Hej!
Tänkte börja med att skriva att jag imorgon planerar att ringa Byggkeramikrådet/försäkringsbolag för att kolla vad som gäller i detalj men jag är inte helt säker på terminologi etc så skriver även här.

Vi har hantverkare som håller på att renovera badrummet i våran lägenhet. Vi har valt en takdusch med gömda rör. Projektet närmar sig sitt slut så allt är inkaklat etc. När takduschen monterades märkte vi att den satt på tok för lågt. Taksilen hamnade på typ 195 cm där vi läst oss till är 210-240 cm, vi reklamerade arbetet då vi knappt kunde stå under duschen och glasdörrarna inte gick att fälla in och det såg bara allmänt helt kasst ut. Lite tjaffs senare så har följande lösning getts som förslag från hantverkarna.
De gör ett nytt hål där duschen ska sitta, sen sågar de ur väggen från andra hållet, byter ut röret från blandaren (också infälld i väggen), så långt inga konstigheter. Sen tar de bort det gamla hålet, sätter någon form av duk och alla varianter av tätande medel man kan tänkas behöva.

Nu till frågan, är en sån här lösning godkänd enligt dagens byggstandarder? Vi började med badrummet under förra året så som jag har förstått det är det inte de nya reglerna som börjar nu under 2026 som måste tillämpas utan den tidigare standarden men jag har inte kunskap nog att tolka dessa (https://admin.bkr.se/app/uploads/2021/12/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf)

Alla tips om hur vi ska gå tillväga för att reda ut den här härvan mottas med glädje!

• Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…

Bästa svaret

E estrandler skrev:
Hej!
Tänkte börja med att skriva att jag imorgon planerar att ringa Byggkeramikrådet/försäkringsbolag för att kolla vad som gäller i detalj men jag är inte helt säker på terminologi etc så skriver även här.

Vi har hantverkare som håller på att renovera badrummet i våran lägenhet. Vi har valt en takdusch med gömda rör. Projektet närmar sig sitt slut så allt är inkaklat etc. När takduschen monterades märkte vi att den satt på tok för lågt. Taksilen hamnade på typ 195 cm där vi läst oss till är 210-240 cm, vi reklamerade arbetet då vi knappt kunde stå under duschen och glasdörrarna inte gick att fälla in och det såg bara allmänt helt kasst ut. Lite tjaffs senare så har följande lösning getts som förslag från hantverkarna.
De gör ett nytt hål där duschen ska sitta, sen sågar de ur väggen från andra hållet, byter ut röret från blandaren (också infälld i väggen), så långt inga konstigheter. Sen tar de bort det gamla hålet, sätter någon form av duk och alla varianter av tätande medel man kan tänkas behöva.

Nu till frågan, är en sån här lösning godkänd enligt dagens byggstandarder? Vi började med badrummet under förra året så som jag har förstått det är det inte de nya reglerna som börjar nu under 2026 som måste tillämpas utan den tidigare standarden men jag har inte kunskap nog att tolka dessa ([länk])

Alla tips om hur vi ska gå tillväga för att reda ut den här härvan mottas med glädje!
Finns ett avsnitt som jag ser det i BBV som kan tillämpas om jag förstått det hela rätt men kräver att utövaren har godkännande från tillverkaren av tätskiktet så finns detta dokumenterat?

"1.4 Delreparationer
Reglerna kan normalt inte tillämpas vid arbeten på delar av ytor vid
reparationer, åtgärdande av felutföranden, skador och liknande.
Däremot kan sådana åtgärder göras fackmässigt med utgångspunkt
från BBV. Entreprenören tar ansvar för arbetet och kan lämna garanti
enligt överenskommelse mellan parterna. Entreprenören ska ha kontakt
med tätskiktstillverkaren och få godkännande för reparation i det spe-
cifika fallet. Tätskiktstillverkaren ska förse utföraren med en anvisning
som avser reparationen. Utföraren ska dokumentera arbetet kontinuer-
ligt och överlämna bilder, beskrivning av arbetet och anvisning från tät-
skiktstillverkaren till beställaren"

• Gilla
estrandler
  • Laddar…
Andrehandymagi
om det ska göras så måste det göras från rätt håll…

Finns det inga möjligheter att förlänga röret upp till duschmunstycket?

Jag undrar samma sak som Uffe Plåtis. Går det inte att från där duschröret nu kommer genom väggen montera en 90-vinkel och dra röret längs väggen 30 - 40 cm uppåt? Det kunde se helt OK ut med rätt materialval.

Jag ringde byggkeramiska rådet och det var helt okej. Vi var inte intresserade av att ha en fullösning när vi plöjt ner pengar i att gömma allt men tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.