Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tappat bort nyckeln, hur byta lås på detta?

1. A
    Anonym
    Hej!

Vi har tappat bort nyckeln på detta gamla lås, hur ska vi ens lyckas byta cylinder här?

Har inte riktigt råd att tillkalla låssmed i dessa tider, lär vara apdyrt. (Försäkring täcker ej).

Hur skulle ni gjort? Borra tänkte jag.

Tack för alla tips!

[​IMG] :poop:

2. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 5 367 inlägg

Snailman

Medlem
    Detta borde vara insidan av dörren (men strunt samma)

Det är ju två skruvar som antagligen bara går att skruva in, inte ut, om du försöker borra bort skallarna på dessa två så får du bort den runda brickan och under den kommer det att sitta två skruvar till som håller båda de ovala cylindrarna, dessa kanske har normala skruvskallar eller inte. Är de inte normala får du borra bort även dessa. När detta är gjort, ser du vilka delar som du kan återmontera när de skaffat nya cylindrar och vilka som behöver ersättas. Du behöver även bestämma om du sedan ska ha vred eller nyckel på insidan och om du vill ha runda eller ovala låscylindrar. Vill du ha ovala så finns dessa som 7 stifts eller 9 stifts, dessa är olika djupa, så vet ej vilken modell du har just nu. 7 stifts är lättare att dyrka upp än 9 stifts.

Det beror lite på om du vill bevara cylindrarna hela eller resten av delarna, att borra bort delen i cylindern där man stoppar in nyckeln har jag aldrig gjort.

Det du har heter oval dubbelcylinder.

Redigerat 19 sep 04:24
  3. K
    Husägare · Skåne · 30 inlägg

Kullgren

Husägare
    Det kallas envägsskruv de som sitter där och det finns en speciell bits att använda för att skruva ut dom.
    Eller så tar du en mejsel och hammare och knackar ut skruven tills den går att skruva ut med en spårmejsel.
    Att försöka borra är nästan hopplöst.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Skåne · 1 810 inlägg
    De där envägsskruvarna brukar gå att skruva ur om du har en bra skruvmejsel och trycker rejält när du skall lossa dem. Annars så får du borra bort skallarna på dem.

5. M
    Medlem · Norrbotten · 2 318 inlägg

mlkjhr

Medlem
    När du väl har fått lös cylindern så är det ju ingen match för en låsfirma att göra nya nycklar.

6. A
    Anonym
    Läste någonstans att spanner bitsen kan låsa upp dessa envägsskruvar, kan det stämma tror ni?

Tack för alla svar.

7. T
    Medlem · 3 759 inlägg
  8. A
    Anonym
    Den sitter stenhårt, säkert 20 år gammalt låst. Om inte mer.

Får nog försöka borra.

Vad tror ni det kan kosta för en låssmed i Stockholm-området att utföra detta?

mvh

9. K

Kullgren

Husägare
    Jag hade tagit till borren på själva skruvskallen som absolut sista utväg.
    Först hade jag tagit mejsel och hammare och knackat med kraft för att lossa och funkar inte det hade jag borrat ut skruvarna från andra sidan som jag gissar att du kommer åt.
    Så slipper man mycket med att försöka få grepp med borret på dom där skallarna.

Lycka till!

10. K

Kullgren

Husägare
    Annars kostar det väl ca 1000-lappen plus framkörning och material räknat på 1 timme inkl körning. Kanske tar längre tid beroende på hur lång körtid dom behöver.

11. 1
    Medlem · Stockholm · 3 973 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Du kan borra skallarna eller driva runt skruvarna, då det är metriska gängor (M5) så släpper dom lätt.
    Angående låssmed så är det 1 arbetstimme + framkörning och parkeringsavgift.
    Som ovan hade jag borrat skallarna och sedan gängat ur skruvarna med en tång, som låssmed hade jag lossat envägsskruvarna.

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 184 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
  13. P
    Medlem · 79 inlägg
    Precis, spannerbits - men det beror på hur stor skruvskallen är och storleken på "glappet" i spannerbitsen. Jag har också lossat >20 år gamla skruvar (dock inte envägsskallar) för cylindrar som denna och de satt inte särskilt hårt. Det kan ju vara värt ett försök med Biltema-satsen åtminstone.

14. K
    Medlem · 114 inlägg

Karl.s

Medlem
    Om ni ändå ska byta hela cylindern + kopp kanske det går att såga ett spår med Dremel eller vinkelslip och sen använda en vanlig flatmejsel

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.