Jag tycker mönstret fungerar i bägge riktningar, men det är mer harmoniskt för ögat i den tänkta riktningen.
 
Som andra skriver, skulle jag låta det bero. Särskilt med tanke på att det inte var så tydligt.
Och om det kommer hem någon som ser och kommenterar felet, så får de en kaka eller russin som pris. :)

Bra att tapetserarna ändå får veta så att de kan undvika att göra samma fel igen.
 
  • Gilla
stigsj
  • Laddar…
Ibland kan man ge och ta.
När jag sprängde för avloppet så slutade det med att grävarn drog ner lufttelefonledningen när han lastade grävmaskinen.
Jag, lugn som en filbunke noterade att om vi gräver ner ledningen här och nu så är problemet löst.
Då det fanns tillräckligt med kabel så grävdes en grav, jag la sand i botten, hade slang hemma som jag la kabeln i och lade gult band ovanpå.
Gjorde en funktionskontroll att inkopplingen var ok.
Jag sade att jag lägger igen sen med mina maskiner.
Grävarn, skämdes, men jag sa att det blev ju bättre nu såhär efteråt.
Han drog av på fakturan så jag fick så att säga betalt av grävarn för att han jobbade åt mig :)
Ingen skugga ska falla på grävarn, misstag händer, och han hjälpte mig.

Tapeten är väl gränsboll om det skall göras om.
Jag hade nog aldrig märkt det........
Kanske dags för en tråd och fråga om hur många som har sina tapeter uppochner :-)
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
M Metameta skrev:
De har i alla fall inte satt den ut och in som en kollegas man till mig hade gjort när de tapetserade köket! Han hade alltså satt klister på fel sida och tapetserat hela köket utan att reagera. Först när hon en tid senare skulle torka av tapeten, de hade valt en avtorkningsbar, så märkte hon att den var väldigt sträv... :)
Den var bra. När man ser en del mönster så föredrar jag baksidan.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
I brist på bilder. när de e en easy up så e det man drar ut från rullen upp.
 
Staffans2000
Till alla er som skulle krävt omtapetsering. OM tapeten var tänkt att sättas "upp och ner" med pilar och allt. Skulle det felaktiga och irriterande mönstret plötsligt bli vackert och harmoniskt då?

Sokrates
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Troberg skrev:
Ingen som vet var man säljer en överdrivet stor ventilationsanläggning (för att sätta skalan, säkringen till den är 63 A)?
Om de går att sälja så hade jag kunnat sälja någon gammal i olika storlekar typ varje år.
De gamla byts ut mot moderna mer energieffektiva (och då kopplar jag in det elektriska) och det gamla åker som skrot (som jag säkert skulle kunna ta hand om någon gång).
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Till alla er som skulle krävt omtapetsering. OM tapeten var tänkt att sättas "upp och ner" med pilar och allt. Skulle det felaktiga och irriterande mönstret plötsligt bli vackert och harmoniskt då?

Sokrates
Nä, tapeten är ful oavsett håll man sätter den på. Möjligen skulle den bli snygg om man satte den med insidan ut.
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Till alla er som skulle krävt omtapetsering. OM tapeten var tänkt att sättas "upp och ner" med pilar och allt. Skulle det felaktiga och irriterande mönstret plötsligt bli vackert och harmoniskt då?

Sokrates
Nej det skulle inte förändra saken för mig i alla fall.
 
T
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle ha 30 x 60 klinker i halvförband. När jag kom hem och plattsättaren satt hela golvet rakt var det ju till att rannsaka sig själv. Hade jag bett om halvförband eller bara tänkt att det skulle vara så? Jag hade bara tänkt... Kommunikation, kommunikation, kommunikation.
Bestämde mig snabbt för att godta det då det blev spikrakt och platt, helt utan fogsprång.

Man får som sagt bestämma sig, är man nöjd eller inte och vad har ni kommit överens om exakt. Jag hade accepterat den där tapeten uppochned alla gånger, jag hade mer tittat på om det var bra eller dåligt tapetserat.
Tillverkarna av klinker rekommenderar alltid att 30x60 ska ligga i helförband då nästan inga plattor är helt plana. Läggs dom i halvförband så får man automatiskt fogsprång.........
 
F
Detta får mig att tänka på en kul grej !

Vi hade EN tapetvåd upp-å-ner i säkert 7-8 år innan en dåvarande flickvän till ena sonen som var hemma hos oss för första gången sa att "Är det någon design-grej att en tapet är vänd åt andra hållet ?"

Vi tittade och sa gemensamt "Va !! Vilken då ?" och sedan visade hon på medaljongerna. Blev en del skratt...Vi hade haft den så i 7-8 år och ingen hade noterat det innan. Varken kompisar till oss, barn, släkt eller övriga tillfälliga gäster hade någonsin noterat detta, när man väl såg det så var det helt uppenbart att det var fel (såklart).

Den var för övrigt väldigt lik tapeten på bilden som visas här. De stora medaljongerna var lika oavsett håll (de är dock inte identiska i mitten på denna trådstartares medaljonger), det mindre framträdande vid sidan om medaljongerna var också identiskt. Det var bara den lilla medaljongen som skiljde sig åt. Man ser det nästan bättre på försäljarens hemsida än här på byggahus.se
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...MIn5226pXR3wIVD8qyCh0-hgBtEAQYASABEgLWu_D_BwE

Den tapetvåden kommer upp som en kul historia ibland....och speciellt när det ska tapetseras om såklart !

Hur TS ska göra har jag ingen aning om dock, jag tyckte den var snygg i bägge riktningarna så att säga (men å andra sidan är jag nog inte rätt person att fråga heller).
 
Redigerat:
Mats-S
En seriös genuin hantverkare rådfrågar kunden om det som i det här fallet råder tveksamheter hur materialet ska appliceras.
Alternativt så vänder sig hantverkaren till tillverkaren/leverantören för att få klarhet i vad som gäller.

Att bara som i det här fallet gissa vad som gäller och sedan limma upp tapeten efter egen gissning är inte OK, och definitivt inte tecken på någon djupare yrkesmässig kunskap. Dessutom "tror" jag att våderna är rullade på ett sätt så att man som yrkesman alltid ska kunna avgöra vad som är upp på en tapet ... rätta mig om jag har fel, någon yrkeskunnig som vet?

Men tyvärr så är nog ansvarskännande hantverkare ett utdöende släkte idag, gör det snabbt och fakturera asap innan kunden gnäller är det som gäller nu.

Bra att ni är nöjda med deras jobb ... men det här tyder inte på att dom har någon djupare insikt som genuina hantverkare ... så vi får väl hoppas att allt ser lika bra ut om 5 år ...
 
Mats-S John Smith skrev:
En seriös genuin hantverkare rådfrågar kunden om det som i det här fallet råder tveksamheter hur materialet ska appliceras.
Alternativt så vänder sig hantverkaren till tillverkaren/leverantören för att få klarhet i vad som gäller.

Att bara som i det här fallet gissa vad som gäller och sedan limma upp tapeten efter egen gissning är inte OK, och definitivt inte tecken på någon djupare yrkesmässig kunskap. Dessutom "tror" jag att våderna är rullade på ett sätt så att man som yrkesman alltid ska kunna avgöra vad som är upp på en tapet ... rätta mig om jag har fel, någon yrkeskunnig som vet?

Men tyvärr så är nog ansvarskännande hantverkare ett utdöende släkte idag, gör det snabbt och fakturera asap innan kunden gnäller är det som gäller nu.

Bra att ni är nöjda med deras jobb ... men det här tyder inte på att dom har någon djupare insikt som genuina hantverkare ... så vi får väl hoppas att allt ser lika bra ut om 5 år ...
Bror duktig. Alla kan göra ett misstag.
 
  • Gilla
garvin och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Till alla er som skulle krävt omtapetsering. OM tapeten var tänkt att sättas "upp och ner" med pilar och allt. Skulle det felaktiga och irriterande mönstret plötsligt bli vackert och harmoniskt då?

Sokrates
Men så kan du ju inte tänka. Ett mönster är ju ritat för att sitta i endera riktningen. Den har ju ett upp och ett ner.
 
Jag tycker som andra här att det inte spelar så stor roll om inte ni stör er. Men påpeka det för hantverkarna, de kommer inte att vilja göra fler misstag hos er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.