vet ju inte exakt hur det ser ut på plats, men försök få dit ett finmaskigt stålnät och sedan fogskum över det, så kommer de små rackarna nog på andra tankar!

Fogmassa som du blandar ut med krossat glas brukar fungera

Du har inte skadedjursbekämpning ingåendes i din hemförsäkring?
De flesta större försäkringsbolag har detta kostnadsfritt. Då får du ut proffs, som jobbar med detta dagligen och dessutom bättre produkter (oftast) än du hittar i butikerna.
Tilläggas kan att det är sanslöst mycket möss i år, jag jobbar i branschen och vi har på vissa ställen 3-4 ggr så mycket jobb som förra året, och då var ändå det ett riktigt "mus-år". Reglerna för giftanvändning har ju blivit betydligt tuffare också.

C
G Gammelgalten skrev:
Då får du ut proffs, som jobbar med detta dagligen och dessutom bättre produkter (oftast) än du hittar i butikerna.
Kan nog vara vettigt, men min erfarenhet är tyvärr att de dels endast utför bekämpning, ej förebyggande åtgärder som det var frågan om här. Dels att de generellt sett inte har tillgång till några effektivare hjälpmedel än vad som finns i handeln, även om de så klart säkert valt ut det bästa. Och dels att de är bakbundna av diverse regler som man som privatperson kan tumma lite på.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan nog vara vettigt, men min erfarenhet är tyvärr att de dels endast utför bekämpning, ej förebyggande åtgärder som det var frågan om här. Dels att de generellt sett inte har tillgång till några effektivare hjälpmedel än vad som finns i handeln, även om de så klart säkert valt ut det bästa. Och dels att de är bakbundna av diverse regler som man som privatperson kan tumma lite på.
"Som det var fråga om här".. Hoppsan. Du vet förstås att du kan få hjälp även med tätning och behovsanalys? Dock ej kostnadsfritt.
Tråkigt att man försöker hjälpa TS och får pekpinnar från någon som tror sig veta bättre. Skönt iaf att du har lika bra saker som vi i branschen, orkar inte motbevisa dig. Men jag ger dig att det är lättare att tumma på reglerna som privatperson. ;)

C
G Gammelgalten skrev:
Tråkigt att man försöker hjälpa TS och får pekpinnar från någon som tror sig veta bättre. Skönt iaf att du har lika bra saker som vi i branschen, orkar inte motbevisa dig.
Det var absolut inte meningen att det skulle uppfattas som någon pekpinne, så om du uppfattade det så ber jag om ursäkt.

Delar bara med mig av mina egna personliga erfarenheter av "gratishjälpen" som ingår i försäkringen. Säg emot mig om jag har fel.

Ingen fara, du kanske fick lida för att jag läst för många pekpinne-inlägg här som inte gällt mig iofs. :) Peace! (y)
Du har helt rätt i att gratishjälpen är begränsad, marginalerna är ibland små och bolagen väljer det billigaste anbudet, av förståeliga skäl. För att återgå till ursprungliga frågan så är typ stålull bra, om än inte vid en elcentral. Kommer man inte åt där så finns det "musborste", fungerar IBLAND att täta utvändigt med. Vissa köper gift från andra länder där det fortfarande säljs. Uppmuntrar inte till detta, allt för många husdjur har fått sätta livet till.

• Gilla
aner43 och 1 till
  • Laddar…
N
Aluminiumfolie har vi använt många gånger för att hålla mössen ute.

Följdfråga i ämnet.
Råttorna/mössen verka tycka om rörisoleringen. De använder inte den som bomaterial utan tuggar bara sönder den...
Hur f*n gör man för att skydda rörisolering?
Börjar tröttna på att byta ut den till ny :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.