Hej!
I samband med köksbygge i gästhusprojekt tappades av misstag en anslutningsbit ner i det stora avloppsröret som kommer upp ur betongplattan. Anslutningen är lik den som är på bilden (platsrör ca 5 cm diameter). Vi har försökt fiska upp röret med dammsugare och ståltråd med krok men utan framgång. Hur stor katastof är detta? Hur kan vi gå vidare?
Tacksam för alla förslag
Mvh
I samband med köksbygge i gästhusprojekt tappades av misstag en anslutningsbit ner i det stora avloppsröret som kommer upp ur betongplattan. Anslutningen är lik den som är på bilden (platsrör ca 5 cm diameter). Vi har försökt fiska upp röret med dammsugare och ståltråd med krok men utan framgång. Hur stor katastof är detta? Hur kan vi gå vidare?
Tacksam för alla förslag
Mvh
Rätt stor katastrof. Den lär väl sätta sig i nästa krök.
Men: Om det inte finns krökar på avloppet utan det ligger rakt hela vägen så kan det vara så att rördelen tagit sig ända ut till den kommunala avloppskulverten. Då är problemet löst.
Men: Om det inte finns krökar på avloppet utan det ligger rakt hela vägen så kan det vara så att rördelen tagit sig ända ut till den kommunala avloppskulverten. Då är problemet löst.
Den har nog inte tagit sig jättelångt än eftersom avloppen fortfarande är torra och inte har använts. Den verkar ha tagit sig förbi första kröken som är ca 80 cm ner för jag kan inte se den med mobilkameran. Något förslag på åtgärd?
Kommer du åt denna avloppsstam nedströms från där rördelen troligen ligger? T ex via en rensbrunn?E eiwallin skrev:
I så fall finns ju möjligheten att peta in ett långt rensband med en plastpåse fastdragen i änden. Och sen mata in renbandet (änden utan plastpåse) genom rensbrunnen tills den tittar upp i köket och sen dra i det i köket och plastpåsen som sitter fäst i änden kommer att dra med sig rörbiten.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Precis, har du möjlighet att komma åt något avstick på stammen så skjut ner något som den kan fastna på och sen försöka knuffa den dit.
Alternativt ta in en spolfirma, det brukar kunna ha ballonger och liknande de kan blåsa upp för att stoppa flödet.
Alternativt ta in en spolfirma, det brukar kunna ha ballonger och liknande de kan blåsa upp för att stoppa flödet.
Tema: Kreativa idéer på lördagskvällen.
En annan variant är ju att ta reda på om avloppet ligger utan krökar till en rensbrunn.
Öppna den och blockera den liggande ledningen genom att sticka ned en lagom lång brädstump genom rensbrunnen med några långa spikar eller skruv dragna i änden. Så att det blir som ett galler i avloppsledningen som avloppsvatten med inte rörbiten kan passera genom.
Sen krävs bara några tiolitershinkar med vatten och om de hälls i snabb följd ned i röret i köket så seglar rörbiten nedströms och fastnat mot gallret. Nu är bara utmaningen att fiska upp den, om den går att pilla ut genom rensbrunnen.
En annan variant är ju att ta reda på om avloppet ligger utan krökar till en rensbrunn.
Öppna den och blockera den liggande ledningen genom att sticka ned en lagom lång brädstump genom rensbrunnen med några långa spikar eller skruv dragna i änden. Så att det blir som ett galler i avloppsledningen som avloppsvatten med inte rörbiten kan passera genom.
Sen krävs bara några tiolitershinkar med vatten och om de hälls i snabb följd ned i röret i köket så seglar rörbiten nedströms och fastnat mot gallret. Nu är bara utmaningen att fiska upp den, om den går att pilla ut genom rensbrunnen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
https://www.amazon.se/dp/B0CFL89P38...w_r_ud_dp_8TJ2MCPPBTYB2F44WWNH&language=sv-SE
En sådan inspektionskamera med krok, kan det fungera kanske?
Jag har ingen sådan så jag har aldrig testat, bara en tanke
En sådan inspektionskamera med krok, kan det fungera kanske?
Jag har ingen sådan så jag har aldrig testat, bara en tanke
Hahaha! 😂Claes Sörmland skrev:
Tema: Kreativa idéer på lördagskvällen.
Stoppa ner en ballong på sugrör och blås upp i slutet på stammen, sen stoppar du ner en lövblås i andra änden och kör utav bara f*n. Säger *plopp* så kommer den ut! Är lite dragen men man kommer ju på de bästa idéerna då...
Kolla med avloppsspiral hur långt den har kommit. Funderar om du har möjlighet för att öppna golvet igen? Få du inte ut den kommer ju allt skit fastna på den.... Är det kommunal avlopp eller egen? Det är mycket man kan prova för att få ut den, men det är oxo.mycket som kan blir värre men varje försökE eiwallin skrev:
Ve om ursäkt för mitt svenska
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Fortsätter på samma tema. Leta reda på en lagom stor råtta. Träna den att bita i lösa plastföremål (smeta in dem i mjukost t ex). Knyt sen fast ett snöre i råttans svans och släpp ner den där du tappade plastgrejen. Råttan kommer knata iväg i röret tills den hittar första lösa plastföremål att bita tag i. Dra försiktigt i repet när det stått still en stund så kommer råttan tillbaka, tillsammans med plastföremålet. Låt råttan äta upp resten av mjukosten som tack för hjälpen och släpp tillbaka den där du hittade den.
Claes Sörmland skrev:
Kommer du åt denna avloppsstam nedströms från där rördelen troligen ligger? T ex via en rensbrunn?
I så fall finns ju möjligheten att peta in ett långt rensband med en plastpåse fastdragen i änden. Och sen mata in renbandet (änden utan plastpåse) genom rensbrunnen tills den tittar upp i köket och sen dra i det i köket och plastpåsen som sitter fäst i änden kommer att dra med sig rörbiten.
Plastpåse har fastnat i avlopp. Vad ska jag göra?
😉
Tack för alla kreativa förslag. Jag tror tyvärr inte det finns någon rensbrunn nära. Köket ligger längst nedströms inom gästhuset. Därefter är det ca 20 m nedgrävt i trädgården tills det kopplar på kommunalt avlopp.
Tyvärr svårt att komma åt under golvet eftersom det är betongplatta. Jag tror jag får börja med att skicka ner en kamera och gå vidare därifrån.
Tyvärr svårt att komma åt under golvet eftersom det är betongplatta. Jag tror jag får börja med att skicka ner en kamera och gå vidare därifrån.