Hej! Funderar på att lägga microcement i badrummet. Men undrar om jag behöver byta golvbrunn och riva upp allt? Badrummet är gjort 2007.
Hur ser det ut regelmässigt eftersom jag fått anmärknkng?

• Ett smutsigt kärl med rester vid kanten, behöver rengöras. Inne i en diskho, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en smutsig tvättmaskintrumma med skräp och kalkavlagringar vid kanten.
    Skapa konto
  • Inuti en smutsig, tom glasburk med rester och streck längs kanterna. Närbild, suddig bakgrund, sepia toner.
    Skapa konto
BirgitS
Mikrocement är bara ett ytskikt så det i sig ändrar inget gällande tätskikt, branschregler etc. Försäkringsbolaget kommer att fortsätta att tycka att det är ett badrum från 2007 och därmed med en del åldersavdrag och de ev. anmärkningar som finns nu.

Den vanligaste orsaken till felmonterat tätskikt i golvbrunnen brukar vara att tätskiktet sticker fram under klämringen. På bilderna tycker jag att det är svårt att se något eftersom det är en del smuts också.

Ok! Tack för svar. Ska försöka ta nya bilder ikväll så återkommer jag

Jag antar att de där uppe är kakelfix eller kanske rullat tätskikt? Men samtidigt ser man en duk under den massan som har lossnat på vissa ställe? Sen där nere är de tätskiktduken också?

• Tvättmaskins inre med smuts och mögel vid tätningslisten; behov av rengöring.
    Skapa konto
  • Närbild på smutsig tvättmaskintätning med mögel och smutsavlagringar. Behöver rengöring.
    Skapa konto
  • Inuti en nästan tom färgburk med färgrester och torkade droppar längs kanterna.
    Skapa konto
Vad är det för anmärkning du fått? Klämringen bottnar inte helt?

Alle Nil Alle Nil skrev:
Jag antar att de där uppe är kakelfix eller kanske rullat tätskikt? Men samtidigt ser man en duk under den massan som har lossnat på vissa ställe? Sen där nere är de tätskiktduken också?
Centano Centano skrev:
Vad är det för anmärkning du fått? Klämringen bottnar inte helt?
Tätskikt är felmonterad vid golvbrunn? Men är de kakel fix med tätskikt duk där uppe där lite massa trillat av och manschetter nere som syns lite under klänning? Är de ett problem kan man fylla i massa vid första?

En till

• En smutsig och använd färgburk med rester av vit färg och skräp runt kanten.
    Skapa konto
BirgitS
Tätskikt/manschett ska inte synas under klämringen för då är inte klämringen så långt ner som möjligt, vilket kan leda till att den inte trycker tillräckligt hårt mot baksidan och därmed kanske det inte blir helt tätt. Jag vet inte om man kan rätta till det i efterhand.

Jaha men de där uppe under fixet är de tätskikt som släppt eller bara fix som ser tunn ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.