K
Hur tror ni att taxeringsvärdena kommer att utvecklas den närmaste 10-20 åren? Kommer de att sjunka med huspriserna eller kommer vi se en utveckling där K/B kommer att ligga under 1 i de flesta fallen?

För ett par år sedan så höjdes ju många taxeringsvärden väldigt, finns det chans att detta kan justeras tillbaka?

Vi tittar på en del hus med tomträtt och där är utvecklingen av väldigt betydelse!

Taxeringsvärdet skall motsvara 75% av marknadsvärdet och bestäms (med vissa undantag) på nytt vart tredje år. Sjunker huspriserna (vilket du verkar vara övertygad om) så sjunker taxeringsvärdena. Om de inte försvinner helt.

Termen du söker är K/T

Vad jag har uppfattat:
--------------------------------
Fastighetsskatt avser att vara en skatt för att jag har "rätt till att jag nyttjar min fastighet".
Den är enligt politikerna absolut inte en förmögenhetskatt även om det är uppenbart för alla att så var/är det.
Sen har man antagit att du "nyttjar din fastighet på ett trevligare och bättre sätt" i ett rikt område.
För att göra det enkelt för sig så har man antagit att nyttjandenöjet stämmer överens med värdeutvecklingen i området samt att nyttjar nöjdare om du har högre standard.
MAO så är skatten syfte frikopplat verkligheten.

Vad kommer att hända framgent? Omöjligt att sia om men här är mina 2 cent.

Nu är det ju bekvämt för staten att få in lika mycket i skatt varje år oavsett konjunkturläget.
Jag gissar att man kommer att fortsätta att höja taxevärden i den takt folk orkar betala och det politiska läget så tillåter.
Med röd politik så kommer man att tvinga fler att gå från hus och hem än med än med blå politik.

Huspriser sjunker i stort sett aldrig under en längre period.
Bra läge är alltid bättre än ett dåligt.
Har ni funderat på att bygga för litet med bra läge att börja med och få ett lägre taxvärde tills dess att ekonomin tillåter en utbyggnad?

Lycka till

Peter

GSM-Peter skrev:
Vad jag har uppfattat:

Med röd politik så kommer man att tvinga fler att gå från hus och hem än med än med blå politik.

Lycka till

Peter
Med blå politik får de skylla sig själva för att de inte planerat bättre.

GSM-Peter skrev:
Vad jag har uppfattat:
--------------------------------
Fastighetsskatt avser att vara en skatt för att jag har "rätt till att jag nyttjar min fastighet".
Den är enligt politikerna absolut inte en förmögenhetskatt även om det är uppenbart för alla att så var/är det.
Sen har man antagit att du "nyttjar din fastighet på ett trevligare och bättre sätt" i ett rikt område.
För att göra det enkelt för sig så har man antagit att nyttjandenöjet stämmer överens med värdeutvecklingen i området samt att nyttjar nöjdare om du har högre standard.
MAO så är skatten syfte frikopplat verkligheten.

Vad kommer att hända framgent? Omöjligt att sia om men här är mina 2 cent.

Nu är det ju bekvämt för staten att få in lika mycket i skatt varje år oavsett konjunkturläget.
Jag gissar att man kommer att fortsätta att höja taxevärden i den takt folk orkar betala och det politiska läget så tillåter.

Huspriser sjunker i stort sett aldrig under en längre period.
Bra läge är alltid bättre än ett dåligt.
Har ni funderat på att bygga för litet med bra läge att börja med och få ett lägre taxvärde tills dess att ekonomin tillåter en utbyggnad?

Lycka till

Peter
Man skall inte blanda ihop taxeringsvärde med fastighetsskatten.
Taxeringsvärde har så länge jag minns varit 75% av marknadsvärde och alla småjusteringar för högre standard etc är till för att få det så nära 75% som möjligt.
Om man anser att ens taxeringsvärde inte är 75% av marknadsvärdet så är det bara att skicka in en ansökan om att få det ändrat.

Fastighetsskatten är något helt annat och om den kommer tillbaka för en-/två-familjsbostäder, skulle jag inte bli förvånad om den delvis baseras på hur miljövänlig fastigheten(byggnaden på den) är istället för att enbart utgå från marknadsvärde/taxeringsvärde.

AnneFi
Nyfniken skrev:
Taxeringsvärdet skall motsvara 75% av marknadsvärdet och bestäms (med vissa undantag) på nytt vart tredje år. Sjunker huspriserna (vilket du verkar vara övertygad om) så sjunker taxeringsvärdena. Om de inte försvinner helt.

Termen du söker är K/T
vårt hus har högra taxering än vad vi köpte det för. :/

Historiskt sett kommer de att sjunka rejält när de följer huspriserna. Men "historiskt sett" kan ju vara om 10-20 år :-)

Det lär väl inte gå upp i alla fall, det kan ju vara en vägledare. Går det ned är det en bonus.

Däremot lär ju fastighetsskatten gå upp eftersom det är en fantastiskt effektiv skatt.

AnneFi skrev:
vårt hus har högra taxering än vad vi köpte det för. :/
Det ska du vara glad för.

dumle skrev:
Historiskt sett kommer de att sjunka rejält när de följer huspriserna. Men "historiskt sett" kan ju vara om 10-20 år :-)

Det lär väl inte gå upp i alla fall, det kan ju vara en vägledare. Går det ned är det en bonus.

Däremot lär ju fastighetsskatten gå upp eftersom det är en fantastiskt effektiv skatt.
Vad pratar du om? Taxeringsvärde eller K/T-tal?

Någon fastighetsskatt finns för övrigt inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.