Hej ngn som har tips, vad ska man täta sprickor i yttervägg med som inte släpper in rök? Spackel eller tätmassa av ngt slag? helst vill jag använda ngt som sitter i evigheter och inte behöver bytas ut nånsin och som inte krymper så det kommer in rök från grannen nu eller i framtiden. Sprickorna är tydliga på insidan av väggen bredvid fönstren så det är där jag tänker täta. Man känner att det blåser in luft utifrån via sprickorna. På väggens utsida är det en inglasad balkong och väggen är belagd med träpanel eller plåt som är fastsatt på ytterväggen inuti balkongen.
🙏

Rök från vad?

H Hybro skrev:
Rök från vad?
grannen kedjeröker

Aha... Tänkte varm rök från förbränning / uppvärmning, som ju brukar stiga uppåt.

Är det hyreslägenheter?

Redigerat:
H Hybro skrev:
Aha... Tänkte varmrök från förbränning / uppvärmning, som ju brukar stiga uppåt.

Är det hyreslägenheter?
tyvärr hade föredragit det:) detta är vidrigt
det är en bostadsrätt

Kan inte detta med bostadsrätt.
Vem ansvar för huskroppens ytterväggar, fönster tak mm?

H Hybro skrev:
Googlade detta:
Text som klargör att skötsel av fönster och dörrar i en bostadsrätt är bostadsrättshavarens ansvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är mellan fönsterkarm och väggkonstruktionen ligger det väl troligen på dig.

BirgitS
H Hybro skrev:
Själva husstommen ansvarar föreningen för men sprickor på insidan av väggen ansvarar den boende för.

Vill man att föreningen ska göra något, t.ex. se över fasaden, så skriver man lämpligen en motion till årsstämman och pratar helst med ett antal grannar om problemet också så att man får några med sig.

BirgitS BirgitS skrev:
Själva husstommen ansvarar föreningen för men sprickor på insidan av väggen ansvarar den boende för.

Vill man att föreningen ska göra något, t.ex. se över fasaden, så skriver man lämpligen en motion till årsstämman och pratar helst med ett antal grannar om problemet också så att man får några med sig.
Jag tänker att det blir mitt ansvar, så jag tänkte täta med ngt

Och fråga då föreningen vad man kan täta med..
Fogskum brukar jäsa rätt ordentligt och krypa ut ur springor, då kleta ned rejält. Vem återställer då sådant?
Troligen den som utför jobbet.
Kan bli ordentligt omfattande både på ut- och insida.

H Hybro skrev:
jag tror att jag kommer behöva laga sprickorna, så blev det för grannföreningen, så jag behöver lite tips på vad man bäst tätar med

Själv skulle jag lossa ev fönsterfoder på insidan och kolla hur det ser ut. Finns det typ isolering o s v?

H Hybro skrev:
Själv skulle jag lossa ev fönsterfoder på insidan och kolla hur det ser ut. Finns det typ isolering o s v?
det är tydliga sprickor på massa ställen på väggen, så det är där jag ska täta

BirgitS
Några bilder kanske gör det lättare att föreslå något bra. Hur djupa sprickor?

BirgitS BirgitS skrev:
Några bilder kanske gör det lättare att föreslå något bra. Hur djupa sprickor?
jag har tejpat för dom, jag ska ta kort imorgon när det är ljust🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.