Hej! Jag håller på att renovera en liten toalett. Det är ca 1.4kvm stort, betonggolv (tidigare plastmatta som jag tagit bort).
Hantverkaren som skall hjälpa mig lägga golvvärme (el) och klinker föreslår följande:
- Måla betongen med primer
- Lägg värmeslingor
- Flytspackla
- Lägg diffusionsöppet tätskikt (han föreslår mapei mapelastic, verkar vara en tvåkomponentsgegga med tillhörande remsor för hörn och kanter)
- Klinker

Jag gör en del själv och har idag slipat bort resterna av plastgolvet som låg innan, och tänkte nu måla med primer

Frågor:
1) Kan nån rekommendera en primer? För betonggolv. Den behöver också vara diffusionsöppen, antar jag? Är alla det?
2) toaletten ligger på betongplatta, markplan. Ingen fukt, är det tänkta tätskiktet lämpligt? Dvs ett vettigt val?
3) han har sagt att diffusionsöppet tätskikt blir en avvikelse mot våtrumsstandard för toalett (om jag förstår honom rätt skall golvet och 5cm sockel vara helt tätt). Han tycker det är bättre att betongen kan andas än att det är helt tätt, för det finns ändå ingen golvbrunn i utrymmet. Är det ett rimligt resonemang och vad betyder det isf för mig (t.ex försäkringsmässigt) om en vattenläcka uppstår?

Bifogar bild på toaletten som den ser ut idag (renslipat golv)

• En renslipad betonggolvyta i en liten toalett, omgiven av grönblomstrande tapet på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
3) Det är mycket riktigt så att diffusionsöppet tätskikt bara får användas i källare på oisolerad betongplatta. En avvikelse innebär att du får låg eller ingen ersättning från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada pga. avvikelsen.

Är resten av markplan gjort på ett fukttåligt sätt?
Känns rätt meningslöst att bara ha toaletten diffusionsöppen medan det i andra rum är tätt mot betongplattan.

Om du ska ha golvvärme borde det finnas isolering, annars blir det dyrt sätt att värma upp rummet.

Intees
BirgitS BirgitS skrev:
3) Det är mycket riktigt så att diffusionsöppet tätskikt bara får användas i källare på oisolerad betongplatta. En avvikelse innebär att du får låg eller ingen ersättning från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada pga. avvikelsen.

Är resten av markplan gjort på ett fukttåligt sätt?
Känns rätt meningslöst att bara ha toaletten diffusionsöppen medan det i andra rum är tätt mot betongplattan.

Om du ska ha golvvärme borde det finnas isolering, annars blir det dyrt sätt att värma upp rummet.
Intressant! Halva huset står på betongplatta, resten har nån slags krypgrund. Tvättstugan, groventre mfl har betonggolv där man gjutit ett par cm upp på väggarna, och där finns ju även brunnar med fall så en ev vattenläcka rinner undan rätt effektivt. Gissar att ett målat betonggolv kan andas fukt, men gissar också att vatten kan tränga ner igenom också. Räknas det som ett tätskikt? På toan låg tidigare tjärpapp och plastmatta.
Jag har tidigare mätt fukt i betongplattan och den varit "väl godkänd". Har även prövat "husmorstips" som att lägga ut plast över betonggolvet och se ifall det fångar nån fukt över längre tid, men aldrig sett nått.
Vad är egentligen branschreglerna för en toalett? Krävs ett tätskikt eller ej? Eftersom det inte finns nån brunn kommer ju en vattenläcka oavsett orsaka stora skador, oavsett om man har tätskikt eller ej

Jag klurade också på golvvärmen, jag har ingen värme i övriga golv på bottenvån och det är "okej" komfortmässigt. Hantverkaren tycker absolut jag ska installera golvvärme "ifall du säljer nån dag.." osv. Jag har kikat lite på ebecos kit och där kan man köpa till en isoleringsskiva med färdiga urfrästa spår för slingan. Det skall enligt ebecos själva ge "upp till 45% lägre energiförbrukning" men så bygger det också 20 mm. Och sen kommer klinker på det, det kommer bli en rätt rejäl nivåskillnad mot anslutande rum. Om jag läser specen för Ebeco cable kit rätt så är en kabel utan isolering "bara" 4 mm, så i bästa fall kanske det bygger 4-5 mm efter slingan blivit spacklad.

BirgitS
M magnoz skrev:
Gissar att ett målat betonggolv kan andas fukt, men gissar också att vatten kan tränga ner igenom också. Räknas det som ett tätskikt?
Det finns olika typer av färger, silikatfärg brukar man ha på källarväggar eftersom den andas, medan andra färger kan vara betydligt tätare om än inte helt vattentäta. Målat betonggolv räknas inte som tätskikt.
M magnoz skrev:
På toan låg tidigare tjärpapp och plastmatta.
Går man tillbaks ett par årtionden så var det nog inget krav på tätskikt i toaletter. Men så började folk städa med mer vatten eller rör började droppläcka så att det blev vattenskador under/kring toalettrum och branschregler för toaletter infördes.
M magnoz skrev:
Vad är egentligen branschreglerna för en toalett? Krävs ett tätskikt eller ej?
Ja, det ska vara tätskikt på golv med uppvik, men det finns då undantag för källare.
Du bör själv läsa BKR:s branschregler, de är lättlästa.
M magnoz skrev:
Eftersom det inte finns nån brunn kommer ju en vattenläcka oavsett orsaka stora skador, oavsett om man har tätskikt eller ej
Det försäkringsbolagen ser problem med är att dels städar folk med så mycket vatten att det kommer ner i bjälklagret, kanske bara 1 msk vid varje städning men med tiden så kan bjälklagret börja ruttna, dels inträffar det att en rörskarv börjar läcka så lite att det inte syns men dropparna följer röret nedåt och in i bjälklagret som blir svårt skadat innan det upptäcks.

Faran är alltså inte om det blir stora mängder som man upptäcker för då har inte bjälklagret tagit allvarlig skada och det går att fixa med en rimlig summa pengar.
M magnoz skrev:
Jag klurade också på golvvärmen, jag har ingen värme i övriga golv på bottenvån och det är "okej" komfortmässigt. Hantverkaren tycker absolut jag ska installera golvvärme "ifall du säljer nån dag.." osv.
Visst är det en fördel försäljningsmässigt med golvvärme. Nybyggda hus med golvvärme har typ 30 cm isolering för att minimera att värmen går ned i marken, men även men typ hälften av det så blir det inte så stora förluster. Men har man ingen isolering alls blir det väl typ så att hälften av uppvärmningen går genom plattan och ned i marken.

Klinker är bra på att transportera kyla till bar hud, medan trä och plastmatta är rätt dåligt på det. Det innebär att klinker som är 20 grader känns betydligt kallare än trä och plastmatta som är 20 grader.

• Gilla
magnoz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.