var i kontakt med lantmäteriet då jag ska köpa en tomt , hon sa att det fortfarande gick att överklaga dessa tomter , fyra veckor ifrån avstyckningen... mäklaren har dock inte upplyst om detta

Jag antar att man då bör avvakta med köpet till sista dagen då tiden för överklagan är avslutad eller hur hade ni andra gjort

Det bör ju stå i kontraktet att köpet återgår om avstyckningen inte godkänns.

• Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju skriva kontrakt nu (så ingen annan tar tomten framför näsna) med villkorklausul om att avstyckningen måste vinna laga kraft. Jag är osäker, men jag tror inte att du kan få lagfart innan avstyckningen vunnit laga kraft.

När vårt område såldes för att exploateras på 70-talet så skrevs det in i kontraktet att det endast gällde om detaljplanen hade fått godkänt senast ett visst datum. Men det tog ca ett år längre än beräknat så de gjorde ett tillägg till det första avtalet att båda parter var ok med att skjuta fram tillträdesdagen, men att båda parter fortfarande hade möjlighet att häva avtalet om detaljplanen inte var godkänd senast på tillträdesdagen. Det slutliga kontraktet skrevs efter sista datumet i tilläggskontraketet och där hade de skrivit med att båda var överens om att köpet skulle gå igenom fast att sista datumet redan hade passerat.
Det bör gå att göra något liknande med en tomt att köpet kan hävas utan kostnad om inte avstyckningen går igenom

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det bör ju stå i kontraktet att köpet återgår om avstyckningen inte godkänns.
Exakt såhär gjorde vi vid köp av en tomt som inte var avstyckad ännu, skulle säga att det är standardförfarande om allt inte är klart. (y)

• Gilla
verobar
  • Laddar…
Ska göra på detta vis, tusen tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.