Hej! Jag har fått lite möss hemma hos mig och de trivs under mina köksskåp. Jag satte in nytt golv och kök i somras - och ny på att äga hus så tänkte jag inte på att jag behövde täta för att hålla borta möss. Jag har tätat springan mellan golv och vägg med stenull men inget mer och är ganska säker på att det är där mössen tar sig in. Ikväll fångade jag två möss med en kvarts mellanrum nån timme efter att jag hade satt ut två fällor under köksskåpen.

Nu till min fråga. Jag har inte möjlighet att ta bort köksinredningen - men socklarna sitter löst så dessa kan jag ta bort. Det blir dock trångt och svåråtkomligt att komma in med fogspruta för att täta med det.
Någon som har tips på vad jag kan göra för att täta?

Möss äter sig genom fog tyvärr. En trälist som du limmar fast är bättre. Sen behöver du ju täta huset utifrån också.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Möss äter sig genom fog tyvärr. En trälist som du limmar fast är bättre. Sen behöver du ju täta huset utifrån också.
Ok bra att veta! En list kan jag nog komma åt att få dit. Tack så mycket!
Jag ska måla om fasaden och byta ut ganska mycket panel på den när det blir varmare ute så ska se till att täta till då också. Sen så har jag krypgrund under nästan hela huset - har du tips på hur jag bäst tätar där?

Det beror lite på hur fuktigt/ventilerat det är men enklaste är ju något skivmaterial, typ plywood bitar eller oljehärdad board. Fogskum runt alla rörgenomföringar.

Mössen blir lite desperata på vintern så de ger inte upp i första taget.

S Småbrukaren skrev:
Det beror lite på hur fuktigt/ventilerat det är men enklaste är ju något skivmaterial, typ plywood bitar eller oljehärdad board. Fogskum runt alla rörgenomföringar.

Mössen blir lite desperata på vintern så de ger inte upp i första taget.
Grymt då ska jag få något sånt på plats. Tack för hjälpen!

P prunila skrev:
Hej! Jag har fått lite möss hemma hos mig och de trivs under mina köksskåp. Jag satte in nytt golv och kök i somras - och ny på att äga hus så tänkte jag inte på att jag behövde täta för att hålla borta möss. Jag har tätat springan mellan golv och vägg med stenull men inget mer och är ganska säker på att det är där mössen tar sig in. Ikväll fångade jag två möss med en kvarts mellanrum nån timme efter att jag hade satt ut två fällor under köksskåpen.

Nu till min fråga. Jag har inte möjlighet att ta bort köksinredningen - men socklarna sitter löst så dessa kan jag ta bort. Det blir dock trångt och svåråtkomligt att komma in med fogspruta för att täta med det.
Någon som har tips på vad jag kan göra för att täta?
Stålull eller köp stålull avsett för råttor och möss. Kanonprodukt.

N Nickesågen skrev:
Stålull eller köp stålull avsett för råttor och möss. Kanonprodukt.
Tack! Kikade på det och det verkar ju toppen

en liten plåtvinkel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.