29 659 läst ·
80 svar
30k läst
80 svar
Tapet upp och ned
Du kanske alltid tar den billigaste hantverkaren och letar fel så att du kan få det ännu billigare? Då blir varken du eller hantverkaren nöjd.Nötegårdsgubben skrev:
När vi anlitar hantverkare betalar vi premium och förväntar oss premium. Då är det gör om och gör rätt som gäller. Inga fullösningar godtas. Våra hantverkare uppskattar den ömsesidiga respekten.
Till alla er som säger att det bara finns ett sätt att sätta en tapet. Hade en mönstrad tapet med mönsterpassning på 90talet som gick att sätta uppåt eller vända ett halvvarv och ha den neråt och allt stämde ändå.
Personligen hade jag inte accepterat att hantverkaren satt en tapet upp och ner. Anlitar jag en hantverkare så förutsätter jag att vederbörande som fackman utför arbetet bättre än vad jag som lekman hade utfört det.
Jag hade pratat med hantverkaren och frågat om de hade något förslag på lösning och försökt kommit överens den vägen.
Jag hade pratat med hantverkaren och frågat om de hade något förslag på lösning och försökt kommit överens den vägen.
Visst!K Kirre2 skrev:
Så om den nu fula och irriterande uppochnervända tapeten visade sig sitta åt rätt håll i alla fall när man väl kollade på pilarna, skulle den plötsligt bli fin då?
Endera gillar du den väl eller så gillar du den inte? Dessutom, vilken tapet menar du? Den som ts fått monterad åt fel håll är det väl inte särskilt många som sagt nåt negativt om?Staffan2000 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Nej, vad får dig att tro det?MrPlow skrev:
Den inställningen är förstås en lyx man kan unna sig om man vill och har resurser nog. Men nu är ju situationen så att TS är rätt nöjd med sina hantverkare på det stora hela och uppenbarligen kan tänka sig att leva med de felsatta tapeterna.MrPlow skrev:
För egen del hade jag inte velat ha en felvänd tapet, men om jag hade accepterat det hade jag inte gjort det utan prisavdrag.
Nej, tittar du noga så är det blommor och blad i mönstret, och de ska vara vända uppåt.HogeN skrev:
Nej, och just nu så finns det inte ork. Kanske senare.AndersPS skrev:
Det är därför jag pratar om "gemensamma goodwillkontot". Vi ger dem det här felet, de kan fixa någon oväntad komplikation utan att det kostar oss något.MrPlow skrev:
Mönstret har blommor och blad...N Yindysagh skrev:
Nja, vi gjorde själv samma fel med en snarlik tapet i gamla huset, och vi överlevde det...T Tvärhult skrev:
Nja, konstiga genomgångsrummet ligger inte mellan kök och matsal, det ligger på sidan av köket.M Mazdarune skrev:
Exakt, vi ger lite här, så kan vi kvitta det mot något strul som vi kanske är skyldiga till, tex att vi glömt säga något.Workingclasshero skrev:
Ah, så då blir det en vecka med vinkelslip och tiggersåg...Mikael_L skrev:
Redigerat av moderator:
Många, speciellt snickare som även målar/tapetserar, vet inte att easy-up-tapeter faktiskt kan vara "felrullade", de ska helt enkelt rullas om innan man sätter upp dom, alternativt skäras till innan. Det gäller att läsa instruktionerna även på dessa tapeter.
[QUOTE="
Vad skulle ni gjort?[/QUOTE]
Jag hade definitivt tagit upp det med dem, sen i en förhandling kunna godta det, mot någon form av kostnadsreducering, för de har hju gjort fel.
Så varför ska man acceptera något som inte överensstämmer med monteringsanvisningen.
Sen som någon sa, det var inte direkt solklart vad som var upp och ner. Så det är kanske inte hela världen om man själv kan acceptera upponermönstret, sätter man upp nåt på väggen så ser man ju inte tapeteterna ändå.
Det är ju inte lika uppenbart som en tavla som hänger upponer.
Vad skulle ni gjort?[/QUOTE]
Jag hade definitivt tagit upp det med dem, sen i en förhandling kunna godta det, mot någon form av kostnadsreducering, för de har hju gjort fel.
Så varför ska man acceptera något som inte överensstämmer med monteringsanvisningen.
Sen som någon sa, det var inte direkt solklart vad som var upp och ner. Så det är kanske inte hela världen om man själv kan acceptera upponermönstret, sätter man upp nåt på väggen så ser man ju inte tapeteterna ändå.
Det är ju inte lika uppenbart som en tavla som hänger upponer.
En släkting tillika dåvarande granne gjorde mig uppmärksam på en tapetvård i deras vardagsrum. Den enda våden satt upp och ned. Ingen hade tänkt på det tidigare, trots att det inte var fullt lika diskret som den här aktuella och alltså var en enda avvikande våd, men efter detta påpekande såg jag den varje gång jag var där.
Denna tapet skulle jag lugnt acceptera och mer se det som en möjlighet till lite kompensation.
Denna tapet skulle jag lugnt acceptera och mer se det som en möjlighet till lite kompensation.
Mina tapeter kan man sätta uppåt, eller vända ett helvarv åt valfritt håll, och de stämmer ändå.D dibb skrev:
