432 läst ·
2 svar
432 läst
2 svar
Tavlor på gipsvägg, alternativ till X-krok?
Jag har flera tavlor att hänga upp och köpte X-krokar i olika storlekar, eftersom de verkade bäst för gipsväggar.
Tyvärr passar de inte. Ramarna har sågtandshängen och är så djupa att de hamnar för långt ut på kroken, vilket gör att krokarna böjer sig. De är inte särskilt tunga, de tyngsta väger runt 2,5 kg.
Vad är bästa alternativet till X-krok för gipsvägg? Bara spik eller skruv i vinkel, eller räcker det att köra det rakt? I så fall vilken dimension är lagom och finns det någon variant som fäster extra bra i gips och klarar av att tas i och ur ett par gånger?
Det hade varit mycket enklare att få tavlorna i linje om jag slapp sätta in spiken eller skruven i vinkel. Tavlans höjd beror på hur mycket den sticker ut om den är i vinkel, så det lär bli en del skruvande fram och tillbaka innan allt hamnar rätt.
Tyvärr passar de inte. Ramarna har sågtandshängen och är så djupa att de hamnar för långt ut på kroken, vilket gör att krokarna böjer sig. De är inte särskilt tunga, de tyngsta väger runt 2,5 kg.
Vad är bästa alternativet till X-krok för gipsvägg? Bara spik eller skruv i vinkel, eller räcker det att köra det rakt? I så fall vilken dimension är lagom och finns det någon variant som fäster extra bra i gips och klarar av att tas i och ur ett par gånger?
Det hade varit mycket enklare att få tavlorna i linje om jag slapp sätta in spiken eller skruven i vinkel. Tavlans höjd beror på hur mycket den sticker ut om den är i vinkel, så det lär bli en del skruvande fram och tillbaka innan allt hamnar rätt.
Det går bra vilketsom spik eller skruv. Poängen med att spika eller skruva i vinkel är att spiken eller skruven får längre väg genom gipset och fäster bättre. Använd vinkeln på x-kroken som mall. Om du använder skruv använd inte skruvdragare då kan du få borreffekt och skruven fäster dåligt. Om du sätter i en skruv eller spik och hänger på en tavla kanske du kan mäta dig fram hur mycket ramen höjs.
Efter att jag upptäckte den här gipskroken använder jag inget annat.
https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/31-4620
https://www.clasohlson.com/se/Gipskrok-Hercules/p/31-4620
Klicka här för att svara