Okej som jag förstått det nudå är alltså...

Det är okej att göra såhär om man enbart tänker på tätskiktet?

Den fina skarven mellan kakel och klinker får bli en senare fråga. Får väl se om det blir snyggt eller inte först innan man börja klaga :p

Det är helt okej. Sorry för trådkapning :D

Ingen fara 😊
Bra då låter jag honom fortsätta så på måndag 👍

Paul-Staffanstorp
Jag tycker egentligen inte det är helt ok då överlappet inte blir tillräckligt stort... men visst gränsfall ;)

Du kan få 50mm överlapp men visst ska det även penslas med 50mm över skarv

Paul-Staffanstorp
Oftast ja, men olika med olika tätskiktssystem och limmer... :)

T
Jag har faktiskt gjort som TS hantverkare, men oftast brukar jag tätskikta golvet också samtidigt som väggarna och sedan täcka golvet med mjölkpapp medans man sätter väggarna.

Paul-Staffanstorp
Ja det är så lätt att lägga ut mjölkpapp på golvet som skydd så det är lättare att köra allt på en gång.

Dessutom numera då det ska vara 2-komponents lim till skarvarna så oftast klarar man sig på en blandning till allting inkl. golvet och det är onödigt kostsamt att köra en hel blandning bara till golvet sedan. ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tycker egentligen inte det är helt ok då överlappet inte blir tillräckligt stort... men visst gränsfall ;)
Det är 4cm från väggen till kanten på tätskiktet på de flesta ställen. På nåt ställe är det nästan 5cm.
Är det för lite för att jag ska ifrågasätta det hela??

C
Kolla som sagt monteringsbeskrivningen för det system som används och utgå från det i första hand. De brukar ligga upplagda på tillverkarens webbsida så det bör vara snabbt kollat.

Paul-Staffanstorp
Känns allt annat bra så tycker jag inte det är något att orda om för det lär med största sannolikhet bli hur bra som helst ändå... :)

Det där ser ut som höganäs tätskikt och där är det ca 3 cm överlapp som gäller.
Allt enligt gällande monteringsanvisning.

Japp Höganäs har jag sett på nån påse! Så då känns det helt plötsligt tryggt. Tackar :thumbup:

Paul-Staffanstorp
Hmm ja det blir nog till att fråga lite imorgon då :mad:

Detta hittade jag också:

"Skär till våder av Tätduk FB4 i rummets
höjd + 50 mm (överlapp vägg/golvvinkel)
med kniv"

Dessutom är det som minst ca 3.5cm i duschhörnan!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.