2 908 läst ·
36 svar
3k läst
36 svar
Tankar kring utjämning av energibehov - brf
Även i ett bergvärmessytem vill man väl justera in rätt flöde till radiatorerer på ventilen, termostaterna kan dock vara fullt öppna.Nissens skrev:
Hmm, med bergvärme är ju tanken att alla termostater skall stå på max, då fungerar vp som effektivast. Tror inte att effektförbrukning på fläktar minskat speciellt mycket. Så länge de utför önskat arbete tror hag det inte finns något att vinna på att byta fläktarna… pumpar har däremot blivit mycket smartare på senare år. 😊
Annars håller jag med dig, de verkar ha ett genomtänkt effektivt värmesystem.
Troligtvis sitter det nyare EC fläktar eftersom det är ett FTX system, men det är inte givet. Förbrukningen mellan gammal AC och ny EC fläkt kan vara rätt stor.
Ja, men det jag kommenterade var förslaget att byta ut termostaterna. Att justera flödena är ju givet, borde ju vara gjort vid installationen tänker jag.J john& skrev:
Ok, det har du nog bättre koll på än jag. 😊J john& skrev:
Spanien i alla fall vissa ställen har sol året om. Åtminstone ljust då dessa behöver inte direkt solljus.Nissens skrev:
Det är väl samma i Spanien som här. Solpaneler ger som mest när man behöver elen som minst. I Sverige har vi haft ”knäppa” regler med subventioner till något som inte går att försvara ekonomiskt.
Utnyttja människor i onödiga abbonnemang?
Hurdå?
Att inte ge sig ut på ekonomiska irrvägar är oftast lika viktigt som att inte förkasta något som är ekonomiskt försvarbart.
Hur fungerar det om varmvattnet tar slut på kvällen? Får de vänta 12 timmar på att få varmvatten igen då? Halvsmart i så fall…
Är de två första inte bra menar du? Den tredje är nog alla överens om.
Ja, det är väl ok, så länge du inte har barn eller andra som drabbas. 😊
Min erfarenhet av att bo i varma länder är att AC:n är viktigast på nätterna, omöjligt att sova i den värmen…
Det kan ju vara baserat på fakta. I så fall handlar det inte om att vara negativ, mer att vara realist.
Tex att köra AC endast på dagen när man behöver den som mest på natten är ju bara konstigt.
Ja, som att inte subventionera sådant som är ekonomiskt oförsvarligt när subventionerna tas bort.
Elbilar är ju inte billiga, har aldrig hört någon vara avundsjuk på dom. Har själv en hybrid och skulle aldrig någonsin skaffa en renodlad elbil eftersom det är hemskt opraktiskt och dyrt. Hybrid är dyr, men väldigt praktisk.
Gjorde man? Har kört dieselbil, men aldrig någon ”finsk röddiesel”. Har dieselbilar varit värdelösa? Förr hade de kilometerskatt som stämplades ut när man körde utomlands. 😊 Att de har varit vördelösa har jag missat helt. Hade jag vetat det hade jag nog samlat på mig några.
Antar att det var av andra än ekonomiska skäl du skaffade elbilen. Billiga är de ju inte. 😊
Frågan som återstår är ju vad ditt inlägg har med trådens ämne att göra?
Solen går upp 8 och ner 20 ungefär året om. Obs det här var ungefära siffror men det är inte mörkt som i Sverige på vintern.
Nu syftar jag för de mesta på Kanarieöarna. Då jag nu inte besökt andra delar av spanien.
Men övriga Spanien ligger också mer söderut än Sverige.
Som jag redan skrev löser man natt-el med batteri. Ac behöver man väl även dagtid?
Du har aldrig bott i Norrland. Med värdelöst menar jag att många här har och haft diesel och tankat den för 5kr litern och ännu billigare. Vanliga dieseln har varit dyrare än bensin åratal. Trots detta dieselskatt. Gnälls bara på bensinpriset och skatten på bensinbilar.
Angående hybrid så äger jag också en hybrid. Äger båda delarna (vi har flera bilar). Men jag tycker mest om Eldrift och Dieseldrift. Kanske för att jag haft minst problem med dessa.
Hybriden har det varit problem med laddmodulen visst de har gått på garanti, minsta motorn. Kostar mer serva och kan tänka mig blir dyrast att laga när det är två olika system. Sen har man även nedgraderat andra grejor som att de finns bara enfasladdning och klarar inte av dc laddare. Okej okej det finns nån Skoda pluginmodell som klarar DC laddning.
Men visst hybrider gynnas ju i Sverige. Då de har samma skatt som rena elbilar.
O visst jag ska behålla hybriden änsålänge men jag skulle då inte köpa en ny hybrid.
Jaja jag ska inte predika här. Vi har alla olika behov och möjligheter. Är också bra att det finns flera alternativ.
Angående abbonemang t ex min värmepump måste man ha abbonemang för att komma åt den via mobil.
Mer och mer går åt det hållet.
Vissa saker kan man förstå men i värmepumpens fall så måste jag ändå ha eget internet till den (alltså förse den med ethernet kabel, finns inte ens wifi).
Onödiga abbonemang se föregående.vattenmelon skrev:
Ledsen, jag förstår verkligen inte ditt inlägg. Du har säkert en god tanke, men frågan är om du lyckas förmedla den.
Användaren som startade tråden frågade om ett specifikt problem, Claes Sörmland svarade om med ett konkret råd.
Du svarar med ditt missnöje om samhället.
Vad är det för "knäppa lagar" du pratar om som har med tråden att göra?
Vad är det för "onödiga abbonemang" du pratar om som har med tråden att göra?
Vad är det för "det lönar sig ej" mentalitet du pratar om? Det är väl ändå rimligt att en bostadsrättsförening ska göra det bästa för sina medlemmar, och framförallt göra något som även framtida boende och styrelse kan dra nytta av istället?
Jantelag och avundsjuka - vad i tråden fick du in det?
När det kommer till BRF så har vissa brf valt t ex elbilsladdning att nåt externt bolag sköter det. Därmed förutom installation onödiga dyra abbonemang.
Absolut men det är ju här man utnyttjar brf alltså hantverkare tar mer betalt osv.
Men vi kan sluta diskutera de här.
Då de har nu ingen hjälp till ts.
Många kloka och bra synpunkter tycker jag!! Stämmer ju att man kanske inte ska överarbeta något. Jag är också för att undvika abonnemangskostnader. Finns flera företag som säger sig ha den gyllene nyckeln som ger fantastiska besparingar - bara dom tillåts styra det hela via en avgiftsbelagd molnlösning - för att sedan gå i konkurs och ställa en massa användare med ett obrukbart system (tänker Ngenic)
Att se över FTX och dess funktion känns ju nu som en no-brainer. Även kolla ålder och skick på cirkpumpar. Bergvärmen funkar väldigt bra men solcellerna på taket känns idag - efter att förutsättningarna förändrats - kanske mindre attraktiv, men man sålde visst el för runt 200k förra året. Jag har i nuläget inte kännedom om investeringskostnaden och beräknad avskrivningstid
Stort tack till alla, för mig en trevlig och givande diskussion!!
Att se över FTX och dess funktion känns ju nu som en no-brainer. Även kolla ålder och skick på cirkpumpar. Bergvärmen funkar väldigt bra men solcellerna på taket känns idag - efter att förutsättningarna förändrats - kanske mindre attraktiv, men man sålde visst el för runt 200k förra året. Jag har i nuläget inte kännedom om investeringskostnaden och beräknad avskrivningstid
Stort tack till alla, för mig en trevlig och givande diskussion!!
Exakt, det går inte med dagens energipriser och kostnaden för energiåtgärder att få lönsamhet i TS olika förslag.Claes Sörmland skrev:
Eftersom en BRF inte hempular rörmokeriet på ett billigt sätt blir det sannolikt omöjligt att få ekonomi i dessa enorma ackumulatortankar. Särskilt i Stockholm där rörmokeri säljs dyrt till just BRFer. Och var ska dessa tankar stå? Är det inte bättre att hyra ut den lokalytan som förråd och på så sätt på in pengar?
Batterier lär väl heller inte betala sig, fortfarande för dyra.
Och sen är frågan om energipriset de närmsta åren (avbetalningstiden, 10 år?) kommer att svänga tillräckligt mycket över de flesta dygn vintertid för att detta koncept alls ska vara värt tankemödan.
Kostnaden (avskrivningen) för ett batterilager är efter 50% skattereduktion (som inte BRF:er har tillgång till) ca 0,75 - 1 kr/ kWh. Besparing måste alltså vara större än så för elen som flyttas i tid. Dessutom behöver Brf:en gå över till timpris (snart kvartspris) för inköp av el vilket i sin tur kan innebära fördyringar jämfört med ett rörligt elavtal.
Claes ”nailade” frågan och tråden kunde ha stängts igår kl 08:12.
Det som har varit bra med den här tråden är alla sunda och bra råd. Vilket jag gärna ville höra mer om. Jag ville få lite mer kunskap om ämnet. Frågan togs upp på senaste årsmötet som något som skulle utredas och det är ju bra att få lite fler argument om varför och varför inte
Den dag det finns t ex en batterilösning med styrning för rimliga pengar och elpriset garanterat åker jojo över dygnet så att det finns pengar att tjäna vill nog många slå till. Den dagen lär det komma mängder av erbjudanden till BRFen. Pengamaskiner är lätta att sälja.
Hur gick det med de där Na-batterierna som skulle vara dubbel så stora som Li-batterierna men med bättre överlevnad över laddningscyklerna och mycket bättre pris? Sådana kan man ju ha i källaren om det finns ekonomi i det.
Hur gick det med de där Na-batterierna som skulle vara dubbel så stora som Li-batterierna men med bättre överlevnad över laddningscyklerna och mycket bättre pris? Sådana kan man ju ha i källaren om det finns ekonomi i det.
Bla att man ska i vissa fall betala energiskatt för egen producerad el.Alfredo skrev:
Man ska betala mer skatt om man investerat i nån "förbättring". Anses som lyx.
Är väldigt hårt reglerat vad som får göras som hemmapul. Kan vara gott och ont visserligen. Men som någon nämde här i tråden utnyttjar företagen med licenserna speciellt BRF. Men även småhusägare t ex försäkringsbolag som vägrar ersätta saker som inte är "säkert vatten certifierade". Även fast det kanske rätt gjort men man bara paragrafryttar med lagar och certifikat.
Var ju inte så längesedan en tråd här där nån ifrågasatte när en i styrelsen (minns inte hundra) bytte gatubelysning till LED. Dvs sparade pengar åt BRF. Men det var inte okej.
Hej kisumisukisumisu skrev:
Bla att man ska i vissa fall betala energiskatt för egen producerad el.
Man ska betala mer skatt om man investerat i nån "förbättring". Anses som lyx.
Är väldigt hårt reglerat vad som får göras som hemmapul. Kan vara gott och ont visserligen. Men som någon nämde här i tråden utnyttjar företagen med licenserna speciellt BRF. Men även småhusägare t ex försäkringsbolag som vägrar ersätta saker som inte är "säkert vatten certifierade". Även fast det kanske rätt gjort men man bara paragrafryttar med lagar och certifikat.
Var ju inte så längesedan en tråd här där nån ifrågasatte när en i styrelsen (minns inte hundra) bytte gatubelysning till LED. Dvs sparade pengar åt BRF. Men det var inte okej.
Du skriver; ”Man ska betala mer skatt om man investerat i nån "förbättring".”
Drar du den slutsatsen, då tror jag att du hamnar fel i tänkande och i agerande
Staten drar in skatter, bland annat för att statskassan behöver pengar till drift och till innevånarnas behov.
Dessutom så kan, till exempel, skatter ”styra” användandet i en samhällelig bättre riktning, etc.
Har vi skatt på; ”energiskatt för egen producerad el” som du själv använder?
I exemplen med försäkringsbolag och styrelsen i en BFR såg jag inte kopplingen till skatterna.
Nejdå visst tycker jag skatter behövs. Men de tas ofta från fel grejor kan jag tycka.M Martin Lundmark skrev:Hej kisumisu
Du skriver; ”Man ska betala mer skatt om man investerat i nån "förbättring".”
Drar du den slutsatsen, då tror jag att du hamnar fel i tänkande och i agerande
Staten drar in skatter, bland annat för att statskassan behöver pengar till drift och till innevånarnas behov.
Dessutom så kan, till exempel, skatter ”styra” användandet i en samhällelig bättre riktning, etc.
Har vi skatt på; ”energiskatt för egen producerad el” som du själv använder?
I exemplen med försäkringsbolag och styrelsen i en BFR såg jag inte kopplingen till skatterna.
T ex det här med bil.
Många som sura över att t ex elbilar inte har hög skatt. Sliter mer på vägar o annat tjafs.
Men går skatterna verkligen till vägar och väginfrastruktur. En del ja men bara en bråkdel.
Nej jag vill absolut inte vi blir som USA, vi är tyvärr påväg ditåt.
Tycker själv skatter borde tas mer på inkomsterna. Inte av det man äger eller har sparat ihop pengar till.
Det har länge funnits olika system för prognosstyrning och idag är potentialen större än någonsin.Claes Sörmland skrev:
Men det är ju som med all lite mer komplicerad fastighetsautomation - när det är svårt att till och med hantera ett kopplingsur, hur skall det då gå med mer avancerade funktioner? Man blir beroende av externa parter, alternativt någon teknikentusiast i föreningen. Har man tillräcklig kompetens för att upphandla? Systemen får begränsad livslängd pga ändrade förutsättningar eller svajiga leverantörer. Det blir dyrt - kanske käkar upp hela besparingen. Potentiellt krångligt. Svårt att bedöma hur bra de fungerar - många lösningar bygger på naiva algoritmer och kan inte heller presentera en löpande analys.
Kanske funkar bra för fastighetsägare som har en fastighetsskötare/driftsorganisation, eller för den delen en entusiastisk villaägare. Men för en BRF med självförvaltning, nä, högst tveksamt.