Hej! Jag tar bort elelement fr 1970 i huset. På boendeplan är tre kablar dragna i rör till elementen, där har jag satt upp anslutningsdosor och kopplat kablarna i efter att elementen monterats ner. Men i källaren är det draget kulokabel till elementen, med fyra sladdar i. Den bruna kabeln i kulokabeln är bortklippt innan anslutningen till elementet, bara tre(svart,blå och jord) har använts. Hur ska jag tänka här, ska jag skala fram den bruna och koppla på anslutningsdosan också? Och vad används den bruna till iså fall? Tanken var att gå vidare från anslutningsdosan med kabel till utanpåliggande eluttag, men nu blev jag osäker på hur jag ska göra… tacksam för svar! Edit. Så här ser kopplingen för elementet ut.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med fyra kablar: gul/grön, blå, svart och brun. Diagram på insidan visar kabelanslutningar. Brun kabel är bortklippt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H harklattan skrev:
Tanken var att gå vidare från anslutningsdosan med kabel till utanpåliggande eluttag
Är du säker på att du har en fas, nolla och skyddsjord i kabeln? Ett element kan ha haft tvåfasmatning med 380/400 V spänning.
 
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på att du har en fas, nolla och skyddsjord i kabeln? Ett element kan ha haft tvåfasmatning med 380/400 V spänning.
Nej som sagt, jag vet bara hur det var kopplat till elementet, med svart, blå och jord, och den bruna kabeln bortklippt. Vad som är vad av de sladdarna vet jag inte, men är tacksam för alla som kan lära mig mer! Men rimligen borde väl alla fyra kablarna varit kopplade om det skulle vara tvåfas?
 
Redigerat:
Fairlane
H harklattan skrev:
Nej som sagt, jag vet bara hur det var kopplat till elementet, med svart, blå och jord, och den bruna kabeln bortklippt. Vad som är vad av de sladdarna vet jag inte, men är tacksam för alla som kan lära mig mer! Men rimligen borde väl alla fyra kablarna varit kopplade om det skulle vara tvåfas?
Nej det räcker med två ledare för att skapa tvåfas, en gör fas 1 och en för fas 2.
Det du troligen har är jord (färg?) och sen antingen en fas och en nolla eller två faser. Blå behöver inte vara nolla i den installationen.
Den avklippta bruna är troligen en fas också, som man bedömde inte behövdes.
 
H harklattan skrev:
Nej som sagt, jag vet bara hur det var kopplat till elementet, med svart, blå och jord, och den bruna kabeln bortklippt. Vad som är vad av de sladdarna vet jag inte, men är tacksam för alla som kan lära mig mer! Men rimligen borde väl alla fyra kablarna varit kopplade om det skulle vara tvåfas?
Dessutom är elemente
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det räcker med två ledare för att skapa tvåfas, en gör fas 1 och en för fas 2.
Det du troligen har är jord (färg?) och sen antingen en fas och en nolla eller två faser. Blå behöver inte vara nolla i den installationen.
Den avklippta bruna är troligen en fas också, som man bedömde inte behövdes.
på boendeplan är elementen likadana som de i källaren. Där är bara tre trådar framdragna till dem.(grå, svart och gul/grön) Jorden är gul/grön. Såhär ser kopplingen ut för elementet
 
  • Elcentral med kopplingsschema och ledningar i olika färger: gul/grön, blå, brun, svart, monterade i en metallbox med synliga skruvplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Står det något på elementet om spänning? Jag gissar att det står något med 380V, idag 400V, dvs att du har två faser och jord, ingen nolla.

Dvs att vidarekoppla till ett uttag är då en riktigt dålig idé.

Har du något att mäta med?
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Står det något på elementet om spänning? Jag gissar att det står något med 380V, idag 400V, dvs att du har två faser och jord, ingen nolla.

Dvs att vidarekoppla till ett uttag är då en riktigt dålig idé.

Har du något att mäta med?
Ja men du, efter att ha letat som en tok hittade jag en märkning på ett av elementen, och ja, de är 380v! Så då stryker jag alla planer på att ta ström från dem, tack för det klargörandet! Men då kommer det följdfrågor. Jag kommer ju inte ha något att ha detta till, så där det är möjligt skulle jag lika gärna kunna ta bort all kabel, och ta bort den från proppskåpet och så. Men där den är svår att ta bort, kan jag fortfarande ha sladdarna dragna till en anslutningsdosa? https://www.elbutik.se/product.html...InxIn8x5K3rul0GWEJ9UmUYvYxz53EG0aAsOXEALw_wcB den här tänkte jag för de vanliga lösa kablarna, inte kulokabeln.
 
H harklattan skrev:
Ja men du, efter att ha letat som en tok hittade jag en märkning på ett av elementen, och ja, de är 380v! Så då stryker jag alla planer på att ta ström från dem, tack för det klargörandet! Men då kommer det följdfrågor. Jag kommer ju inte ha något att ha detta till, så där det är möjligt skulle jag lika gärna kunna ta bort all kabel, och ta bort den från proppskåpet och så. Men där den är svår att ta bort, kan jag fortfarande ha sladdarna dragna till en anslutningsdosa? [länk] den här tänkte jag för de vanliga lösa kablarna, inte kulokabeln.
Om du vet förstås 😎
 
Det går att koppla om i centralen så att du får 230V i kabeln. Dock är det kanske inte något du ska göra själv utan anlita en yrkesman.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det går att koppla om i centralen så att du får 230V i kabeln. Dock är det kanske inte något du ska göra själv utan anlita en yrkesman.
Ja det är vi helt överens om!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.