Hejsan!
Har ett eternit hus med dem stora eternit skivorna som fasad och tänkte göra huset lite modernare och finare.

så min tanke är att fylla springorna som är mellan varje skiva så att det ser ut som en hel ”putsad” vägg. Springorna är bara någon MM breda.

min tanke är att det får vara någon rörlig fog som typ byggfog och sedan måla över det? Vad tror ni? någon som har gjort detta?

• Husfasad med stora eternitskivor och synliga fogar mellan skivorna, en fönster och blå trädetaljer ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jag skulle absolut låta springorna vara som dom är.

Måla upp eterniten, renovera fönstret, måla panelen samt måla vindskivorna och alla plåtar så har du lagt tiden på förbättringar istället för att lägga tid på ett konstlat murat intryck som jag inte tror blir bra ändå i slutändan. Det kommer att bli riktigt bra efter min föreslagna renovering :)

Det är absolut inte omodernt med stora skarvade skivor som husfasad, riktigt snyggt faktiskt om man får till färgerna.

• Gilla
Freerole
  • Laddar…
Tyvärr så tycker både jag o min sambo att det är fruktansvärt fult och vill bli av med dem springorna men som sagt smaken är som baken delad

Vi ska göra vid hela huset utvändigt nu så allt blir gjort på huset.

Jag skulle nog hellre då titta på möjligheterna att göra träfasad och lika som upptill istället. Kommer nog se lika konstigt ut med putsat utseende på nederdelen och panel uppe iallafall....

Ja men nu är ju det inte något annat alternativ jag frågade efter då det är så vi vill ha det o inte på något annat sätt....

Det är nog svårt att foga med något elastiskt och sen få färgen att se lika ut över hela ytan. Då kommer du få nyans-/strukturskillnader i färgen istället som ser sämre ut än de distinkta skarvarna.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Finns strukturfärg för utomhus så slut resultatet lär nog bli väldigt likt om man bara får rätt på springorna

Om man ska täta springorna så tror jag att det blir bäst att fylla med mjukfog i botten och få en ljus springa istället för en mörk. Att försöka spackla det jämnt och dölja skarven helt tror jag blir svårt att få till på ett nöjaktigt sätt. Oavsett hur ni gör så kommer man alltid att se att det är en skarv.

Det är nog bättre att det syns att det är en skarv än att man försökt dölja en skarv men misslyckats :)

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Liiinndh Liiinndh skrev:
Ja men nu är ju det inte något annat alternativ jag frågade efter då det är så vi vill ha det o inte på något annat sätt....
Absolut, men lite välmenande vägledning och välmenande synpunkter är ju aldrig fel?
Det som utmärker en professionell och duktig hantverkare är att "kunden har inte alltid rätt", man ska alltid utifrån sin erfarenhet föreslå olika sätt att lösa ett problem, ofta ändrar då kunden sin första åsikt när kunden ges alternativ som i slutändan ses som bättre än åsikten kunden hade från början.
J Johnsvi skrev:
Det är nog bättre att det syns att det är en skarv än att man försökt dölja en skarv men misslyckats
Kan bara instämma, mission impossible att få till skarvar som håller sig osynliga i längden ...

Liiinndh Liiinndh skrev:
Hejsan!
Har ett eternit hus med dem stora eternit skivorna som fasad och tänkte göra huset lite modernare och finare.

så min tanke är att fylla springorna som är mellan varje skiva så att det ser ut som en hel ”putsad” vägg. Springorna är bara någon MM breda.

min tanke är att det får vara någon rörlig fog som typ byggfog och sedan måla över det? Vad tror ni? någon som har gjort detta?
Det är bara att köpa en lämplig byggfog och prova, kan nog bli fint:)
https://www.paintpro.se/lim-fog-kit...4YLW1DMMq7S-1q5uJJudRodsLzs25pPRoCykQQAvD_BwE

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.