5 546 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Täta mellan vägg och takgips
Nu när jag ska måla om så tänkte jag passa på att lätta på taklisten och täta mellan vägg och takgips.
Jag önskar täta för att inte varm inomhusluft ska komma upp på kallvinden och ställa till det. Det finns inte plast bakom gipsskivorna i detta hus, utan gipset är aluminiumfolierat som fuktskydd. Sedan är det nog bra ur brandsynpunkt att stänga till lite där.
Det såg lite värre ut än väntat bakom taklisten. Jag hade trott att det bara skulle vara en liten glipa, men glipan är lillfingerbred.
Jag har latexfog och denna målarfog (http://www.bostik.se/Products/Usage/Sealing/Indoors/Products/P0215?p=03-ltr-cartridge) hemma. Men det kommer ju att gå åt enorma mängder...
Kanske det finns något fogband att peta in?
Vad är bäst att använda för detta?
Jag önskar täta för att inte varm inomhusluft ska komma upp på kallvinden och ställa till det. Det finns inte plast bakom gipsskivorna i detta hus, utan gipset är aluminiumfolierat som fuktskydd. Sedan är det nog bra ur brandsynpunkt att stänga till lite där.
Det såg lite värre ut än väntat bakom taklisten. Jag hade trott att det bara skulle vara en liten glipa, men glipan är lillfingerbred.
Jag har latexfog och denna målarfog (http://www.bostik.se/Products/Usage/Sealing/Indoors/Products/P0215?p=03-ltr-cartridge) hemma. Men det kommer ju att gå åt enorma mängder...
Kanske det finns något fogband att peta in?
Vad är bäst att använda för detta?
Jag hade skummat,
Jag har precis tätat liknande springor hemma hos oss, jag skummade med PU-skum. Efter härdning skar jag rent och för säkerhets skull så drog jag över med akrylfog.
Ett annat alternativ är gipsspackel och därefter täta i hörnet med akrylfog.
Ett annat alternativ är gipsspackel och därefter täta i hörnet med akrylfog.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Där jag hade störst springor har jag lagt en sträng fogskum på taklisten innan jag satte dit den. (Det är en hålkälslist). Där springorna var mindre har jag använt latexfog. Hos mig var främsta orsaken att få en fungerande flugspärr mot vinden, men det är inte så dumt med tanke på luftläckage heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden