Vi bygger om ett uthus till gäststuga. Funderar lite på badrummet och hur man ska göra med tätskikt. Har letat som en tok på nätet men inte hittat något liknande exempel.

Förutsättningar:
Huset är murat i blåbetong och putsat. Vi har byggt en egen innervägg i lecablock, 10 cm tjock vägg och putsad.
Golvvärme i badrummet. Golvet i betong, just i badrummet är det isolerat i golvet men men bara 15 cm cellplast p g a det var svårt att gräva ur. Övrigt hus är ej isolerat mot marken.

Se bifogad skiss på hur dusch osv är någonstans.

Tätskikt i hela badrummet? Bara i duschhörnan och golvet?

• Skiss över en planlösning för ett badrum med noterade positioner för dusch, handfat och toalett.

Bästa svaret

Finns det ngn anledning till att du funderar på att skippa tätskikt i ngn del?
I min värld så ska du ha tätskikt överallt i ditt badrum.
Men vad står huset på, under el över mark?
Så länge det inte finns risk för tillskjutande markfukt så bör det vara tätskikt.

Min tanke var att eftersom det är en icke organisk konstruktion kanske man inte skulle ha tätskikt mer än där det blir hårt utsatt för fukt. Och att vad jag läst mig till så gör man så i källare med betongkonstruktion.
Men om det snarare handlar om när man har risk för tillskjutande markfukt så så låter det ju som att vi ska ha tätskikt i hela badrummet. Huset står över mark så det är väl ingen risk att det kommer fukt utifrån i väggarna.

B Beetleboy skrev:
Min tanke var att eftersom det är en icke organisk konstruktion kanske man inte skulle ha tätskikt mer än där det blir hårt utsatt för fukt. Och att vad jag läst mig till så gör man så i källare med betongkonstruktion.
Men om det snarare handlar om när man har risk för tillskjutande markfukt så så låter det ju som att vi ska ha tätskikt i hela badrummet. Huset står över mark så det är väl ingen risk att det kommer fukt utifrån i väggarna.
Dra du på tätskikt på alla ytor så blir det bra.

Så får det bli!

• Gilla
LJC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.