Hejsan!
Har ett eternit hus med dem stora eternit skivorna som fasad och tänkte göra huset lite modernare och finare.
så min tanke är att fylla springorna som är mellan varje skiva så att det ser ut som en hel ”putsad” vägg. Springorna är bara någon MM breda.
min tanke är att det får vara någon rörlig fog som typ byggfog och sedan måla över det? Vad tror ni? någon som har gjort detta?
Har ett eternit hus med dem stora eternit skivorna som fasad och tänkte göra huset lite modernare och finare.
så min tanke är att fylla springorna som är mellan varje skiva så att det ser ut som en hel ”putsad” vägg. Springorna är bara någon MM breda.
min tanke är att det får vara någon rörlig fog som typ byggfog och sedan måla över det? Vad tror ni? någon som har gjort detta?
Jag skulle absolut låta springorna vara som dom är.
Måla upp eterniten, renovera fönstret, måla panelen samt måla vindskivorna och alla plåtar så har du lagt tiden på förbättringar istället för att lägga tid på ett konstlat murat intryck som jag inte tror blir bra ändå i slutändan. Det kommer att bli riktigt bra efter min föreslagna renovering
Det är absolut inte omodernt med stora skarvade skivor som husfasad, riktigt snyggt faktiskt om man får till färgerna.
Måla upp eterniten, renovera fönstret, måla panelen samt måla vindskivorna och alla plåtar så har du lagt tiden på förbättringar istället för att lägga tid på ett konstlat murat intryck som jag inte tror blir bra ändå i slutändan. Det kommer att bli riktigt bra efter min föreslagna renovering
Det är absolut inte omodernt med stora skarvade skivor som husfasad, riktigt snyggt faktiskt om man får till färgerna.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jag skulle nog hellre då titta på möjligheterna att göra träfasad och lika som upptill istället. Kommer nog se lika konstigt ut med putsat utseende på nederdelen och panel uppe iallafall....
Om man ska täta springorna så tror jag att det blir bäst att fylla med mjukfog i botten och få en ljus springa istället för en mörk. Att försöka spackla det jämnt och dölja skarven helt tror jag blir svårt att få till på ett nöjaktigt sätt. Oavsett hur ni gör så kommer man alltid att se att det är en skarv.
Det är nog bättre att det syns att det är en skarv än att man försökt dölja en skarv men misslyckats
Det är nog bättre att det syns att det är en skarv än att man försökt dölja en skarv men misslyckats
Absolut, men lite välmenande vägledning och välmenande synpunkter är ju aldrig fel?Liiinndh skrev:
Det som utmärker en professionell och duktig hantverkare är att "kunden har inte alltid rätt", man ska alltid utifrån sin erfarenhet föreslå olika sätt att lösa ett problem, ofta ändrar då kunden sin första åsikt när kunden ges alternativ som i slutändan ses som bättre än åsikten kunden hade från början.
Kan bara instämma, mission impossible att få till skarvar som håller sig osynliga i längden ...J Johnsvi skrev:
Det är bara att köpa en lämplig byggfog och prova, kan nog bli fintLiiinndh skrev:
Hejsan!
https://www.paintpro.se/lim-fog-kit...4YLW1DMMq7S-1q5uJJudRodsLzs25pPRoCykQQAvD_BwE
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur täta horisontell glipa mellan plankor på vägg
Fasad -
Hur tätar jag mellan fönsterkarm och husfasad?
Fönster & Dörrar -
Täta springan mellan karm och stomme?
Fönster & Dörrar -
Vad kan man täta med i golvspringan mellan parkettgolv och vägg?Mjukfog?
Golv -
Vad tätar jag springan mellan golv och list med?
Golv