Håller på att dränera om huset å är i färd med avloppet. Som det ser ut nu så är det plast i marken förutom sista 2 metrena före huset där sitter det en övergångs koppling til betong, 2 st 15 graders betongböjjar där det är ingutet en anslutning från gamla dräneringsbrunnen. Därefter är det en rak pipa som går in ndet huset å ansluter till en spolbrunn va 70cm från innervägg.
Har fundering om att knacka bort betonböjjarna å försöka skjuta in ett pvc rör genom den raka pipan in till spolbrunnen för att få plast hela vägen.... Men känner mig osäker hur jag ska få det tätt mellan pvc och betong i spolbrunnen??
I spolbrunnen är det glaserad betong men vanlig betong i rören..
Varför det lämnats en stump betongrör tidigare är väl för att gamla dräneringen va kopplad på böjjarna tror jag....
Eller är det smartare att bara byta ut böjjarna mot plast å flytta övergången till raka pipan. Då har jag ju inga skarvar. Lätt att spola om det uppstår problem... Har filmat betongen å stenarna hade börjat titta fram lite,ä är väl från mitten av 60-talen nångång.
Har fundering om att knacka bort betonböjjarna å försöka skjuta in ett pvc rör genom den raka pipan in till spolbrunnen för att få plast hela vägen.... Men känner mig osäker hur jag ska få det tätt mellan pvc och betong i spolbrunnen??
Varför det lämnats en stump betongrör tidigare är väl för att gamla dräneringen va kopplad på böjjarna tror jag....
Eller är det smartare att bara byta ut böjjarna mot plast å flytta övergången till raka pipan. Då har jag ju inga skarvar. Lätt att spola om det uppstår problem... Har filmat betongen å stenarna hade börjat titta fram lite,ä är väl från mitten av 60-talen nångång.
J jorme skrev:Håller på att dränera om huset å är i färd med avloppet. Som det ser ut nu så är det plast i marken förutom sista 2 metrena före huset där sitter det en övergångs koppling til betong, 2 st 15 graders betongböjjar där det är ingutet en anslutning från gamla dräneringsbrunnen. Därefter är det en rak pipa som går in ndet huset å ansluter till en spolbrunn va 70cm från innervägg.
Blev såhär ist.tötade med betong i spolbrunn inne i huset. Hoppas bara jag fick till en bra jämn skarv i spolbrunnen . Omöjligt att se medans men jobbade. Men funderar på att lägga ett tunt lager betyltätmadsa på invändiga skarven invändigt för att gå det riktigt slätt fint
Rör krögaren tyckte jag skulle låta det va . Han säger att såna där kopparrör med tjockare gods kan hålla hur länge som helst. Å den gamla galvledningen från kommunens service är ju utbytt mot plast sen tidigare. Sen tänker jag att om jag får problem med vattnet så drar jag det genom väggen å behöver inte prova i dränering och annat.. avloppet ligger ju djupast å va äldsta.
Kanske dumt men jag väljer att tro på rörisen
Kanske dumt men jag väljer att tro på rörisen
Absolut kopparrör från "förr" kan hålla hur länge som helst.J jorme skrev:
Det är sanning.
Men vem vet kvaliteten på just dina kopparrör?
Tänkvärt är att det är själva grävningen som är det dyra.
Inte själva bytet av några meter kopparrör när man redan har grävt upp hela trädgården...
🤔🤔
Jo jag vet, men är som så jävla less å vill bli klar med detta nån gång. Såg riktigt fräscht ut i skarven å väljer att chansa... Är kanske korkat men kan ju hålla i 60 år till oxå. Blir ju "bara" 2 m ut från huset man måste gräva om man vill skicka in plast i huset.Krilleman skrev:
Får kanske ångra mig. Det får tiden utvisa
Ok, då har du gjort en halvdan riskanalys på problemet. 👍J jorme skrev:Jo jag vet, men är som så jävla less å vill bli klar med detta nån gång. Såg riktigt fräscht ut i skarven å väljer att chansa... Är kanske korkat men kan ju hålla i 60 år till oxå. Blir ju "bara" 2 m ut från huset man måste gräva om man vill skicka in plast i huset.
Får kanske ångra mig. Det får tiden utvisa
Jag skulle dock aldrig ge den rekommendationen att gräva igen en liknande skarv när man ändå har bekostat grävningen...
Klicka här för att svara