Hej,

Jag kan inte riktigt hitta något jätteklart svar på följande så jag provar att ställa frågan här.

Jag har en entréutbyggnad i trä, övrig huskropp är tegel. Pga att fasaden varit i dåligt skick, samt ett envist myrproblem så har jag rivit ner fasaden och kommer att göra om.

Min huvudfråga är om, och vad, jag ska täta med mellan en tjock regel och tegelväggen. Jag kommer använda nån mjukfog där fasadpanelen möter väggen. Bör jag täta inuti väggen mellan regel och vägg med? Där är den glipa på någon millimeter idag (se bild). Kan man använda fogskum? Eller petar man in isolering här?

Dels handlar det ju om att undvika onödigt vinddrag och dels om att undvika att myror och skadedjur har vägar in.

Väggen kommer att vara uppbygg följande (inifrån och ut): Gips, ångspärr, regelverk/isolering, vindduk, luftspalt/spikläkt, fasadpanel.

Tacksam för svar. Vill inte förstöra den gamla regeln som klarat sig i en massa decennier. OBS: Nu handlar det om glipan på bilden, inte övrig pappskiva som kommer rivas.

• Glipa mellan en träregel och en tegelvägg, synliga tecken på slitage och potentiella ingångar för skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror nog att fogskum är den enda rationella vägen.. eller någon form av mjukfog alt. både och..

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Fogskum längs med regeln och mjukfog mot panelen?

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
En rejäl mjukfog en som tillåter en del rörelse. Lägg tjockt så myrorna får en riktig utmaning, ingen akryl eller latex. En rejäl utefog.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag skippar fogskum och kör på Casco Multiseal byggfog.

Nu blir ju fasaden ventilerad så myror har i princip bara vindduken att gnaga igenom, sen är de inne i isoleringen igen. Men känns bra att täta där man kan ändå.

Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.