Hej!

Någon som sitter på en smart lösning kring hur vi ”tätar” runt våra spotlights upp mot taket? Det känns som att en hel del vattenånga från duschen förmodligen åker upp i ”mellantaket” och det utgör ju en risk på längre sikt.

Tack på förhand!

Edit: det är alltså i vårt badrum detta gäller

• Inbyggd spotlight i taket, där användaren söker tips på hur man tätar runt den för att förhindra att vattenånga tränger in i mellantaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var sitter dom, ovanför i duschen eller utanför ca 40 cm.

J jonaserik skrev:
Var sitter dom, ovanför i duschen eller utanför ca 40 cm.
Den närmaste sitter cirka 30cm utanför duschen. Tycker mig se en del ånga vandra upp dit när man duschar

L Ljhdov skrev:
Den närmaste sitter cirka 30cm utanför duschen. Tycker mig se en del ånga vandra upp dit när man duschar
Hur varmt duschar du, ångar det så är det bra varmt från strilen.
Då ska du om du är orolig, byta ut dom till den sorten som har ett glas framför ljuskällan IP 65.

J jonaserik skrev:
Hur varmt duschar du, ångar det så är det bra varmt från strilen.
Då ska du om du är orolig, byta ut dom till den sorten som har ett glas framför ljuskällan IP 65.
Tack! Det är enbart hur jag tätar mot taket som är min fråga. Blir ju samma problematik oavsett lampa tänker jag.

Följde det inte med en silikon tätning eller liknande med lampan?

L Ljhdov skrev:
Tack! Det är enbart hur jag tätar mot taket som är min fråga. Blir ju samma problematik oavsett lampa tänker jag.
Själva armaturen dras ju uppåt av fjädrarna och ligger tätt mot taket, så där kommer det ingen fukt in. Bara i mellan ljuskälla och armatur, kan det bli något om det går att snedställa ljuskällan, annars ligger den direkt mot ringen som ligger mot taket.

R Robert-san01 skrev:
Följde det inte med en silikon tätning eller liknande med lampan?
Nej det gjorde tyvärr inte det. Har du något exempel på vad du menar?

J jonaserik skrev:
Själva armaturen dras ju uppåt av fjädrarna och ligger tätt mot taket, så där kommer det ingen fukt in. Bara i mellan ljuskälla och armatur, kan det bli något om det går att snedställa ljuskällan, annars ligger den direkt mot ringen som ligger mot taket.
Okej, du menar alltså att det trycket är tillräckligt. Det låter ju bra :)

L Ljhdov skrev:
Nej det gjorde tyvärr inte det. Har du något exempel på vad du menar?
Tyvärr hittar jag ingen beskrivning för packningen som följde med mina.

Det var en typ 0,5mm tjock silikon packning som skulle sättas mellan spot och tak.

• Gilla
Ljhdov
  • Laddar…
ClasseClas
L Ljhdov skrev:
Vad har du för ventilation i badrummet?

R Robert-san01 skrev:
Tyvärr hittar jag ingen beskrivning för packningen som följde med mina.

Det var en typ 0,5mm tjock silikon packning som skulle sättas mellan spot och tak.
Har tittat i butik efter det, så kanske blir att prova just det. Tack!

ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad har du för ventilation i badrummet?
En mekanisk frånluft precis vid duschen (Pax Calima)

ClasseClas
L Ljhdov skrev:
En mekanisk frånluft precis vid duschen (Pax Calima)
Vad gäller tak i badrum så behövs det inget speciellt tätskikt utan det räcker med målad takgips eller träpanel. Har du en fungerande ventilation som suger 10-15 l/s så skulle inte jag vara orolig.

• Gilla
Ljhdov
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad gäller tak i badrum så behövs det inget speciellt tätskikt utan det räcker med målad takgips eller träpanel. Har du en fungerande ventilation som suger 10-15 l/s så skulle inte jag vara orolig.
Stort tack! Då oroar jag mig i onödan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.