K
adde_camilla skrev:
Det finns ju flera sätt att applicera tätskikt, t.ex med duk, plastmatta eller bara rolla....
Både Maxit och Casco har ångspärr i form av duk och om jag har förstått det rätt behöver man inte lägga omlott med Maxit d.v.s lite lättare i min värld :)
Tarketts lösning med vanlig matta som skall svetsas m.m verkar vara bökigt, i min värld....

Använder sig LIP system 17 av duk eller är det bara att rolla?
Jag vet inte hur Casco har det, men maxit har både duk och rollat så man kan välja. Duken kan du välja om du vill lägga omlott eller inte.
 
ktm250 skrev:
Varför skulle LIP vara mer användarvänligt än andra?
Nja, jag menade egentligen något av de rollade tätskikten, inte duk. De tycker jag är mer användarvänliga.
 
vic viper skrev:
Ja det är korrekt men det är just rollandet som tar tid, man blir rätt trött på att rolla när man är inne på typ tionde strykningen :)
System 17 klarar man med två strykningar VS20 och två VS30 om man inte snålar. Helt okej, man tätskiktar ett badum på en dag.
 
Har just klarat av 4e strykningen med VS20, och en liten slatt blev kvar. Så det får bli en 5e i duschhörnan.
 
Då har du strukit tunt varje gång. Men det är ju egentligen inget fel, tar bara lite längre tid. Tänk på att VS20 sen inte får stå mer än en ett dygn innan man applicerar VS30. Helst ska man på med VS30 så fort VS20 blivit genomskinlig.
 
ktm250 skrev:
Jag vet inte hur Casco har det, men maxit har både duk och rollat så man kan välja. Duken kan du välja om du vill lägga omlott eller inte.

Casco´s rollat ska man bara applicera på massivt underlag, typ betong. Vet inte hur det är med Maxit´s system.
 
Maxit har kommit med ett nytt rollat system som uppfyller de nya kraven.
 
jon_h skrev:
Då har du strukit tunt varje gång. Men det är ju egentligen inget fel, tar bara lite längre tid. Tänk på att VS20 sen inte får stå mer än en ett dygn innan man applicerar VS30. Helst ska man på med VS30 så fort VS20 blivit genomskinlig.
Behöver snabb respons på ditt inlägg här (Jon).
Jag ser ingenstans att det får gå max ett dygn innan VS30 ska på, på Lips hemsida\fakta??

Har precis kört på ett andra lager VS20 och funderar på att ta ett till. Och sen tänkte jag köra VS30 imorgon, visst inom ett dygn blir det då, men det kan också dröja två.

Därför blev jag väldigt fundersam nu!
 
Om jag inte minns helt fel ska det stå i anvisningarna. Vet att det ett tag stod olika på dunken med vs20 och i anvisngarna. Dock har Jon_h rätt i att vs30 skall på senast 24 timmar efter applicerandet av vs20.
 
Hej, hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.

Vi har betongväggar och betongbjälklag, behöver man köra med Lip V20 då eller räcker det med primer och V30? Manschetter ska användas på samma sätt som i skivbaserade väggar antar jag, men behöver vi använda remsor i hörn och golv-vägg anslutning när båda är i betong? Ska man i så fall använda den Lips vattentäta remsa eller den vanliga? Tycker inte detta framgår riktigt av Lips anvisningar.
 
K
adde_camilla skrev:
Casco´s rollat ska man bara applicera på massivt underlag, typ betong. Vet inte hur det är med Maxit´s system.
Maxit har två rollade system. Ett som bara används på massivt underlag och ett som håller 2 000 000 s/m. De har även dukvarianten.
 
Goxx:Nu är inte jag expert men vad jag sett så brukar det rekommenderas att man sätter tätskikt där man vattenbegjuter åtminstone och då är nog tätremsor osv ett måste. Det är svårt att få till det i hörnen och runt rören annars misstänker jag.

Hör med LIP om du är osäker, de är synnerligen trevliga att prata med.
 
Tack för svaret om Lip. Jag har mailat dem, men får väl ringa istället. Måste beställa imorgon. Tänkte köpa från Sigro, om ingen kan tipsa om någon återförsäljare i Göteborg som håller låga priser.
 
Goxx skrev:
Hej, hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.

Vi har betongväggar och betongbjälklag, behöver man köra med Lip V20 då eller räcker det med primer och V30? Manschetter ska användas på samma sätt som i skivbaserade väggar antar jag, men behöver vi använda remsor i hörn och golv-vägg anslutning när båda är i betong? Ska man i så fall använda den Lips vattentäta remsa eller den vanliga? Tycker inte detta framgår riktigt av Lips anvisningar.
Ska du följa LIPs rekommendationer så ska både V20 och V30 användas oavsett underlag.

Remsor ska alltid användas i skarvarna men är det betong räcker det med den vanliga fiberremsan.
 
RobZombie skrev:
Ska du följa LIPs rekommendationer så ska både V20 och V30 användas oavsett underlag.

Remsor ska alltid användas i skarvarna men är det betong räcker det med den vanliga fiberremsan.

För en nykomling! Kan någon förtydliga vad skillnaden är på de olika remsorna, vet att den ena är gummiklädd, inte sant? Men var i vilken situation ska respektive användas?

Kommer bygga ett badrum med separat duschhörna med glasdörr, i så fall den täta remsan i duschen och remsan i resten av badrummet?

Var förra veckan och hörde om pris på Golvabias produkt och då "yrade" expediten om någon slags remsa gjord av vete. :rolleyes:

Hur som helst tyckte jag deras produkt lät bra, men dyr 8-9000kr men då ingick flytspackel och fix/fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.