Jag ska renovera ett badrum i källare/souterräng. Nu är jag tveksam om jag ska sätta tätskikt i hela badrummet eller bara kring duschen, med tanke på tillskjutande markfukt. Huset är byggt 1973 och grundläggningen är gjord enligt följande (nedifrån marken och upp till golvet): 300 mm drän. grus, 100 mm betong, 0,15 plastfolie, 50 mm mineralull och 40 mm överbetong (står så i bygglovsritningar).

Badrummet har en väggkortsida ca 1,7 m mot jord/mark (hela vägghöjden) bestående av asfaltsbestruken lättbetong. Övriga 3 väggar i badrummet är innerväggar. Badrummet är totalt ca 7 kvm. Förutom att jag undrar om jag ska vara orolig för tillskjutande markfukt undrar jag om isoleringen är tillräcklig för att installera golvvärme direkt på betongen och sedan flytspackel + klinker?

300mm ärväl minimi rekomendationen för golv med golvvärme

300 mm gäller för platta på mark. För källargolv som har en relativt varm undersida är det overkill. Befintlig dränering/betong räcker gott som isolering. Värme förlusten blir marginell. Sedan om det stämmer att det ligger 50mm mineralull så är det ett plus.
Jag ska göra något liknande, tvättstuga med golvvärme o duch. Jag tänker bara lägga fuktspärr på ytor som vattenbejuts ofta, dvs kring brunnar och i duschutrymmet. Skarvar mellan golv/innerväggar bör man kanske täta också om det är organisk vägg (ej betong). Övriga ytor mår bra av att luftas/ventileras. Men man gör därmed ett avsteg från BKR reglerna.
Om det ligger en folie i golvet någonstans så riskerar man innestängd fukt om man fuktspärrar hela golvet. Kanske inte är någon risk....

Jag skulle kolla om det verkligen finns mineralull under betonggolvet och om den är torrt. Är den torrt så kan man fuktspärra golvet för det finns ju ingen fukt att stänga inne. Är ullen blött så har du ingen nytta av en sån isolering för den har knappast någon isoleringsförmåga kvar.
Man använder ingen fuktspärr i golv och vägg som har direkt kontakt med mark men i duschen ska man fuktspärra . Din golv är dock svårt att bli klok på :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.