96 828 läst ·
41 svar
97k läst
41 svar
Tätskikt i betong/källare
Jag är i samma situation, fast med 12 kvm tvättstuga. Problemet för mig är att som jag har fattat det måste man vänta typ ett år innan man lägher tätskikt för att betongen skall hinna torka tillräckligt. Jag har dessutom grandvattnet bara ca 20 cm under plattan, så det känns som att det skulle kunna vatten den vägen om det blir ett hundraårsregn.
Det är inte så komplicerat - Med Cellplast, och någon form av grus/leca för att jämna av - som får anses vara ett kapilärbrytande skikt, och golvvärme så anser jag att du skall ha tätskikt över hela ytan:
Saxat från BBV - Byggkeramikrådets branschregler för våtrum:
Enligt branchreglerna skall du ha tätskikt över hela golvet.
Jag har ingen kunskap om dylika bad inomhus tyvärr...
Saxat från BBV - Byggkeramikrådets branschregler för våtrum:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Enligt branchreglerna skall du ha tätskikt över hela golvet.
Jag har ingen kunskap om dylika bad inomhus tyvärr...
Reglerna är detsamma för tvättstuga med eller utan VVB - Men där kan man då undvika väggarna och bara dra tätskikt golv 5cm upp på väggarna.joakim_j skrev:
Jag är i samma situation, fast med 12 kvm tvättstuga. Problemet för mig är att som jag har fattat det måste man vänta typ ett år innan man lägher tätskikt för att betongen skall hinna torka tillräckligt. Jag har dessutom grandvattnet bara ca 20 cm under plattan, så det känns som att det skulle kunna vatten den vägen om det blir ett hundraårsregn.
Är plattan oisolerad och utan kapilärbrytande skikt enligt mitt inlägg ovan så skall man inte ha helt tätskikt utan jag skulle då nöja mig med ytan kring brunnen/VVB/Tvätt eller delar av ytrummet.
Där har jag gjort fel i min tvättstuga som gjordes för ett par år sedan - Jag har endast lokalfall och tätskikt ca 2 kvm på golv kring golvbrunn/pannan. Trots att jag har 200mm cellplast och golvvärme med kapilärbrytande skikt i form av lättbetongkulor under cellplast.
"2.6 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ska golvet förses med godkänt tätskiktssystem av valfri systemtyp.
Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system användas vid träbjälklag. Om golvbrunn är installerad i dessa utrymmen kan golvlutningen begränsas till ett lokalt fall vid brunnen. Övrig yta kan vara plan. Bakfall får dock inte före- komma i någon del av utrymmet.
Tätskikt ska dras upp på vägg minst 50 mm. Finns en gjuten klack runt servisledning som kommer ur golv ska klacken förses med tätskikt på samtliga ytor."
@slacker
Jag får hålla med dig om att detta är tydligt.
Men jag undrar ändå hur man gör bedömningar i stora utrymmen. Låt säga att detta utrymme hade varit 200m² och det endast varit ett hörn på 2x2m i en öppen planlösning som varit nyttjat som våtrum. Är det tröskelhöjd som styr avgränsningen i så fall?
Men jag undrar ändå hur man gör bedömningar i stora utrymmen. Låt säga att detta utrymme hade varit 200m² och det endast varit ett hörn på 2x2m i en öppen planlösning som varit nyttjat som våtrum. Är det tröskelhöjd som styr avgränsningen i så fall?
Mig veterligen finns det inte angett i den utformningen, men jag förstår hur du menar - Tätskikt på 200kvm skulle vara absurt och i ett sådant fall skulle man definitivt göra avsteg - Gör man däremot avsteg så skall detta dokumenteras..D David_Berglund skrev:@slacker
Som med allt så finns det alltid risker, säg att man bara tätar en del. Badet ger upp och golvbrunnen har inte rensats på ett tag så den klarar inte mängden som kommer, vatten rinner ut över ytan och passerar gränsen för tätskikt. Är allt kört!? Knappast, det kommer att torka ut - Men det är svårt att avgöra hur omfattande skadorna kanske är om man inte river upp och kontrollerar.
Man säger att det tar månader för ett kaklat badrum att bli helt torrt efter normal användning och ett större läckage skulle nog inte märkas i första taget. Man torkar upp och går vidare.
Men ett spabad på ett par hundra liter skulle nog jag tänka mig för lite extra - Visst det går väl att tulla på tätskikt vägg men i det stora hela - Blir det så mycket merkostnad?
Själv tyckte jag det var fånigt att sätta tätskikt på väggen till badrummet när duschen är nästan 3,5 meter bort, bakom en glasvägg, hur skulle det kunna komma vatten dit? Men regler är regler...
Och frågan är om du hittar en entreprenör som ställer upp; "Behörigheten kan också återkallas om entreprenören gör sig skyldig till felaktiga arbetsutföranden eller andra avsteg från BBV."
Så kontentan av vad jag försöker säga - Regler - Avsteg - Dokumentation Avvikelse - Skada = Försäkringsbolaget lär nog fnysa till och inte ersätta...
Kvällslektyren finns här:
https://www.svenskakakel.se/images/uploads/pdf/bbv_15_1.pdf
Köper hela ditt resonemang, och ytterst är det ju precis som du säger en fråga om vad som händer vid skadereglering som är det intressanta, kanske inte teknisk analys, även om det är svårt att acceptera för en ingenjör. 
Ang. badet kommer jag göra en liten sockel på 50mm runt, och under badet blir det ett 110-rör rakt ut i dräneringen för att hantera extrema flöden om det skulle springa läck. Har självfall på dräneringen från tomten, och är inte ansluten till dagvattennät.
Ang. badet kommer jag göra en liten sockel på 50mm runt, och under badet blir det ett 110-rör rakt ut i dräneringen för att hantera extrema flöden om det skulle springa läck. Har självfall på dräneringen från tomten, och är inte ansluten till dagvattennät.
Det är lite av en djungel och får ett par år sedan när jag kämpade på med tvättstugan hade jag svårt att få svar på tal. Tidigare i år när badrummet gjordes om var det mer tydligt förfarande med raka svar från samtliga gällande tätskiktets vara eller inte vara.D David_Berglund skrev:Köper hela ditt resonemang, och ytterst är det ju precis som du säger en fråga om vad som händer vid skadereglering som är det intressanta, kanske inte teknisk analys, även om det är svårt att acceptera för en ingenjör.
Man gör hur man själv vill i sitt eget hem - Bara man är medveten om vilka komplikationer det kan medföra. Ponera OM ni bestämmer er för att flytta och du får plumpen i besiktningsprotokollet att badrummet/spa avviker från norm. Det är säkert skitsnyggt och supermysig och man tycker det borde höja värdet på fastigheten - Men den plumpen gör nog snarare att värdet på fastigheten minskar... Väg in alla aspekter av det och räkna hur mycket det skiljer i pris. Mitt badrum är på ca 10 kvadrat och det var enkel matematik. 40 kvm blir ju en slant extra med tätskikt på samtliga ytor.
I det stora hela med spabad, kakel, klinker, blandare, belysning, golvvärme och allt annat vad det innebär så kanske tätskikt ändå blir en mindre post!?
Jag tror du gör rätt bedömning, och sannolikt leder dina resonemang till att jag ändrar min plan.
Dessutom kommer det troligen vara ett naket betong-utrymme minst 2 år efter att bygget färdigställs, eftersom vi lär vilja ha lite andrum efter ett i övrigt stort projekt. Så finns gott om tid att begrunda detta då det inte påverkar förfarandet vid gjutning.
Dessutom kommer det troligen vara ett naket betong-utrymme minst 2 år efter att bygget färdigställs, eftersom vi lär vilja ha lite andrum efter ett i övrigt stort projekt. Så finns gott om tid att begrunda detta då det inte påverkar förfarandet vid gjutning.
Mitt badrum var även det en arbetsplats i 2 år - Kanske inte så mycket för besluten som skulle tas, utan mer av ångest, utmattning och tidsbrist....D David_Berglund skrev:Jag tror du gör rätt bedömning, och sannolikt leder dina resonemang till att jag ändrar min plan.
Min resa finner du här om det kan ge lite inspiration.
Ibland får man ge sig själv tid att hämta andan oxå. Är övertygad om att mitt kommer tjänstgöra väl som förråd tills ekonomi och energi infinner sig.
Skall absolut ge mig in och läsa din tråd. Spännande!
Så här ser det ut i planeringsstadiet, det hamnar i souterräng och med ett skjutglasparti i hela kortsidan.
Så här ser det ut i planeringsstadiet, det hamnar i souterräng och med ett skjutglasparti i hela kortsidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, jag är medveten om vad reglerna säger. Vad jag undrar är hur man gör i praktiken. Gujuter man golvet och sedan väntar ett år innan man inreder tvättstugan? Känns ganska jobbigt. Jag kommer nog att göra så att jag skiter i täktskikt i tvättstugan, jag måste nämligen få in en bergvärmepump där innan jag kan fortsätta med resten av renoveringen av huset.slacker skrev:
Reglerna är detsamma för tvättstuga med eller utan VVB - Men där kan man då undvika väggarna och bara dra tätskikt golv 5cm upp på väggarna.
Är plattan oisolerad och utan kapilärbrytande skikt enligt mitt inlägg ovan så skall man inte ha helt tätskikt utan jag skulle då nöja mig med ytan kring brunnen/VVB/Tvätt eller delar av ytrummet.
Där har jag gjort fel i min tvättstuga som gjordes för ett par år sedan - Jag har endast lokalfall och tätskikt ca 2 kvm på golv kring golvbrunn/pannan. Trots att jag har 200mm cellplast och golvvärme med kapilärbrytande skikt i form av lättbetongkulor under cellplast.
"2.6 Övriga utrymmen
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ska golvet förses med godkänt tätskiktssystem av valfri systemtyp.
Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system användas vid träbjälklag. Om golvbrunn är installerad i dessa utrymmen kan golvlutningen begränsas till ett lokalt fall vid brunnen. Övrig yta kan vara plan. Bakfall får dock inte före- komma i någon del av utrymmet.
Tätskikt ska dras upp på vägg minst 50 mm. Finns en gjuten klack runt servisledning som kommer ur golv ska klacken förses med tätskikt på samtliga ytor."
Jag har ett duschrum i källaren där det tidigare låg en plastmatta. Mattan är utriven och så har golvet målats med en färg som inte sitter fast (typ vanlig vattenburen golvfärg...) direkt på betongen (och limmet som är kvar). Tidigare var det ett duschhörn men nu står det en duschkarbin som vi ska byta ut samt lägga klinker. Jag måste få bort färgen och förmodligen även limmet som man bara målat över, men jag är osäker på om jag bara ska ha tätskikt under själva duschkarbinen. Själva rummet är ca 10 m2 och duschkarbinen står i hörnet mot betonginnerväggar.
Blir inte riktigt klok på huruvida jag har isolering under plattan eller inte och om jag ska ha tätskikt eller inte.
Jag har en gammal ritning samt en beskrivning av huset. Huset är från 76 och är ett 1 1/2 plan med källare.
Blir inte riktigt klok på huruvida jag har isolering under plattan eller inte och om jag ska ha tätskikt eller inte.
Jag har en gammal ritning samt en beskrivning av huset. Huset är från 76 och är ett 1 1/2 plan med källare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden