8 418 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Okej firma? Byggahemma.se samma som golvshop.se som byggshop.se....
Hej!
Jag ska beställa kakel och klinkers och skulle behöva få hem det inom 5 arbetsdagar helst. Vi har kollat på Hornbach som finns 30 minuter bort och de hade inte så mycket att välja på bland mindre mörka klinkers (15x15 samt 30x30). Kakel tänkte vi 30x60, ljust, och där finns mycket i alla butiker.
Så jag tänkte då beställa ikväll. Hittade bra saker på byggahemma.se men såg att de har dåliga omdömen. Jag kollade runt och hittade byggshop.se och bra saker där, men de är inom samma företag. Då hittade jag golvshop.se men även de är inom samma företag.
Har någon tips på seriös firma som säljer kakel/klinkers så tar jag tacksamt emot. Tanken är att beställa ikväll.
Jag ska beställa kakel och klinkers och skulle behöva få hem det inom 5 arbetsdagar helst. Vi har kollat på Hornbach som finns 30 minuter bort och de hade inte så mycket att välja på bland mindre mörka klinkers (15x15 samt 30x30). Kakel tänkte vi 30x60, ljust, och där finns mycket i alla butiker.
Så jag tänkte då beställa ikväll. Hittade bra saker på byggahemma.se men såg att de har dåliga omdömen. Jag kollade runt och hittade byggshop.se och bra saker där, men de är inom samma företag. Då hittade jag golvshop.se men även de är inom samma företag.
Har någon tips på seriös firma som säljer kakel/klinkers så tar jag tacksamt emot. Tanken är att beställa ikväll.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag har handlat från kakelplattan.se Men det är rätt många år sedan.
Undvik bygghemma med deras systerbolag. Eller OM du handlar där så förskottsbetala INTE med kreditkort eller på annat sätt. Får du problem med typ att de inte levererar så kan du inte räkna med att få tillbaka en förskottsbetalning. De sätter i system att blåsa en lämpligt liten andel av alla kunder.
Undvik bygghemma med deras systerbolag. Eller OM du handlar där så förskottsbetala INTE med kreditkort eller på annat sätt. Får du problem med typ att de inte levererar så kan du inte räkna med att få tillbaka en förskottsbetalning. De sätter i system att blåsa en lämpligt liten andel av alla kunder.
Tack för tips, jag håller på att kolla nu hela kvällen också. En del omständigheter gör att kakel och klinkers bör finnas här hemma nästa vecka. Vi har födsel beräknat om ca 5 veckor och vill gärna vara klar en stund innan det. Samt att vi har plattläggare redo så snart vi har sakerna hemma och golv/väggar blir klara. Så här ser toaletten ut nu i skrivande stund.
Nu har jag hittat på Bauhaus där de har 2st olika mörka klinkers som är snygga som finns i både 15x15 samt 30x30 som vi tänker (15x15 i dusch och upp längs vägg där till höger vid dusch, 30x30 på golv i övrigt). Samt att de har 2st olika bra ljusa kakel 30x60 för vägg att välja på. Allt i lager, och butik som är välkänd. Så det blir nog att beställa där ikväll
Jag har kikat på de tips ni gett också men hittade inte just det vi sökte där och i lager.
PS, det var ca 45x45mm reglar tidigare i badrummet och blir nu 45x70 reglar, men de gamla behövde sitta kvar då köket är till höger och saker hänger i dem. Det kanske ser lite märkligt ut i bilden med alla reglar, men det är pga de gamla med.
PS, det var ca 45x45mm reglar tidigare i badrummet och blir nu 45x70 reglar, men de gamla behövde sitta kvar då köket är till höger och saker hänger i dem. Det kanske ser lite märkligt ut i bilden med alla reglar, men det är pga de gamla med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Höganäs kakel har egna butiker i Malmö och Helsingborg, samt diverse återförsäljare, se här: https://www.hoganaskakel.se/aterforsaljare
I alla fall deras egna butiker brukar ha egna lager med någorlunda vanliga modeller.
I alla fall deras egna butiker brukar ha egna lager med någorlunda vanliga modeller.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som sagt, med bygghemma så behöver du väldigt mycket längre framförhållning än en vecka. De kommer att lova leverans i övermorgon. som ändras till om två veckor, till i eftermiddag "jag lovar!" till i övermorgon, till om 5 veckor osv. Där någonstans gav jag upp och annulerade ordern (tror jag fick 8 olika leveranstider under en 2 veckorsperiod). Sedan kom ingen återbetalning, jag kontaktade dem "varför skulle vi betala tillbaka", ni har ju inte levererat "jasså tänker du så, det skall vi givetvis ordna", ganska ordagrant upptrepat 3 ggr över en 4 veckors period, sedan hotade jag med polis, då kom det ett brev från deras ekonomiavdelning, som såg det som en ynnest att de faktiskt hade kommit fram till att jag var berättigad till återbetalning,. men det kom ändå inga pengar. ett par veckor senare satt jag och fyllde i en polisanmälan på ett webfomulär, precis innan jag skickade det loggade jag in på banken, då hade återbetalningen precis kommit någon timme tidigare.
Detta är ett systematiskt bedrägeri de kör med. EN miss med åternetalning kan jag köpa som mänskliga faktorn, men inte 4 i rak följd i samma ärende, det gör de med uppsåt.
Sedan till råga på allt så skyller de leveransstrulet på sina underleverantörer "vi kan ju inte veta hur deras leveranser ser ut".
Och om du köper kakel där så får du enligt andra medlemmar här räkna med att det är olika nyanser från ett par tre olika bränningar.
Detta är ett systematiskt bedrägeri de kör med. EN miss med åternetalning kan jag köpa som mänskliga faktorn, men inte 4 i rak följd i samma ärende, det gör de med uppsåt.
Sedan till råga på allt så skyller de leveransstrulet på sina underleverantörer "vi kan ju inte veta hur deras leveranser ser ut".
Och om du köper kakel där så får du enligt andra medlemmar här räkna med att det är olika nyanser från ett par tre olika bränningar.
Fast betalar man med kreditkort så kan man vända sig till kortutställaren, det vill säga banken, med sin reklamation. De har samma skyldighet som företaget man handlar ifrån. För min del har det alltid fungerat klockrent. Har ställt reklamationer både till SEB, Bank Norwegian och Länsförsäkringar om allt från hotellbokning på 9000kr med Hotels.com (de vägrade återbetala med hänvisning till Covid) till en sketen lampa för 110 kr som jag köpte från en mysko sida på Facebook. Fått tillbaka pengarna inom en vecka i alla fall.H hempularen skrev:Undvik bygghemma med deras systerbolag. Eller OM du handlar där så förskottsbetala INTE med kreditkort eller på annat sätt. Får du problem med typ att de inte levererar så kan du inte räkna med att få tillbaka en förskottsbetalning. De sätter i system att blåsa en lämpligt liten andel av alla kunder.
Bauhaus var mycket smidiga att beställa från. Ifall någon ser denna tråd i framtiden och behöver kakel/klinkers med kort varsel så kan jag rekommendera dem. Man ser exakt antal av varje paket kakel i lager och man får sedan välja ett specifikt datum för leverans. Nu har jag förstås inte fått hem sakerna än, men det verkar lovande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Bauhaus har fungerat bra för mig vid några tillfällen, har köpt beställningsvaror typ 5 ggr. En gång köpte jag ett par fönster, som de hade packat stående (som man skall) på en ställning ihopspikad av två lastpallar. Den var på tok för klen, så den hade rasat ihop under transport. Men fönstren hade klarat sig sånär som en extremt liten repa i lacken, som nästan helt täcktes av invändiga fodret. Jag nöjde mig med en liten flaska bättringslack som kompensation. Hade troligen gått att få mer om jag hade gnällt.