Satsuki
Ska sätta tapet i sluten trappa med snedtak, det är alltså både oregelbundet uppe och nere. Tapeten ska mönsterpassas och enl tillverkaren är förskjutningen 63 cm.
Hur tusan beräknar man åtgång för denna väggen i trappan?
Tapeten är Mirage från Boråstapeter och trappan ser ut som bilden visar. Längsta våden blir ca 480cm och kortaste 175cm Trappa med snedtak och vit vägg dekorerad med inramade certifikat, del av en diskussion om att mönsterpassa tapet i oregelbunden trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag räknade också på tapetåtgång vid snedtak igår. Jag började med en egen uppskattning mellan tummen och pekfingret och ögonmått och kom fram till att jag behöver 4 rullar.

Det kändes lite osäkert så jag bad min matematiskt begåvade son att räkna på det lite noggrannare. Han kom fram till exakt tre rullar om inget går fel. Så jag bestämde mig för att köpa fyra rullar så att man har marginal, för det är inte kul när det inte räcker.

Hittade en guide hos Engelska tapetmagasinet om hur man kan räkna:

EXEMPEL PÅ HUR DU RÄKNAR UT ANTALET TAPETRULLAR​

1. Takhöjd och vådlängd
    Takhöjden är 250 cm. Tapetrullen är 10 m lång och 0,53 m bred, med en mönsterrapport på 26,5 cm. För att täcka 250 cm krävs det 10 mönsterrapporter (250 / 26,5 ≈ 9,43, avrundas till 10). Vådlängden blir då: 10 x 26,5 cm = 265 cm.
  2. Våder per rulle
    Eftersom varje våd behöver vara 265 cm, får du ut 3 våder från en 10 m lång rulle.
  3. Rummets omkrets och antal våder
    Rummet är 4 x 3,5 meter, vilket ger en omkrets på 15 löpmeter (4 + 4 + 3,5 + 3,5). Eftersom rummet har ett fönster som är 150 cm brett och en dörr som är 70 cm bred, räknar man bort dessa mått från den totala omkretsen: 15 m - 1,5 m - 0,7 m = 12,8 m. När du sedan delar 12,8 m med tapetens bredd, som är 0,53 m (12,8 / 0,53 = 24,1), får du resultatet 24,1. Detta innebär att det behövs totalt 25 hela våder för att täcka väggarna.
  4. Beräkna antalet rullar
    När du delar de 25 våderna med de 3 våderna som ryms per rulle (25 / 3 = 8,3), får du ett behov av cirka 8,3 rullar. Avrundat blir det totalt 9 rullar, vilket ger dig extra tapet för passbitar ovanför fönster och dörr.

https://m.engelskatapetmagasinet.se/sv/rakna-ut-antal-tapetrullar

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Rita upp hela väggen på papper, med skalenliga mått. Markera hur våderna kommer placeras. Mät eller räkna det längsta måttet du får på varje våd. Lägg på för mönsterpassningen.

Pussla lite med vilka bitar som kombinerat med varandra ger minst spill på en hel rulles längd. När du inte har fler bitar som behöver planeras in på någon rulle vet du hur många det är som ingår i din planläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.