A
Nu när jag ska måla om så tänkte jag passa på att lätta på taklisten och täta mellan vägg och takgips.

Jag önskar täta för att inte varm inomhusluft ska komma upp på kallvinden och ställa till det. Det finns inte plast bakom gipsskivorna i detta hus, utan gipset är aluminiumfolierat som fuktskydd. Sedan är det nog bra ur brandsynpunkt att stänga till lite där.

Det såg lite värre ut än väntat bakom taklisten. Jag hade trott att det bara skulle vara en liten glipa, men glipan är lillfingerbred.

Jag har latexfog och denna målarfog (http://www.bostik.se/Products/Usage/Sealing/Indoors/Products/P0215?p=03-ltr-cartridge) hemma. Men det kommer ju att gå åt enorma mängder...

Kanske det finns något fogband att peta in?

Vad är bäst att använda för detta?

S
flexibel fog eller fogband. även drev kan funka i viss mån

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Jag hade skummat,

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Jag har precis tätat liknande springor hemma hos oss, jag skummade med PU-skum. Efter härdning skar jag rent och för säkerhets skull så drog jag över med akrylfog.

Ett annat alternativ är gipsspackel och därefter täta i hörnet med akrylfog.

• Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
Där jag hade störst springor har jag lagt en sträng fogskum på taklisten innan jag satte dit den. (Det är en hålkälslist). Där springorna var mindre har jag använt latexfog. Hos mig var främsta orsaken att få en fungerande flugspärr mot vinden, men det är inte så dumt med tanke på luftläckage heller.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Strålande!

Några flugor har jag inte sett till ännu, men en geting ramlade ut bakom en list, så det blir även här en spärr mot flygfän.

A
Jag fick inte till det med skum, men med latex gick det bättre. Men det blev inte vackert - tur att det ska vara en list för. :D

S
Allinug skrev:
Jag fick inte till det med skum, men med latex gick det bättre. Men det blev inte vackert - tur att det ska vara en list för. :D
foga och dra med svamp eller fogstrykare.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.