R
Hej på er!

Trotsandes yrkeskunniga och rotavdraget vill jag och min kille renovera själva! Huvva. Men man lär sig mycket. Behöver ställa några frågor:

Vi håller på att förbereda för tapetsering.

Vi har tagit ner så mycket tapet som går (har verkligen gått över väggarna grundligt) från betongvägg. Dags att bredspackling. För ca 48 timmar sen gjorde jag ett prov på en liten vägg, bredspacklade med rullspackel. Det bubblade upp lite men jag hade is i magen. Det har lagt sig nu, men när man drar med fingertopparna över så hör och känner man att det finns luft under på visa ställen, rätt små partier, men dock.

Självklart kunde jag inte låta bli att peta in en kniv och mycket riktigt lossnade tapet+spackel lätt. Slutade med att jag rev bort rätt stora bitar.
Men det rör sig alltså inte om bubblor, ytan är slät.

Efter lite googlade hittade jag att man kunde grunda med nåt passande, så iväg till Hornbach där dom tipsade om våtrumsgrund (Sadolin). Gjorde samma, test på en bit vägg, och ser nu att tapeten reser sig där tunna tapetbitar sitter, färgen har torkat och bubblorna går inte tillbaka. Färgen har inte trängt igenom till nästa tapetlager. Typ som under spacklet.

Som jag tänker, om jag spacklar på grunden nu så kommer då dessa små "luftkuddar" att finnas kvar under spacklingen senare = samma problem som innan.

Eller är inte dessa små partier av luft under spacklet nåt problem? Är jag över-orolig?

Skulle det vara bättre att grunda med tapetklister som "limmar fast" de halvlösa tapetbitarna som reser sig? (Tror att det är där gammal tapet har delat sig och ett tunt papperslager ligger kvar, som ställer till det när den suger upp fukt).

Eller kan man smacka på en tunn armeringsduk eller vad det heter med rikligt med lim, och sen bredspackla på den?

Vill ju så gärna få ett bra resultat, synd att man måste uppfinna utbildningen åt sig själv medan man försöker komma framåt... :) Rot och fackmän osv, jag jag vet!! Men det är kul att göra själv också!

Råd och idéer?

• Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
tommib
Om det är ett papperslager kvar på väggen bör du ta bort det, annars kommer du få samma problem igen. Tapetångare kan vara något att googla. Att det bubblar sig när du lägger på något fuktigt betyder att du inte fått bort allt...

Förresten, hur bredspacklar man med rullspackel? Jag har bara kört med just en spackel, 60cm bred, och sandspackel. Slätt och bra resultat men man blir duktigt trött i armarna.

• Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
R
Rullspackel = man rullar upp spacklet på väggen och slätar på vanligt sätt med vanlig bredspackelspade. Så gör de på filmerna iaf, är inte svårt.

Jo ang tapetborttagning, vi gjorde så i första rummet. Ett jäkla jobb, kladdigt och vidrigt! :) såklart blev resultatet superbra. Men såhär i efterhand har vi läst oss till att det kan finnas asbest i väggspackel från 60-talet. Och det är tydligt att betongen är spacklad med nåt innan första tapetlager. Så vi vill bespara oss den proceduren den här gången. Vi vet inte om det är asbest men vill inte ta risken. Jag vet, att skicka in ett prov kostar 500 spänn, men man vill ju bli klar nån gång också!

R
Aha begreppsförvirring.. Rullspacklet är själva spackelmassan, inte verktyget! :)

tommib
Ok.... då är jag med. Har inte sett produkten tidigare och tyckte att allt man kan rulla upp lär bli många lager innan man har fått en slät vägg.

Jag skulle nog skicka in det där asbestprovet....

Välkommen till forumet förresten!

R
Tack! Tapetångaren står iofs och väntar, men understa tapetlagret sitter riktigt hårt, kommer bli ett helsike att få bort.

Ok, nu verkar tapetresterna lagt sig tillrätta bakom grundfärgen efter natten. Vad tror ni? Vågar vi köra?

R Rose-Marie Johansson skrev:
Hej på er!

Har precis samma problem att det blev luftkuddar mellan tapet och spackel.. superdrygt! Ska se till våren ( sommarstuga) om de förhoppningsvis bara går att dra loss, man kan ju hoppas på det. Kan man köra tapetångare på torkade spacket?

Trotsandes yrkeskunniga och rotavdraget vill jag och min kille renovera själva! Huvva. Men man lär sig mycket. Behöver ställa några frågor:

Vi håller på att förbereda för tapetsering.

Vi har tagit ner så mycket tapet som går (har verkligen gått över väggarna grundligt) från betongvägg. Dags att bredspackling. För ca 48 timmar sen gjorde jag ett prov på en liten vägg, bredspacklade med rullspackel. Det bubblade upp lite men jag hade is i magen. Det har lagt sig nu, men när man drar med fingertopparna över så hör och känner man att det finns luft under på visa ställen, rätt små partier, men dock.

Självklart kunde jag inte låta bli att peta in en kniv och mycket riktigt lossnade tapet+spackel lätt. Slutade med att jag rev bort rätt stora bitar.
Men det rör sig alltså inte om bubblor, ytan är slät.

Efter lite googlade hittade jag att man kunde grunda med nåt passande, så iväg till Hornbach där dom tipsade om våtrumsgrund (Sadolin). Gjorde samma, test på en bit vägg, och ser nu att tapeten reser sig där tunna tapetbitar sitter, färgen har torkat och bubblorna går inte tillbaka. Färgen har inte trängt igenom till nästa tapetlager. Typ som under spacklet.

Som jag tänker, om jag spacklar på grunden nu så kommer då dessa små "luftkuddar" att finnas kvar under spacklingen senare = samma problem som innan.

Eller är inte dessa små partier av luft under spacklet nåt problem? Är jag över-orolig?

Skulle det vara bättre att grunda med tapetklister som "limmar fast" de halvlösa tapetbitarna som reser sig? (Tror att det är där gammal tapet har delat sig och ett tunt papperslager ligger kvar, som ställer till det när den suger upp fukt).

Eller kan man smacka på en tunn armeringsduk eller vad det heter med rikligt med lim, och sen bredspackla på den?

Vill ju så gärna få ett bra resultat, synd att man måste uppfinna utbildningen åt sig själv medan man försöker komma framåt... :) Rot och fackmän osv, jag jag vet!! Men det är kul att göra själv också!

Råd och idéer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.