6 211 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Tätning mellan imkanal och ångspärr i nybyggt hus
Byggbranschen är hemsk, har också dåliga erfarenheter.P P-KAR skrev:Fick inget gehör. Det blev att dom tejpa och lät det vara som det var på dom första bilderna.
Jag har byggt med JB-Villan och firman som varit här är TJ-Luftteknik AB från Skövde.
Samma firma har misslyckats med att isolera avluftkanalen från värmepumpen enligt monteringsbeskrivning. Medför kondens och isbildning på avluftsrör. Även nere vid pumpen finns det is.
[bild][bild][bild][bild][bild]
När jag ringde till firman som varit här sa mannen som äger företaget "det är konstigt att inte besiktningsmannen noterat detta".
Samma snubbe(ägaren) har förmodligen varit här och slarvat med brandisoleringen till IM-Kanalen. Att han inte lyckas med att isolera avluftningsrör från värmepumpen förvånar mig inte ett dugg. Han sa att han skulle komma i förra veckan men har inte dykt upp. Har istället anmält det till JB-Villan som får reda upp detta.
När jag ändå håller på och talar om TJ-Luftteknik AB kan jag passa på att berätta att samma ägare har en annan firma som heter Byggkontroll Skaraborg AB. Ägaren håller även på med besiktningar, KA-uppdrag osv.
[länk]
[länk]
Båda bolagen har anmärkningar, vad det betyder vet jag inte. I vilket fall skulle jag avrått från att använda sig av någon av dessa firmor då ägaren inte är villig att ta ansvar för sitt arbete.
Tack för info iaf!
Tänkte kanske något sånt här hade funkat runt imkanalen annars:
https://www.byggmax.se/diffusionsspärr-490x490-kaminexperten-p67190258?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopSp4mag7kk-aqHyEpJoNSuIj_XZE-JzrAtL0q7Gm3rMzSStmy9oQuRoC56kQAvD_BwE#913=78282
Epdm-gummi.
Detta föreslog även jag när det begav sig(iaf något liknande). Men han menade på att det inte uppfyller brandkrav osv. Jag tänkte att han är ju besiktningsman och har även en ventilationsfirma, så han vet väl bäst.E Erik9005 skrev:Byggbranschen är hemsk, har också dåliga erfarenheter.
Tack för info iaf!
https://www.byggmax.se/diffusionsspärr-490x490-kaminexperten-p67190258?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopSp4mag7kk-aqHyEpJoNSuIj_XZE-JzrAtL0q7Gm3rMzSStmy9oQuRoC56kQAvD_BwE#913=78282
Epdm-gummi.
Det var då, och nu i efterhand är jag väldigt osäker på om han vet bäst. Men jag orkade inte tjafsa om det, det var så mycket annan skit som varit och då kunde jag lika gärna skita i detta också.
Fick isoleringen avhjälpt idag. Snubben som var här var väldigt tillmötesgående och gjorde inte heller några försök till att komma med ursäkter. Jag får säga att det ändå löste sig helt okej, även om det blev väldigt enkelt uträttat i utförandet. Vi kunde kommunicera och komma fram till bra lösningar på det lilla problemet, så som det borde vara.E Erik9005 skrev:Byggbranschen är hemsk, har också dåliga erfarenheter.
Tack för info iaf!
Epdm-gummi.
Klicka här för att svara