Hejsan alla Byggare!
Jag har ett problem med rivningen av kaklet i badrummet. Samtliga väggarna är gjutna i betong (ej lägenhet) och det är lögn i fan att få bort de. Har använt mig av en bilmaskin med korrekt mejsel från HILTI men de går inte.
Så nu är min fråga, är det okej att man låter kaklet vara kvar på väggarna och har hantverkarna till att lägga det nya tätskiktet över kaklet? (Enbart på väggarna). Golven och de gamla stammarna kommer vi att plocka bort och göra nytt såklart.
Huset är byggt 1960.
Tips och råd mottages tacksamt!
Jag har ett problem med rivningen av kaklet i badrummet. Samtliga väggarna är gjutna i betong (ej lägenhet) och det är lögn i fan att få bort de. Har använt mig av en bilmaskin med korrekt mejsel från HILTI men de går inte.
Så nu är min fråga, är det okej att man låter kaklet vara kvar på väggarna och har hantverkarna till att lägga det nya tätskiktet över kaklet? (Enbart på väggarna). Golven och de gamla stammarna kommer vi att plocka bort och göra nytt såklart.
Huset är byggt 1960.
Tips och råd mottages tacksamt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt branschreglerna är det inte tillåtet med två lager tätskikt. Är badrummet från 1960 eller är det renoverat någon gång?
Du får också läsa instruktionerna från tätskiktstillverkaren om vilka underlag som är godkända. Någon sorts skiva kan vara nödvändig t.ex. för att få tillräckligt slätt underlag.
Jag förstår inte varför det skulle vara svårare att få bort kakel från väggarna än från golvet.
Du får också läsa instruktionerna från tätskiktstillverkaren om vilka underlag som är godkända. Någon sorts skiva kan vara nödvändig t.ex. för att få tillräckligt slätt underlag.
Jag förstår inte varför det skulle vara svårare att få bort kakel från väggarna än från golvet.
Under mina år i försäkringsskadebranschen har jag rivit åtskilliga badrum. Tresiffrigt antal. Aldrig har jag stött på ett där det inte går att få bort kaklet. Har det varit svårt ibland? Javisst! Har det varit jävligt? Absolut! Har det varit ett satans slit med blödande armar av vassa kakelskärvor och sargade knogar som skrapats mot betongen? Jajamensan! Men med råg i rygg, säd i brallan och idogt nötande blir det gjort. En bilmaskin i lagom storlek och med ett par vassa, flata mejslar underlättar också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjade ett sådant bilningsjobb med vad jag tyckte var en rejäl maskin en gång. En dryg timme senare hade jag fått loss ett par plattor och hackat sönder ett antal. Såg framför mig en hel helgs bilande och insåg att det här går fan inte. Googlade hyrmaskiner och lyckligtvis hade Bauhaus ett antal blåa bosch och ett samtal senare hade de bekräftat att de fanns ledig och jag satt i bilen dit.ACME skrev:Under mina år i försäkringsskadebranschen har jag rivit åtskilliga badrum. Tresiffrigt antal. Aldrig har jag stött på ett där det inte går att få bort kaklet. Har det varit svårt ibland? Javisst! Har det varit jävligt? Absolut! Har det varit ett satans slit med blödande armar av vassa kakelskärvor och sargade knogar som skrapats mot betongen? Jajamensan! Men med råg i rygg, säd i brallan och idogt nötande blir det gjort. En bilmaskin i lagom storlek och med ett par vassa, flata mejslar underlättar också.
[bild]
De hade ett par olika modeller och det skilde några tior mellan värstingen och stegen billigare. Vis av erfarenheten från timmarna före och fortfarande blöt av svett valde jag den stora. Något i stil med en Bosch GSH 16-28 idag.
Hem, packade upp och satte igång. En dryg och dammig timme senare låg allt kakel och klinker i bitar på golvet!
Så jag kan bara hålla med ACME, antingen är ditt badrum något helt osannolikt bygge, eller så behöver du hyra något roligt några timmar! Lycka till!!
PS, vilken maskin har du använt och vilka mejslar?
En hilti te 6-22 med hilti SPMK 4/18 mejslar, ingen aning om de e för små grejor. Jag har rivit en hel del innan men inget som varit i närheten av såhär svårt.Tomtom79 skrev:
Påbörjade ett sådant bilningsjobb med vad jag tyckte var en rejäl maskin en gång. En dryg timme senare hade jag fått loss ett par plattor och hackat sönder ett antal. Såg framför mig en hel helgs bilande och insåg att det här går fan inte. Googlade hyrmaskiner och lyckligtvis hade Bauhaus ett antal blåa bosch och ett samtal senare hade de bekräftat att de fanns ledig och jag satt i bilen dit.
De hade ett par olika modeller och det skilde några tior mellan värstingen och stegen billigare. Vis av erfarenheten från timmarna före och fortfarande blöt av svett valde jag den stora. Något i stil med en Bosch GSH 16-28 idag.
Hem, packade upp och satte igång. En dryg och dammig timme senare låg allt kakel och klinker i bitar på golvet!
Så jag kan bara hålla med ACME, antingen är ditt badrum något helt osannolikt bygge, eller så behöver du hyra något roligt några timmar! Lycka till!!
PS, vilken maskin har du använt och vilka mejslar
Tomtom79 skrev:
Påbörjade ett sådant bilningsjobb med vad jag tyckte var en rejäl maskin en gång. En dryg timme senare hade jag fått loss ett par plattor och hackat sönder ett antal. Såg framför mig en hel helgs bilande och insåg att det här går fan inte. Googlade hyrmaskiner och lyckligtvis hade Bauhaus ett antal blåa bosch och ett samtal senare hade de bekräftat att de fanns ledig och jag satt i bilen dit.
De hade ett par olika modeller och det skilde några tior mellan värstingen och stegen billigare. Vis av erfarenheten från timmarna före och fortfarande blöt av svett valde jag den stora. Något i stil med en Bosch GSH 16-28 idag.
Hem, packade upp och satte igång. En dryg och dammig timme senare låg allt kakel och klinker i bitar på golvet!
Så jag kan bara hålla med ACME, antingen är ditt badrum något helt osannolikt bygge, eller så behöver du hyra något roligt några timmar! Lycka till!!
PS, vilken maskin har du använt och vilka mejslar?
Är la bara o gnugga på låter de som 👍
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men en TE6-22 är väl dessutom batterimaskin och de e ganska meningslöst i min värld... kör på 220v och byta upp dig precis som nämnts till minst en TE-300 AVR så ska du se att det går för jag har själv inte på 20år i branschen varit med om att det inte går att få ner kakel. 
Sen kan du hyra en saneringsfräs så du kan fräsa bort fixresterna smidigt också efter att plattorna är nere.
Själv älskar jag min Protool framförallt när det är betong bakom då den inte rör betongen men tar bort allt fix supereffektivt.
En sådan här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renoverings-saneringsfraes-festool-protool-rgp-80-11.324285/
Sen kan du hyra en saneringsfräs så du kan fräsa bort fixresterna smidigt också efter att plattorna är nere.
Själv älskar jag min Protool framförallt när det är betong bakom då den inte rör betongen men tar bort allt fix supereffektivt.
En sådan här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renoverings-saneringsfraes-festool-protool-rgp-80-11.324285/
Klicka här för att svara