Hej
Jag har ett badrum på entréplan där duschen är helkaklad men resten av badrummet är målat med endast klinker på golvet. Skulle tro att badrummet är från 90-talet.

Nu är planen att renovera badrummet. I duschen kommer jag knacka ner kaklet och förmodligen byta ut skivorna under. Men övriga målade väggar skulle jag helst behålla och sätta upp tätskikt och sedan kakla. Frågan är om det är ok att göra på det sättet då det då blir två tätskikt på väggen?

BirgitS
Två tätskikt anses väldigt olämpligt för om det kommer in några droppar vatten så har det ingenstans att ta vägen utan då kan mögel börja växa på t.ex. kartongskiktet på gipsskivor.

För att följa dagens branschregler om tillräckligt stabilt underlag för kakel och klinker samt krav på trä överallt där något ska sättas fast så kan det vara nödvändigt att stadga upp väggar och golv, dvs. du kan vara tvungen att riva alla väggar. Det är viktigt att vara väl påläst när det gäller branschregler från Säker vatten (inkl. deras särskilda godkända väggkonstruktion) och BKR.

BirgitS BirgitS skrev:
Två tätskikt anses väldigt olämpligt för om det kommer in några droppar vatten så har det ingenstans att ta vägen utan då kan mögel börja växa på t.ex. kartongskiktet på gipsskivor.

För att följa dagens branschregler om tillräckligt stabilt underlag för kakel och klinker samt krav på trä överallt där något ska sättas fast så kan det vara nödvändigt att stadga upp väggar och golv, dvs. du kan vara tvungen att riva alla väggar. Det är viktigt att vara väl påläst när det gäller branschregler från Säker vatten (inkl. deras särskilda godkända väggkonstruktion) och BKR.
Tack, läste nyss bkr och som du säger är grundregeln att det ska bort. Så det är väl det jag får göra även om jag själv tycker att risken bör vara riktigt låg på väggarna utanför duschutrymmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.