Har en gammal täljstenskamin (se bild) som läcker lite rök ut genom några springor mellan täljstensblocken i övre delen av kaminen. Tänkte täta med exempelvis Casco Pannkitt (på sprutpatron) som tål 1500 °C, eller Josef Davidssons täljstenspannkitt på burk, som (i likhet med Ebba Grön) tål 800 grader. Men går det att komma undan med nåt simplare, till exempel vanlig målarfog (spruta)? Täljstenskaminen blir väl ändå inte så väldans varm på utsidan och det behövs ganska lite i detta fall.
Tips emottages gärna!
Tips emottages gärna!
Tänkte du bara täta utifrån?T Tonebender skrev:Har en gammal täljstenskamin (se bild) som läcker lite rök ut genom några springor mellan täljstensblocken i övre delen av kaminen. Tänkte täta med exempelvis Casco Pannkitt (på sprutpatron) som tål 1500 °C, eller Josef Davidssons täljstenspannkitt på burk, som (i likhet med Ebba Grön) tål 800 grader. Men går det att komma undan med nåt simplare, till exempel vanlig målarfog (spruta)? Täljstenskaminen blir väl ändå inte så väldans varm på utsidan och det behövs ganska lite i detta fall.
Tips emottages gärna!
Är det så man gör?
Hade spontant inte trott att så var fallet.
Hur som helst hade jag aldrig använt något annat än en produkt som tål höga temperaturer. Kostar inte många kronor.
Exempel:
Inte mycket smack du behöver, tror nog att en tub på 300 gram, blir förmycket och får kastas en del. Men går att använda samma som till att montera/laga avgasrör. Bara en tunn sträng behövs. Är det bara under översta locket, så räcker det med monteringspasta 130 gram kanske.
Göra rent med en stålborste och lite smärgelduk/sandpapper, lägga en sträng, den tål bra med värme. Den stelnar till, vet inte om det klistrar sig så det inte går att lyfta toppen. Kommer du att behöva ta bort toppen igen tror du. Men det går att knacka sönder med verktyg. Även pannkitt blir lika och kostar bra mycket mer.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ationssatser/monteringspasta-130-g-2000017097
Göra rent med en stålborste och lite smärgelduk/sandpapper, lägga en sträng, den tål bra med värme. Den stelnar till, vet inte om det klistrar sig så det inte går att lyfta toppen. Kommer du att behöva ta bort toppen igen tror du. Men det går att knacka sönder med verktyg. Även pannkitt blir lika och kostar bra mycket mer.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ationssatser/monteringspasta-130-g-2000017097
Kan du inte bara lyfta på toppen och klistra dit tätband??T Tonebender skrev:Har en gammal täljstenskamin (se bild) som läcker lite rök ut genom några springor mellan täljstensblocken i övre delen av kaminen. Tänkte täta med exempelvis Casco Pannkitt (på sprutpatron) som tål 1500 °C, eller Josef Davidssons täljstenspannkitt på burk, som (i likhet med Ebba Grön) tål 800 grader. Men går det att komma undan med nåt simplare, till exempel vanlig målarfog (spruta)? Täljstenskaminen blir väl ändå inte så väldans varm på utsidan och det behövs ganska lite i detta fall.
Tips emottages gärna!
Tack för svaren allihop! Jag skippar målarfogen. Har dock testat Biltemas tätmassa av polyisobutylen, som är lite som häftmassa. Det verkar dock inte stelna, men funkar helt okej. Det ska vara icke-giftigt och gasbeständigt, och jag har eldat till hög värme två ggr utan problem. Men det känns ändå inte helt optimalt.
Det verkar faktiskt gå att lyfta av locket så jag planerar att göra det och smacka dit nåt mer kaminmässigt. Frågan är om det inte blir för tjockt med tätningsband under locket, men det kanske är okej med en liten springa förutsatt att det är tätt inuti. Jag får prova mig fram.
Det verkar faktiskt gå att lyfta av locket så jag planerar att göra det och smacka dit nåt mer kaminmässigt. Frågan är om det inte blir för tjockt med tätningsband under locket, men det kanske är okej med en liten springa förutsatt att det är tätt inuti. Jag får prova mig fram.
T Tonebender skrev:Tack för svaren allihop! Jag skippar målarfogen. Har dock testat Biltemas tätmassa av polyisobutylen, som är lite som häftmassa. Det verkar dock inte stelna, men funkar helt okej. Det ska vara icke-giftigt och gasbeständigt, och jag har eldat till hög värme två ggr utan problem. Men det känns ändå inte helt optimalt.
Det verkar faktiskt gå att lyfta av locket så jag planerar att göra det och smacka dit nåt mer kaminmässigt. Frågan är om det inte blir för tjockt med tätningsband under locket, men det kanske är okej med en liten springa förutsatt att det är tätt inuti. Jag får prova mig f
Om dom tunna banden är för tjocka så drar på rejält med pannkitt.
Klicka här för att svara


