11 224 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Tappat plaströr ner i avlopp. Vad ska jag göra?
Vi tipsar alla andra läsare som funderar på att dra avlopp till sina gästhus att lägga en rensbrunn alldeles utanför fasaden på huset och kanske t o m en nedströms om inkopplingen på huvudstammen i trädgården. Alltid bra att ha för att kunna rensa under avloppets livslängd och kostar inte många kronor när man väl ordnar med avloppet. Men så lätt att vara efterklok.
Redigerat:
Finns billiga kameror på kabel som ansluts till mobilen. En sådan + något halvstyvt med en krok eller klibbig på...E eiwallin skrev:Tack för alla kreativa förslag. Jag tror tyvärr inte det finns någon rensbrunn nära. Köket ligger längst nedströms inom gästhuset. Därefter är det ca 20 m nedgrävt i trädgården tills det kopplar på kommunalt avlopp.
Tyvärr svårt att komma åt under golvet eftersom det är betongplatta. Jag tror jag får börja med att skicka ner en kamera och gå vidare därifrån.
Jag skulle tagit en kraftig rostfri ståltråd och gjort en djup krok i ena änden, sedan fiskat efter biten i blindo.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
Det kan nog fungera med galvad eller grön träggårdsståltråd också, men rostfri borde vara lite hårdare och tåla mer böjning innan deformation vilket ökar sannolikheten att kroken håller formen bättre efter kröken.
Men ta inte för kraftig tråd som sätter sig på tvären och fastnar...
Men ta inte för kraftig tråd som sätter sig på tvären och fastnar...
Eller hyr en riktig inspektionskamera för avlopp på hygglo.se. Du vill ju kunna filma hela vägen till anslutningen till kommunen för att säkerställa att den är borta ifall den inte syns på vägen.@ @ndreas skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Köp en sådan här, 5 meter lär väl räcka om du inte spolat i avloppet. Det följer med en krok.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...cO8K4OM8rBIaHQZ2sjbNkZJrwF9czuXRoCFDIQAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...cO8K4OM8rBIaHQZ2sjbNkZJrwF9czuXRoCFDIQAvD_BwE
Jag har en sådan. Filmar med hygglig kvalitet men sladden är sladdrig så den går inte att föra in kameran med. Själv löser jag det genom att tejpa fast kameran på en slang för högtrycksspolning av avloppet som är styvare.I InsidersUnited skrev:
Lång peang ( eller lång pinsett), instrument som används av läkare så kan du låna en sådan så kan det funka! Peang är ett av hemmets bästa redskap!E eiwallin skrev:Hej!
I samband med köksbygge i gästhusprojekt tappades av misstag en anslutningsbit ner i det stora avloppsröret som kommer upp ur betongplattan. Anslutningen är lik den som är på bilden (platsrör ca 5 cm diameter). Vi har försökt fiska upp röret med dammsugare och ståltråd med krok men utan framgång. Hur stor katastof är detta? Hur kan vi gå vidare?
Tacksam för alla förslag
Mvh
Om det finns en renslucka eller spolrör så har jag löst det enkelt med en helt vanligt durkslav eller sil med stålnätsinsats. Till spolrör som kan ligga en meter under mark har jag satt på ett skaft. Till renslucka sticker jag helt enkelt in den i luckan. Röret är normalt 110 och en stålsil passar perfekt. Sen ber jag någon sätta på vattnet och spolar fram det som är tappat.
Har fyra hus och trehundra meter rör och en pump för avfallet som inte gillar saker som ramlat ner. Allt ifrån kalsong till bilnyckel har hanterats samt som TS en rördel till en diskho... 😉
Har fyra hus och trehundra meter rör och en pump för avfallet som inte gillar saker som ramlat ner. Allt ifrån kalsong till bilnyckel har hanterats samt som TS en rördel till en diskho... 😉
Detta är bästa idén i denna tråden.Fairlane skrev:
Jag har en sån kamera och den fungerar perfekt. Har aldrig använt till avlopp dock men till mycket annat. Inte så dyr, beställ.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
Jag har nog aldrig sett en 80 cm peang...M MargaretaF skrev:
Men du har rätt i sak, de är mycket användbara till allt möjligt hemma. Jag har ett gäng som använts senast idag.