Jag blir lite osäker gällande hur tätskiktet som skall appliceras inför kommande badrumsrenovering i källarplanet.

Just nu är plattan oisolerad.. men jag tänkte nog bila upp hela plattan och isolera med cellplast, gjuta igen med EPS och lägga vattenburen golvvärme. Väggarna som är i angränsning mot utsidan av huset är isolerade med träullit med puts på. Hela huset är i övrigt dränerad från utsidan.

Jag antar att hela golvet skall tätskiktas efter isolering, men gäller detta även väggarna? Finns det inte en risk att fukt samlas mellan utsidans dränering och insidans fuktspärr om väggen inte får andas ordentligt?

Kanske oroar jag mig för ingenting. =)

För att förtydliga det jag menar..

Enligt branchreglerna (http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf), sid 7, så finns två alternativ för applicering av tätskikt. Enligt bilderna längst ner så kommer mitt fall ligga någonstans mittemellan dem två bilderna längst ner.. dvs, oisolerade väggar och isolerad platta.

Skall jag tätskikta hela golvet, men endast väggarna lokalt vid dusch och badkar.. eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.