Hej,
Jag har en tröskel i dåligt skick där jag fått rensa bort murket trä i skarven mot betongen.
Planen är att olja in tröskeln ordentligt och montera ett tröskelbleck. Ett större bleck som går in under dörrbladet skulle skydda bättre, men är svårt att få plats med, särskilt under fönstret (kan skymtas till höger om dörren på bild två). Ett smalare bleck monterat på tröskelns front är enklare, men där finns risk för att fukt tränger in bakom om det inte tätas noggrant.
Alternativt funderar jag på att endast olja in, eller komplettera med en diffusionsöppen fogmassa för att skydda träet utan att stänga in fukt. Vill helst slippa byta ut tröskeln i närtid om det går att undvika.
Tar gärna emot synpunkter och förslag!
Vänliga hälsningar,
Karl