M Malmgren skrev:
Mmmm, det var min initiala tanke... Nu har jag dock börjat undra, jag misstänker att invertern funkar så att den faktiskt bara matar ut ström på EPS-porten vid strömavbrott, dvs när den inte får någonting på AC in. Detta borde i så fall innebära att om jag då kopplar in ett aggregat på AC in så tolkar invertern det som att strömmen är tillbaka och börjar i och för sig ladda batterierna, men stänger samtidigt av EPS-strömmen varpå huset blir utan ström. Börjar misstänka att jag behöver dryfta detta med Solax-communityt...
Dessvärre är det nog mycket du behöver fundera på. Att vara så pass okunnig och ändå tänka sig laborera fritt utan någon vettig grund eller erfarenhet är knappast att rekommendera.

I all välmening från mig riktat till de som numera mer frekvent är inne på diverse både ofta onödiga och sen i nästa steg ibland tvivelaktiga lösningar. Jag lägger inte mer kraft på detta eller ger några detaljerade svar som ändå går rakt ut i vakuum.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
ulfben ulfben skrev:
Sen är det struntsumma för mig ifall det kallas LNG, LBG, CBG eller gasol. 😅
Ja, men metan (fordonsgas/naturgas/biogas/CNG/LNG) är något helt annat än propan (gasol/LPG), inte minst har de helt olika lagringsegenskaper. Metan lagras vanligtvis i gastuber med 200-300 bars tryck. Det går att köpa gashäckar med ett antal gastuber i en korg, men du får transportera hela häckarna med lastbil när du skall fylla på gas (hur skall du annars transportera gasen hem till dig?) och både materialet och hanteringen blir därmed relativt kostsam.

Propan däremot kan du ju köpa i lättviktsflaskor på macken eller ICA, de har "bara" runt 20 bars tryck.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Dessvärre är det nog mycket du behöver fundera på. Att vara så pass okunnig och ändå tänka sig laborera fritt utan någon vettig grund eller erfarenhet är knappast att rekommendera.

I all välmening från mig riktat till de som numera mer frekvent är inne på diverse både ofta onödiga och sen i nästa steg ibland tvivelaktiga lösningar. Jag lägger inte mer kraft på detta eller ger några detaljerade svar som ändå går rakt ut i vakuum.
Alltså, vilken FRUKTANSVÄRT tråkig attityd. Bara dissa allt och vägra säga någonting om varför. Såna som du borde verkligen bannas ifrån den här typen av forum, eller egentligen ifrån internet i största allmänhet. Men jag misstänker att din dissning bottnar i att du själv inte har en aning om vad du pratar om, så jag väljer att ignorera dig helt, det finns uppenbarligen andra personer här som har bättre koll.

• Haha
  • Gilla
xLnT och 1 till
  • Laddar…
Du har fått bra råd i #20, #21 och #22 och relevanta frågor därefter kring laddning vs drift av huset. Du behöver presentera din lösning mer konkret, ritning och bilder på dina "brytare" osv. Och chanserna till att få bra svar ökar också om du länkar till de produkter du använder och helst citerar de delar som du tror stöder ditt onormala användningsfall.

• Gilla
Malmgren
  • Laddar…
M Malmgren skrev:
Alltså, vilken FRUKTANSVÄRT tråkig attityd. Bara dissa allt och vägra säga någonting om varför. Såna som du borde verkligen bannas ifrån den här typen av forum, eller egentligen ifrån internet i största allmänhet. Men jag misstänker att din dissning bottnar i att du själv inte har en aning om vad du pratar om, så jag väljer att ignorera dig helt, det finns uppenbarligen andra personer här som har bättre koll.
Så för att du inte har läsförståelse, så vet inte vissa forummedlemmar nånting om ämnet?
Hade du innan du postade ovan inlägg, bemödat dig om att kolla upp några profiler, så hade du insett att dom nog vet vad dom pratar om.
Så det är snarare du som ska ändra attityd och vara tacksam och ödmjuk mot dom som hjälper dig. För det försöker dom även om du inte begriper det.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har fått bra råd i #20, #21 och #22 och relevanta frågor därefter kring laddning vs drift av huset. Du behöver presentera din lösning mer konkret, ritning och bilder på dina "brytare" osv. Och chanserna till att få bra svar ökar också om du länkar till de produkter du använder och helst citerar de delar som du tror stöder ditt onormala användningsfall.
Hmmm... Måste erkänna här nu att jag har blivit lurad av det här forumets notifieringsfunktion, trodde den skickade mig till nästa olästa meddelande i tråden men i själva verket kom jag en bit ner, så just de där tre inläggen hade jag missat helt, inser att där hade jag en del bra information, håller med.

Har dock precis fått verifierat ifrån Solax att det över huvud taget inte går att mata invertern med enfas (det står inte uttryckligen så i deras dokumentation, men det kanske är underförstått), så det blir att lägga ner projektet, att köpa en trefasgenerator blir för dyrt för att det ska kännas rimligt i sammanhanget.

M Malmgren skrev:
Hmmm... Måste erkänna här nu att jag har blivit lurad av det här forumets notifieringsfunktion, trodde den skickade mig till nästa olästa meddelande i tråden men i själva verket kom jag en bit ner, så just de där tre inläggen hade jag missat helt, inser att där hade jag en del bra information, håller med.

Har dock precis fått verifierat ifrån Solax att det över huvud taget inte går att mata invertern med enfas (det står inte uttryckligen så i deras dokumentation, men det kanske är underförstått), så det blir att lägga ner projektet, att köpa en trefasgenerator blir för dyrt för att det ska kännas rimligt i sammanhanget.
Det var väl någon som påpekade detta 🙄

ulfben ulfben skrev:
Jag menar nog tillochmed fordonsgas helt allmänt, vilket produceras lokalt på Gotland. Kan man tanka en bil med det så kan jag tanka en generator, tänkte jag.

Sen är det struntsumma för mig ifall det kallas LNG, LBG, CBG eller gasol. 😅

Tack för söktermen btw! En snabb sökning på trefas 5kva gav: [länk]

~30000kr, 80kg och 4kw kontinuerligt. Det var inte alls blodigt!
Fyllde på fel gas - biltanken exploderade

Tror jag kommer ihåg skriverierna om detta

Det gäller att förstå och veta skillnaden mellan CNG-gas och LPG-gas

LPG-gas är i många fall samma sak som gasol och försäljningställena är för det mesta inte på mack utan typisk depåer där man hanterar gasol för husvagnar etc. - här i sverige blir det jobbig med en bil byggd för LPG-gas om man inte har en gasoldepå i rimlig närhet att fylla på hos, men det är lättare att tanka detta i Europa

CNG-gas är helt annan femma med upp 350 Bars tryck - flaskor för det och tryckregulatorer anpassade för trycket - detta är ingen man skall ge sig på att 'hemmabygga' och tveksamt om det det fins någon system att hantera flaskorna löst, utan det är nog endast fordonsmonterade som gäller där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.