Jag har gjutit in värmeslingor i flytspackel på vårt badrumsgolv. Enligt anvisningarna på påsen (Bostik) skall golvet "torka" i 24 timmar innan det ytbehandlas.
I nästa steg skall jag lägga en fuktspärr därefter fix och klinkers.
Är det verkligen rätt att det räcker med 24 timmar, kommer inte vattnet från flytspacklet att stängas inne?

Vänta längre om du känner dig osäker. Jag har också flytspacklat nyligen och torktiden för det (Kiilto) var 1-5 dygn. Jag tror att jag väntade i två dygn i alla fall och då hade jag spackel så att jag drygt täckte slingorna.

Mvh
Thomas

De flesta moderna flytspackel är självuttorkande. Det betyder att allt vatten som man blandar i används i de kemiska processerna och binds av spacklet.
Bara att följa anvisningen! ;)

Tackar för snabbt svar.

Även om spacklet till en del är "självtorkande" så kan det inte vara hela sanningen eftersom vattenmängden kan varieras rätt mycket beroende på hur mycket fall man vill ha.

Kanske bäst att vänta några dagar extra som Thomas_P råder?

Edjo på vilket sätt varierar vattenmängden vid fallbyggnad? Det är ju samma mängd vatten kontra pulver. Följ anvisningarna på säcken så kan det inte bli fel..

Instruktionen på säcken säger mellan 4 och 4.5 liter vatten (per 15 kg säck) beroende på behovet av fall.
Och 5 liter om golvet skall tillåtas flyta ut helt.

Om du skall fixa väggarna också så gör detta först (som man skall) så ger du golvet några dagar extra att torka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.