte. I mitt förslag skulle köket mäta 4,4 m x 4,0 m (3,4 m golv eftersom köksbänkar med 60 cm djup ska in längs med långväggen). Så det blir väl ändå ett OK rymligt kök där man kan sitta 8p?BirgitS skrev:
Så länge du inte ska riva någon vägg behöver du nog inte prata med någon byggkonstruktör. Att sätta upp en vägg eller riva en icke-bärande vägg kräver inte heller tillstånd av styrelsen, däremot att ändra vatten, avlopp och ventilation behöver du tillstånd för.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Vad jag förstår skiljer det knappt 1 m i längd mellan de två varianterna på sovrummet med balkongen. Hur påverkar det möbleringen?
Du får göra en noggrann ritning med skalenliga möbler.
Hur får du det till att originalets kök bara skulle ha matbord för 2?
Det är ju stor golvyta där. Det är ju en lägenhet avsedd för en familj så det är ju planerat att hela familjen ska få plats att äta i köket.
3,4 m golv tvärs bordet. Då är det inte ritat skalenligt i din ritning, för där är det ungefär så här:
60 cm skåp, 80 cm golv, 80 cm bord, 60 cm golv = 2,8 m totalt.
Du måste rita på mm-papper eller i ett ritprogram med korrekta mått för att få bra hjälp.
Man brukar räkna med minst 60 cm bordsbredd per person.
Du får göra en noggrann ritning med skalenliga möbler.
Hur får du det till att originalets kök bara skulle ha matbord för 2?
Det är ju stor golvyta där. Det är ju en lägenhet avsedd för en familj så det är ju planerat att hela familjen ska få plats att äta i köket.
3,4 m golv tvärs bordet. Då är det inte ritat skalenligt i din ritning, för där är det ungefär så här:
60 cm skåp, 80 cm golv, 80 cm bord, 60 cm golv = 2,8 m totalt.
Du måste rita på mm-papper eller i ett ritprogram med korrekta mått för att få bra hjälp.
Man brukar räkna med minst 60 cm bordsbredd per person.
Klicka här för att svara