Så här ser det ut nu när han börjat med golvets tätskikt. Verkar som det är limmat oå vissa ställen. Vete tusan hur det där ska kunna bli tätt?!?!
20141117_173430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141117_173612.jpg
Skapa konto

20141117_173625.jpg
Skapa konto

20141117_173747.jpg
Skapa konto

Ps. Nä der blir ett nytt trägolv. Vi var tvugna att riva upp pga för att då bort ett asbeströr samt lite annat.

C
Ja där saknas ju en rörmanschett också. Än så länge iallafall...

Plus att det ligger fixrester mellan duk och remsa...

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
cpalm skrev:
Mja, det är ju bara "C":et som syns och det kunde lika gärna vara en halv "CE"-märkning.
Och Dancerts certifikatnummer för CE-märkta tätskikt [länk] verkar alla börja på 1073-C...
Sorry... jag har inte sett den märkningen på några av de tätskikt jag arbetar med så lite klumpigt att så snabbt anta att det stod för CC... ;) :)

Eftersom den folien är perforerad i ytterkanterna känns det ju inte som det blir tätt så det räcker om man inte lägger remsa över skarvarna.
Själv jobbar jag mest med PCI idag och där är det remsorna som är perforerade men då ska duken ligga kant i kant och i annat fall är det 50mm överlapp...

MEN... alla skarvlösningar ska ju vara med tvåkomponents lim idag eller motsvarande tublim avsett för skarvlösningar och på de bilderna ser det ut som de skarvar med gummimembran bara ?

C
Paul-Staffanstorp skrev:
MEN... alla skarvlösningar ska ju vara med tvåkomponents lim idag eller motsvarande tublim avsett för skarvlösningar och på de bilderna ser det ut som de skarvar med gummimembran bara ?
OM jag tolkar saker och ting rätt så är inte detta inte en gummiduk, utan en fiberklädd folie som skall skarvas med tätremsor eller överlapp och sedan bakas in i tätmembran? Men det ser ut som att de monterat den som om det vore en gummiduk?

Om man vänder på det såhär då...

Vad ska jag fråga killen som håller på?
Ska jag fråga om han jobbar med Höganäs tätskikt och höra vad han använder för produkter och vilket sätt han gör skarvarna samt om han utgår från beskrivningen typ?

C
Printa ut monteringsanvisningen, se lite dum ut, peka och fråga - skall det verkligen va så här?? :D

Känns dock som att de hunnit så långt så att det blir j-ligt kostsamt för dem att göra om. Så räkna med svar utifrån de förutsättningarna,

Redigerat:
Nu har jag spelat dum och frågat lite.
Det grå är membranet och det gröna komponentslim. Han kallade det för duk på golvet.
Han drog inte ut tätskiktet på golvet för att han tyckte det var svårt att få till en bra kant mellan vägg och golv, och därför valde han remsor. Dessa remsor har han limmat med det gröna komponentslimmet i vår duschhörna samt där badkaret ska stå. I övrigt har han använt det grå membranet. Golvduken ska han även limma med limmet som jag förstod det.

Känns som jag får lov att lita på detta då jag inte känner att jag har så mycket mer konkret att kontra med. Ska kolla med snickaren när han är här också. Han har även hand om entreprenaden när det gäller snickeri, kakel och tätskikt.

C
Spara bilderna och ta gärna lite fler. Alltid bra att kunna visa hur det ser ut under kaklet om det blir problem senare.
Du skulle ju kunna dra iväg bilderna i ett mejl till CC Höganäs support också och se om de har några synpunkter.

P.s. Hantverkaren har säkert helt rätt angående remsor vs. överlapp mot golvet. Men han borde i så fall använda remsorna enligt tillverkarens anvisning kan man tycka...

Jodå jag ska spara bilderna, tog ett gäng till oxå. Bra tips där ang att maila CC Höganäs. Tyvärr ville dom inte svara på några funderingar utan tyckte jag skulle anlita en besiktningsman. Men har satt 2st fuktmätare nu under golvet (under golvvärmen) som jag kopplat till min Tellstick. Och skulle fukten överstiga 75% så får jag ett mail. Känns som en liten trygghet iaf.

Smart! Vad står det i mailet? Stäm hantverkaren? :D

Jag använder deras produkter och sätter mycket tätskikt. Dock har vi inte börjat använda det nya systemet ännu (2-komp limmet). Nu är det väl kanske inget krav på att man ska gumma på duken på vägg men det kostar inte mycket att göra det för extra säkerhet, plus att det är lättare att kamma fixet då det inte "rullar" på samma sätt då. Men det är skit samma nu, hade dock gett ett mer seriöst intryck.
Som tidigare nämnt hoppas jag att rörmanschetten sitter på plats också. Minns inte exakt vad som gäller för det nya systemet, men vill minnas att det nya systemet är det som gäller för företag medans som privatperson kan man använda det gamla systemet. Rätta mig om jag har fel..
Gick ju krusen för detta system ganska nyligen men lätt att glömma då jag inte använt de än.
Som Paul säger vill jag med minnas att alla skarvlösningar ska vara med tvåkomponents lim. Remsor, manschetter, överlapp osv. Så detta tätskikt ser väl kanske inte helt 100% rätt ut, men har sätt betydligt värre.
Se till att det är gummi på duken som ligger på golvet i alla fall. Gärna så att de svarta trycket på duken lyser igenom åt de röda hållet dagen efter när de torkat. Du gör helt rätt att ta bilder (ta några på brunnen i olika vinklar också) och ställa frågor till han som utför arbetet.

C
Spännande att höra ett proffs åsikter om detta!

mattetheangler skrev:
Nu är det väl kanske inget krav på att man ska gumma på duken på vägg men det kostar inte mycket att göra det för extra säkerhet, plus att det är lättare att kamma fixet då det inte "rullar" på samma sätt då.
Detta fick jag från monteringsanvisningen som någon postade förut (http://cdn-cchoganas.doy.se/2014/07/cch_ivot_14.pdf), konstruktion V12-3 sista steget, vilket är den enda konstruktionen i anvisningen som använder duk på vägg. Men anvisningen gäller kanske det äldre systemet? Monterade själv CC Höganäs tätskikt för några år sedan men behövde då inte använda duk alls.

Vad säger proffsen om sättet att montera golvduken ovanpå kantremsan?

Rent generellt, skulle vara intressant att veta ett proffs åsikter om mycket det är OK att avvika från tillverkarens anvisning? Bland oss hempulare råder väl allmänt uppfattningen att monteringsanvisningen är "bibeln" och skall följas till punkt och pricka.

Jag kan inte kalla mig själv ett proffs då jag bara har ett år i yrket:) Det som sades under utbildningen från höganäs om det nya systemet då vi pratar duk på vägg var att det finns två sätt att gå till väga. Antingen sätter man duken utan överlapp mot varandra, då bör man undvika gummi på dukens ovankant. Sen får man sätta remsa i skarven, och det finns två olika till detta. Den ena som är lite billigare limmar man med 2 komp limmet. Den andra remsan har en klisterbaksida.

Det andra sättet att montera duken är med överlapp. Då får man alltså släppa med gummit till överlappet för det ska limmas med 2komp. Åter igen ska bör detta överlapp va fritt från gummi.

Vad gäller golvduken ovanpå remsan vet jag inte, i det gamla systemet är det inga problem. Jag ANTAR att de är okej nu med för om du tex kör med nedvik på väggduken så överlappar du den med golvduken också.
Kan som sagt inte svära på att jag har rätt eftersom jag inte börjat använda detta system än.
Men visst, ska man hård dra det så har den som gjort de antagligen fuskat lite om det inte har limmats i alla skarvar.
Ingen följer reglerna till 100%, så länge de inte fuskas på fel saker.. Tex så är det rekommenderat med 8ans kam till plattorna i den storleken du har på väggen, men han har säkert använt 6ans. Betyder inte att de kommer falla för de.

"åsikter om mycket det är OK att avvika från tillverkarens anvisning?"

När jag var på en liten firma och de gjorde enbart jobb hos privatpersoner var det extremt noga, de skulle va perfekt. De små seriösa firmorna lever mycket på sitt rykte.

Nu går ja på nyprod, allt ska gå fort som fan och det är inte alls så noga, så länge de går igenom besiktningen. Med andra ord följs sällan tillverkarens anvisningar till 100% på dessa ställen.

Sen har tillverkaren själv sagt om tex det markerade överlappet när en person frågade om detta under kursen. Hur viktigt är det att överlappet blir precis kant i kant med strecket?
Svaret löd något i stil med;
Har vi ett krav på att överlappet ska vara 3 cm, så som det är markerat på duken. Då kommer ändå en viss procent att slarva o bara överlappa kanske 1-2 cm, andra kanske 4 cm.
Hade kravet vart på 2 cm då kan det bli att överlappet inte klarar att hålla tätt när vissa fuskar.

Han menade då på att många av dessa regler eller rekommendationer är lite överdrivna, just för att de är medvetna om att en stor procent inte kommer följa anvisningarna till fullo.
Men självklart betyder inte det att de är okej att fuska.

Redigerat:
  • Gilla
G.Aho
  • Laddar…
Hörde mig för lite snabbt angående gummi på utanpå duken på vägg. Så får ändra mitt svar angående det till att ja, det SKA vara gummi även utanpå den. Alltså efter man monterat duken på vägg så rollas den "flödigt" med gummi, de svarta trycket bör lysa igenom åt det röda hållet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
mattetheangler skrev:
Hörde mig för lite snabbt angående gummi på utanpå duken på vägg. Så får ändra mitt svar angående det till att ja, det SKA vara gummi även utanpå den. Alltså efter man monterat duken på vägg så rollas den "flödigt" med gummi, de svarta trycket bör lysa igenom åt det röda hållet.
Snicksnack.....på alla andra fabrikat ska det inte rollas något gummi utanpå duken, totalt onödigt!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.