Vi har en balkong i betong ovanför vår entré. Jag misstänker att den förra ägaren har försökt fräscha upp balkongen och målat med felaktig färg. Färgen som använts är liknande den man har på källargolv inomhus, liknande högglansig 2-komponentsfärg istf cement-/silikatfärg.

Regn och snö gör att balkongen/plattan blir fuktig och takfärgen ovanför entré släpper under balkongen. Misstänker att det är saltutfällningar mm.

Nu ska vi tänkt fräscha upp balkongen genom att lägga klinker på balkongen och måla undersidan men hur ska vi göra för att göra rätt? Jag har mekaniska tagit bort den gamla färgen mha vinkelslip med stålborste.

Min idé är att lägga samma tätskikt som jag använde i badrummet förra året, nämligen Schönox tätmassa och deras våtrumsduk på ovansidan för att få det tätt. Våtrumsduken kan då vikas upp mot kanterna in under träfasaden samt ut över dropplåten på balkongen. Jag har pratat med mattläggaren som gjorde tätskiktet i mitt badrum och han sade att det borde fungera. Schönoxprodukterna är tydligen formsäkra ner till -30 grader.

Vilken färg bör jag måla undersidan av balkongen?

Tacksam för tips!

Redigerat:
Hej

Det där låter intressant. :D Hur har det gått ? Vi ska göra samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.