9 512 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Tätskikt i våtrum förstört?? Hjälp!
Jag tycker inte tätskiktet är det största problemet. Risken att det skall bli översvämning i tvättstugan och vart vattnet då kan rinna vidare är ju det som skall bedömas. Tröskelns höjd är viktigare. Jag tror att risken för en läcka på diskmaskinen är större än risken för översvämning i tvättstugan. Sen vad olika branschregler säger är inte någon lag som påverkar en ev. skadeersättning. Jag skulle lägga all energi på att ordna en rejäl tröskel med rätt höjd och tätning mot nya klinkers.AmandaN skrev:
Gick händelserna i förväg och demonterade innerdörr och tröskel in till tvättstugan då vi behöver höja alla innerdörrar pga ny parkett. Vi fick bräcka och lirka för att få bort tröskeln som vi sedan förstod satt fast i tätskiktet.. Första klinkerraden mot tröskeln har vi också lyckats lossa när vi höll på. Behöver man göra om hela tätskiktet eller kan man reparera detta på något magiskt sätt? Har dessvärre inte koll på fabrikat men ser ut att vara gummi och en grå remsa/folie. Tar tacksamt emot hjälp!!
Blir det en engångsöversvämning i tvättstugan, som räddas av ett litet uppvik mot tröskel, så är det knappast i praktiken några större krav på exakthet i den lösning man gör för att härma tätskiktets uppvik i ts fall. Sätt bafa dit något som gör att vattnet inte rinner helt fritt ner under tröskeln och vidare till nästa rum. Exempel på vad det kan vara; random mjukfog, silikonfog, tätskiktsgegga av valfritt material, etc. Det blir tillräckligt tätt oavsett. Ingen vits att få panik över detta. Det är ändå det dåliga tätningsarbetet runt nån skorsten eller i en glipande plåt på taket som kommer att ge dig huvudvärk över vattenskada. Lovar dig att du har massor av brister som du är lyckligt ovetandes om. Åtgärda detta "felet" med rimlighet.
De lösa kakelplattorna kan du fästa med tex silikon som du ringlar ut i lagom mängd.
De lösa kakelplattorna kan du fästa med tex silikon som du ringlar ut i lagom mängd.
Man kan ju också tänka så här att: Har verkligen någon reell risk för vattenskada blivit större? Känns som att dettaH Hans Andersson1077 skrev:
Tycker själv att det ser ut som att tröskeln ni ryckt suttit på en bit gips? Och att det nog aldrig suttit något tätskickt över gipsbiten? Min erfarenhet av tätskicktslim/rollat tätskickt är att det sitter ordentligt, kan inte se att pappen på en gipsskiva skulle ha tillstymmelse till chans att stanna om det suttit tätskickt ovanpå den - nu ser ju den grå pappen på vad jag tror är gips ut att vara i förhållandevis gott skick. Min slutsats är nog att det kanske sitter sanna tätskickt hela vägen bort i er tvättstuga, eller att badrummets tätskickt varit felaktigt avslutat hela tiden. Hade det varit hemma hos mig hade jag innan jag gick in i fullständigt panikläge, branschregler etc till trots, funderat på om tilltaget verkligen orsakat någon reell förhöjd risk för vattenskada - är dusch/badkar långt ifrån där tröskeln suttit så är väl ändå risken fortsatt ganska begränsad.AmandaN skrev:
Gick händelserna i förväg och demonterade innerdörr och tröskel in till tvättstugan då vi behöver höja alla innerdörrar pga ny parkett. Vi fick bräcka och lirka för att få bort tröskeln som vi sedan förstod satt fast i tätskiktet.. Första klinkerraden mot tröskeln har vi också lyckats lossa när vi höll på. Behöver man göra om hela tätskiktet eller kan man reparera detta på något magiskt sätt? Har dessvärre inte koll på fabrikat men ser ut att vara gummi och en grå remsa/folie. Tar tacksamt emot hjälp!!
Okej, känner mig avsevärt lugnare efter era kloka svar. Tack! Det är som sagt bara en tvättstuga, det som potentiellt skulle kunna läcka i stora mängder är väl varmvattenberedaren. Har inga badkar/dusch eller liknande i tvättstugan. Vi får fixa lite fog och lösa det helt enkelt. Tack igen!
Alltså fick ni inte loss tätskikt från tröskeln så att tätskiktet revs av eller ??AmandaN skrev:
Exakt så är det ,,,har själv våtrum certifikat och har själv varit besiktningstekniker och fukttekniker med över 20 års inom hus och fastighetpacman42 skrev:
Vilka problem med försäkringsbolag har du tänkt att du skall få?
Vattnet bör aldrig nå tröskeln i ett korrekt utfört badrum. Det skall luta minst 2 cm, vilket gör att det enbart är täppt brunn som kommer att kunna orsaka det. Men har du täppt brunn så kommer vattnet med största sannolikhet rinna över tröskeln också, så det hjälpte ju inte. Detta kommer inte att hindra dig från att få ut försäkringen. Det är bara om det som är felaktigt utfört är orsaken till vattenskadan som du inte får ut den.
I mitt hus så fick jag vattenskada pga en läckande rörkoppling. Ingen, varken besiktningsman eller hantverkarna brydde sig ens om att titta på den, inte ens när jag försökte få dem att titta på den för att få ett utlåtande rörande vad felet var.
Om det smygläcker vatten i den av dig orsakade skadan så får du inte full täckning på försäkringen.
Om du vill undvika denna (lilla) risk så plockar du in en hantverkare som försiktigt river delar av badrummet runt dörrposten, som skarvar tätskiktet och som sedan sätter ny klinker. Detta leder då till:
1) större risk för nya vattenskador eftersom du flyttat riskområdet in i rummet
2) risk att du inte hittar samma klinker/kakel
3) risk att hela badrummet måste göras om för att man inte klarar av att laga befintligt tätskikt
Jag hade tätat det så gott det går och satt dit en ny tröskel.
I praktiken är det extremt svårt att ta loss en tröskel till ett badrum utan att riva sönder tätskiktet, något att tänka på till nästa gång...
Klicka här för att svara