Hej!

Jag ska renovera en toalett, alltså ett rum med toalettstol och handfat utan golvbrunn, tanken är att kakla golvet och måla väggarna.

Enligt Boverkets rekommendationer ska det vara tätskikt på golvet och uppvikt 100mm på väggen. Hur gör man rent praktiskt övergången till den målade vägen? Jag hade tänkt våtrumsgips på väggarna och sedan kaklar jag en liten "list" med samma klinker som på golvet upp på väggen för att dölja tätskikts kanten. Sedan måla med en våtrumsfärg direkt på gipset utan glasfiberväv etc eftersom det inte är ett "äkta" våtrum.

Tankar på detta utförande?

BirgitS
Våtrumsgips behöver du ju inte utan det går bra med vanlig gips. Annars låter det som en bra princip. Målarfog på överkanten av väggens kakel som du sen målar med väggfärgen.

• Gilla
Anyon Svensson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumsgips behöver du ju inte utan det går bra med vanlig gips. Annars låter det som en bra princip. Målarfog på överkanten av väggens kakel som du sen målar med väggfärgen.
Jag hade tänkt kakellist på överkanten och sen målarfog ovanpå det. Men det kanske blir svårare att få tätt?

BirgitS
Behöver inte bli tätt så om du gillar kakellister så använd det. Det är bara en fråga om tycke och smak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.