MrPlow
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där var väl en rätt hög häst att sitta på? Du tycker att det är sniket att be om prissvdrag för en felsatt tapet, men själv hade du krävt att arbetet gjorts om från grunden. Självfallet kan man vara mindre svartvit än så och tolerera felet om man blir rimligt kompenserad för det.
Du kanske alltid tar den billigaste hantverkaren och letar fel så att du kan få det ännu billigare? Då blir varken du eller hantverkaren nöjd.

När vi anlitar hantverkare betalar vi premium och förväntar oss premium. Då är det gör om och gör rätt som gäller. Inga fullösningar godtas. Våra hantverkare uppskattar den ömsesidiga respekten.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Inte för att jag tror att min åsikt kommer att hjälpa TS att fatta något beslut, men jag tycker att de aktuella tapeterna ser mer "rätt" ut på upp och ned-bilden.

Till alla er som säger att det bara finns ett sätt att sätta en tapet. Hade en mönstrad tapet med mönsterpassning på 90talet som gick att sätta uppåt eller vända ett halvvarv och ha den neråt och allt stämde ändå.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L
Personligen hade jag inte accepterat att hantverkaren satt en tapet upp och ner. Anlitar jag en hantverkare så förutsätter jag att vederbörande som fackman utför arbetet bättre än vad jag som lekman hade utfört det.

Jag hade pratat med hantverkaren och frågat om de hade något förslag på lösning och försökt kommit överens den vägen.

Staffans2000
K Kirre2 skrev:
Men så kan du ju inte tänka. Ett mönster är ju ritat för att sitta i endera riktningen. Den har ju ett upp och ett ner.
Visst!
Så om den nu fula och irriterande uppochnervända tapeten visade sig sitta åt rätt håll i alla fall när man väl kollade på pilarna, skulle den plötsligt bli fin då?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst!
Så om den nu fula och irriterande uppochnervända tapeten visade sig sitta åt rätt håll i alla fall när man väl kollade på pilarna, skulle den plötsligt bli fin då?
Endera gillar du den väl eller så gillar du den inte? Dessutom, vilken tapet menar du? Den som ts fått monterad åt fel håll är det väl inte särskilt många som sagt nåt negativt om?

MrPlow MrPlow skrev:
Du kanske alltid tar den billigaste hantverkaren och letar fel så att du kan få det ännu billigare? Då blir varken du eller hantverkaren nöjd.
Nej, vad får dig att tro det?

MrPlow MrPlow skrev:
När vi anlitar hantverkare betalar vi premium och förväntar oss premium. Då är det gör om och gör rätt som gäller. Inga fullösningar godtas. Våra hantverkare uppskattar den ömsesidiga respekten.
Den inställningen är förstås en lyx man kan unna sig om man vill och har resurser nog. Men nu är ju situationen så att TS är rätt nöjd med sina hantverkare på det stora hela och uppenbarligen kan tänka sig att leva med de felsatta tapeterna.

För egen del hade jag inte velat ha en felvänd tapet, men om jag hade accepterat det hade jag inte gjort det utan prisavdrag.

HogeN HogeN skrev:
inget spec det är bara sånt som syns när man söker felet och bara dom som har själv kan se att den är upp och ner enligt fabrikörens tycke vad som är uppåt
Nej, tittar du noga så är det blommor och blad i mönstret, och de ska vara vända uppåt.

AndersPS AndersPS skrev:
Har ni en projekttråd? Det låter ju helt galet!
Nej, och just nu så finns det inte ork. Kanske senare.

MrPlow MrPlow skrev:
Att begära prisavdrag är bara sniket och en oschysst prutning.
Det är därför jag pratar om "gemensamma goodwillkontot". Vi ger dem det här felet, de kan fixa någon oväntad komplikation utan att det kostar oss något.

N Yindysagh skrev:
Finns det något som egentligen säger vad som är upp och ned. Pil på baksidan eller? Eller är det bara från leverantörens bild?
Mönstret har blommor och blad...

T Tvärhult skrev:
Jag skulle aldrig gått med på det! Efter vad tiden går kommer du ni bli galna av vetskapen!
Nja, vi gjorde själv samma fel med en snarlik tapet i gamla huset, och vi överlevde det...

M Mazdarune skrev:
Det låter som ni har ett Serveringsrum. Vi hade en s.k. Patriciervilla på 422 m2 där det var ett Serveringsrum mellan kök och matsal. Skåp upp till taket för att få plats med allt glas och porslin samt en dubbel diskbänk.
Nja, konstiga genomgångsrummet ligger inte mellan kök och matsal, det ligger på sidan av köket.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ibland kan man ge och ta.
Exakt, vi ger lite här, så kan vi kvitta det mot något strul som vi kanske är skyldiga till, tex att vi glömt säga något.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om de går att sälja så hade jag kunnat sälja någon gammal i olika storlekar typ varje år.
De gamla byts ut mot moderna mer energieffektiva (och då kopplar jag in det elektriska) och det gamla åker som skrot (som jag säkert skulle kunna ta hand om någon gång).
Ah, så då blir det en vecka med vinkelslip och tiggersåg...

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Många, speciellt snickare som även målar/tapetserar, vet inte att easy-up-tapeter faktiskt kan vara "felrullade", de ska helt enkelt rullas om innan man sätter upp dom, alternativt skäras till innan. Det gäller att läsa instruktionerna även på dessa tapeter.

[QUOTE="

Vad skulle ni gjort?[/QUOTE]

Jag hade definitivt tagit upp det med dem, sen i en förhandling kunna godta det, mot någon form av kostnadsreducering, för de har hju gjort fel.
Så varför ska man acceptera något som inte överensstämmer med monteringsanvisningen.

Sen som någon sa, det var inte direkt solklart vad som var upp och ner. Så det är kanske inte hela världen om man själv kan acceptera upponermönstret, sätter man upp nåt på väggen så ser man ju inte tapeteterna ändå.
Det är ju inte lika uppenbart som en tavla som hänger upponer.

Jag hittade den här idag på ett numera nedlagt café. Det var en stor vägg men dom hade i alla fall varit konsekventa och satt alla våder upp och ner.
Tapet som liknar en bokhylla med gamla böcker, monterad upp och ner på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 15 till
  • Laddar…
En släkting tillika dåvarande granne gjorde mig uppmärksam på en tapetvård i deras vardagsrum. Den enda våden satt upp och ned. Ingen hade tänkt på det tidigare, trots att det inte var fullt lika diskret som den här aktuella och alltså var en enda avvikande våd, men efter detta påpekande såg jag den varje gång jag var där.
Denna tapet skulle jag lugnt acceptera och mer se det som en möjlighet till lite kompensation.

D dibb skrev:
Till alla er som säger att det bara finns ett sätt att sätta en tapet. Hade en mönstrad tapet med mönsterpassning på 90talet som gick att sätta uppåt eller vända ett halvvarv och ha den neråt och allt stämde ändå.
Mina tapeter kan man sätta uppåt, eller vända ett helvarv åt valfritt håll, och de stämmer ändå. ;)

elpaco elpaco skrev:
Mina tapeter kan man sätta uppåt, eller vända ett helvarv åt valfritt håll, och de stämmer ändå. ;)
Helvarv ja, men halvvarv. ;) ?

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
MrPlow
Man kan väl konstatera att det var tur att det inte var 90 grader fel iaf :p

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.