Hej!

Jag har haft hjälp av hantverkare som bytt mitt tak. Men det blev inte tätt i innehörnet vid takkupan. De vet själva inte hur det ska tätas på rätt sätt. Någon som vet?

På bilderna har jag stuckit ut en tumstock/vp-rör innifrån ut på taket. Jag har två kupor åt vardera håll. Jag har alltså 4 sådana hål i alla väderstreck vilket känns som "hej höststormen kom och spruta in ditt vatten i mitt hus".
Mot takkupans fasad är pappen uppvikt och det sitter ett underbeslag under läkten. Men hörnet blev inte riktigt rätt känns det som.

• Takkupa med otätt hörn, tumstock/vp-rör sticker ut genom hålet. Uppvikt papp mot fasad; underbeslag syns, antydan till otätning i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takkupa med felaktigt tätat innerhörn, synlig tumstock under takpannor vid hängränna och plåt, problem med vattenläckage vid regn.
    Skapa konto
  • Tak med otätat innhörn vid takkupa, tumstock/vp-rör sticker ut som visar problemet, svarta och vita takmaterial synliga.
    Skapa konto
Ingen som har råd? Finns någon snabbfix eller behöver mycket göras om och göras rätt?

Känns som flera lager av fel.. även om de har bytt taket så har de väl inte rivit vindspärr, isolering, ångspärr och gips invändigt eller? Men klart att de kan ju inte stänga taket med öppna hål

J
P per.appelgren skrev:
Ingen som har råd? Finns någon snabbfix eller behöver mycket göras om och göras rätt?
Plåtslagarna brukar sätta en plåt som formas efter takvinkeln och pannorna i underkant..
Det kommer inte så mycket vatten där utan det är snö, löv och annan bråte man vill hindra ifrån att komma under pannorna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.