Hej

Jag skall precis montera ett tätskikt av folietyp och undrar om det kräv hörnförstärkning även i hörnen vid fönstersmygen?

Den är långt från duschen och det känns lite "overkill". Duken kommer att vikas runt hörnen och överlappas med en remsa i fönstret.

K

S
Ska du sätta kakel in i smygen så blir det skydd för hörnet
Blir det en annan omfattning i smygen eller bara färg

Hej

Det skall kaklas.

Smygen är ca 23cm djup.

K

S
Då blir det ett skydd i ytterhörnet , se då till att dom plattorna som sitter i smygen startar jäms med vägg plattorna , ( alla plattor är lite rundade på kanterna ) annars så får du vassa kanter där , och dom kapas mot fönsterkarmen , den skarpa kanten vid kap blir lite gömd då

OK

Jag avser tätskikt inte kakellist.

Dvs inner och ytterhörn i folie.

K

S
Lite missar här mellan oss men hänger inte med riktigt , uppfattade det som att fönstret sitter en bit in i väggen så det blir som en hylla där
Låt tätskiktet gå runt hörnet och in i smygen , du får klistra en bit i hörnen i smygen så det blir tätt hela vägen

Ja precis

Tänker vika tätskiktet en bit runt hörnet och sedan en remsa på 23 cm så att hela smygen blir täckt av tätskikt.

Frågan är om man också skall ha färdiga hörn som extra förstärkning av tätdkickt som man har i golvet.

Redigerat:
S
Inte i fönstersmygen , där rinner det inget vatten , skär några bitar som passar in i vecket och upp ca 5 till 10 cm ( blir lite av tårtbitar ) på den del som är invikt . limma med smörjan som du har till det fabrikatet
som är för tätskiktet , då blir det bra

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Jag tror jag förstår vad du menar men du har möjligen inte någon bild?

K

S
Vad är du efter , tätskiktets utforming eller plattornas placering mot kanten mot smygen

Tätskiktet i övergången mellan vägg och smyg.

Tänker mig att man tapetserar väggen, skär en diagonal från hörnet i materialet som täcker fönstret och viker in 5cm.

Då fattas det en trekant på var dera yta i smygen som täcks av en tårtbit.

Hela smygen täcks sedan av en remsa på ca 23cm i bredd.

K

S
Då blir det bra med det som du tänker :)

LarsSvensson80
Beror på tätsikts leverantörens instruktioner
För tex Kiilto kan denna vara relevant.

Notera det kan ha kommit uppdateringar som gör att filmen inte är relevant.

Jag är enig och skall det göras till punkt och pricka så skall man nog ha ytterhörnsförstärkningar. MEN det känns lite i överkant då det inte rinner vatten där och i smygen har jag ett eluttag och där är det ju ett stort hål i tätskiktet så då får det duga utan hörnen... :-/

Vik in folien smygen och sätt ytterhörnsmanschetter i hörnen. Täta med eventuell SMP-fog mot karmen för att få helt tätt.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.