M Malmgren skrev:
Precis. Jag har dock ingen ATS-switch utan tänker mig att jag manuellt ska slå om från nät till generator.
Jag fick för mig att jag hade läst någonstans att det skulle fungera med 1-fas-generator, men nu har jag lusläst manualen och hittar ingenting uttryckligen om det. Men behöver den uttryckligen stöd för det? Jag menar, det är det inte bara en fråga om att invertern måste balansera mellan faserna? (alltså eftersom vi då får en fas med säg 2kW och två faser med 0kW)
Nu har inte jag sakkunskap om solanläggningar. Men om invertern kan ge trefas ut och dessutom kan ladda batteriet via en enfasmatning borde det vara allt du behöver.

A ajn82 skrev:
En P11 tub innehåller gasol motsvarande 140 kWh, men vet inte hur mycket av det som går förlorat vid omvandlingen till el
Man får nog räkna med att 85% eller mer går förlorat.

M Malmgren skrev:
Hej alla.
Jag har hushåll med solpaneler på taket, ett husbatteri på 12 kWh och förberett för offgrid-drift i händelse av strömavbrott. Detta innebär att under sommarhalvåret kan vi i princip klara hur långa avbrott som helst, men under vintern är det förstås värre, framför allt när det är snö på solpanelerna. Vi bor på landet med egen brunn, så är vi utan el är vi även utan vatten, vilket gör saker jobbiga. Min tanke är därför att komplettera det hela med ett litet kraftverk som jag kan använda för att toppa upp batterierna under längre strömavbrott, tänkte höra vad ni tror om tanken.

Planen är att förse anläggningen med ett CEE-intag dit jag helt enkelt manuellt kan koppla in reservkraftverk när det behövs. Jag tänker mig att lämpligt kraftverk skulle vara ett gasoldrivet på typ 2 kW (typ ett Champion Mighty Atom Dual Fuel, även om jag hellre skulle köpa något icke amerikanskt). Om vi kan snåla lite med förbrukningen så tror jag vi kan komma ner under 20 kWh per dygn, varpå det borde räcka att köra kraftverket dagtid även om solpanelerna inte producerar någonting alls.

Har inte räknat speciellt exakt på det hela än, men har jag några brister i planen i stort?

/Daniel
Som du beskriver det här och i dina senare inlägg kan man säga att vad du tänkt dig inte kommer fungera och knappast heller vara el(säkerhets)tekniskt korrekt. Du får gå igenom din lösning och välja väg efter vad du verkligen behöver vid ett elavbrott. De delarna sen ansluta på ett korrekt sätt mot omformaren och se till att frånkoppling nät inte kompromissas med.

Du bör utgå från lösningarna med ATS i beskrivningarna även om du då gör det till delar manuellt i ditt fall samma med trefasig generator.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som du beskriver det här och i dina senare inlägg kan man säga att vad du tänkt dig inte kommer fungera och knappast heller vara el(säkerhets)tekniskt korrekt. Du får gå igenom din lösning och välja väg efter vad du verkligen behöver vid ett elavbrott. De delarna sen ansluta på ett korrekt sätt mot omformaren och se till att frånkoppling nät inte kompromissas med.

Du bör utgå från lösningarna med ATS i beskrivningarna även om du då gör det till delar manuellt i ditt fall samma med trefasig generator.
Förlåt, men nu har jag läst igenom ditt inlägg några gånger och förstår inte alls vad det är du försöker säga. Vad är det som inte kommer att fungera?

Alltså, vad jag redan gör idag vid ett strömavbrott är följande:
1. Bryt kontakten mot elnätet
2. Skifta över husets last till inverterns EPS-utgång

Jag tänker mig då alltså att jag kompletterar med följande steg när batterinivån börjar bli låg:
3. Koppla in generatorn till det intag som är kopplat till AC in på invertern (som alltså inte finns där än)
4. Konfa invertern till att ladda batteriet med ström från AC men begränsa max till det generatorn kan leverera

Som jag ser det är detta exakt vad jag behöver, någon automatisk omkoppling känns helt onödig. Men utifrån vad du skriver så låter det som att det är något problem jag inte ser här, frågan är vad?

C
M Malmgren skrev:
Men utifrån vad du skriver så låter det som att det är något problem jag inte ser här, frågan är vad?
1) Anläggningen får aldrig vara konstruerad så att den kan (försöka) mata ut spänning på ett spänningslöst nät, vare sig medvetet eller av misstag, genom att t.ex. råka flippa på fel strömbrytare.
2) Detsamma gäller även elverkets ingång, du måste försäkra dig om den aldrig blir spänningssatt bakvägen.

• Gilla
Jeppe1990 och 3 till
  • Laddar…
M Malmgren skrev:
Förlåt, men nu har jag läst igenom ditt inlägg några gånger och förstår inte alls vad det är du försöker säga. Vad är det som inte kommer att fungera?

Jag tänker mig då alltså att jag kompletterar med följande steg när batterinivån börjar bli låg:
3. Koppla in generatorn till det intag som är kopplat till AC in på invertern (som alltså inte finns där än)
4. Konfa invertern till att ladda batteriet med ström från AC men begränsa max till det generatorn kan leverera

Som jag ser det är detta exakt vad jag behöver, någon automatisk omkoppling känns helt onödig. Men utifrån vad du skriver så låter det som att det är något problem jag inte ser här, frågan är vad?
Vad man kan fråga sig är tex hur du gör steg 1-2 och med vilken typ brytare och var-hur de är inkopplade. En aspekt vid matning via omformare är att se till att olika krav som i princip faller ut på rätt sida vid nätdrift även gäller vid alternativ matning. Typiskt olika frånkopplingar vid fel spänning, delöverlast, jordfel osv något som ibland blir felaktigt även vid större helt i princip fackmässigt dimensionerade fall.

I punkterna 3-4 kommer på samma sätt in hur det kopplas om och med vad och var inkopplingen sker. Här kommer principerna som ofta skissas i olika anvisningar in då ofta som ATS delen och skifte nät-generator tidigt i kedjan vid ordinarie nätinmatning. I såna skisser är även viktig last kopplad mot backuputgång och inte avsett att helt ta över normala fulla belastningen.

Att ladda din trefasiga utrustning via en fas bör även det i de flesta utföranden vara skakigt och knappast något att rekommendera även om något fabrikat skulle delvis klara det. Att du sköter de olika valen manuellt är ok bara du gör alla val av brytare-omkopplare rätt och då även placeringen av dem i systemet. Om du tänker dig olika varianter uttag-intag med sladdar bör du tänka om det är inte vettigt mer än som anslutning av din generator. Även att se till systemjordning och samspelet där mot nätets PEN, PE, N är något att ha klart för sig vid dessa övningar.

Att lampan lyser som det ibland brukar skrivas i trådar där man frågar om koppling av armaturer i olika fall är om möjligt ännu mindre ett tecken på att allt är ok om man ger sig in på jobb du är inne på. Så fundera gärna några varv innan du gör för mycket jobb som ofta blir onödigt och att du istället gör allt klart för dig och korrekt först.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
@Malmgren ovan är viktigt, är du osäker så antingen rita upp hur du tänkt utföra din reservkraft i sin helhet, eller anlita en elektriker.
Här finns flera som kan bistå med hjälp.

Spontant låter din ursprungliga tanke skapa mer problem än det löser.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
AXS
Det borde ju gå att testa genom att bryta 2 huvudsäkringar innan batteriet och se hur allt beter sig.

Tycker annars det är en vettig plan och gasol känns inte orimligt på något sätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag gick faktiskt och tänkte på precis samma sak i veckan. Har 25kwh batteri hemma, ödrift med automatiskt frånskiljning och växelriktaren har trefashandske för backupström. En generator skulle få ett behagligt liv här - alltid arbeta på optimalt varvtal och jämn belastning när allt den gör är att ladda batteri. :)

Men tanken dök upp under hundpromenaden och jag glömde göra produktefterforskningen när jag kom hem.

Finns det "små" trefasverk? Jag menar, det kommer stå i garaget så det behöver inte vara bärbart. Men det får gärna gå att rulla ut för hand så att säga. Hade ju gärna haft flexifuel bensin / naturgas men har ingen aning om ifall sådana byggs alls. Det låter en komma runt en del av restriktionerna med att lagra bränsle hemma. 100 liter bensin + 60 liter LNG blir ju några kwh.

ClasseClas
M Malmgren skrev:

Vad gäller 3 och 4

Kommer du alltid att från elverket enbart ladda batterierna via invertern och därmed aldrig köra elverket direkt mot dina förbrukare?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ClasseClas
ulfben ulfben skrev:
Jag gick faktiskt och tänkte på precis samma sak i veckan. Har 25kwh batteri hemma, ödrift med automatiskt frånskiljning och växelriktaren har trefashandske för backupström. En generator skulle få ett behagligt liv här - alltid arbeta på optimalt varvtal och jämn belastning när allt den gör är att ladda batteri. :)

Men tanken dök upp under hundpromenaden och jag glömde göra produktefterforskningen när jag kom hem.

Finns det "små" trefasverk? Jag menar, det kommer stå i garaget så det behöver inte vara bärbart. Men det får gärna gå att rulla ut för hand så att säga. Hade ju gärna haft flexifuel bensin / naturgas men har ingen aning om ifall sådana byggs alls. Det låter en komma runt en del av restriktionerna med att lagra bränsle hemma. 100 liter bensin + 60 liter LNG blir ju några kwh.
Din inverter klarar av att göra 3 fas AC av DC från solcellerna. Frågan är om invertern kan ladda batterierna från ett 1-fas AC elverk? Måste den ha 3-fasmatning av AC? Värt att kolla upp närmare.

AXS AXS skrev:
Det borde ju gå att testa genom att bryta 2 huvudsäkringar innan batteriet och se hur allt beter sig.

Tycker annars det är en vettig plan och gasol känns inte orimligt på något sätt.
ulfben ulfben skrev:

Ja, men är det ingen av er som tänker på att förbrukarna också ska ha sitt samtidigt som batteriet laddas?
Mindre elverk är sämre på att hantera sneda effektuttag.
1-fas elverk är inte rätt lösning här.

C
ulfben ulfben skrev:
Det låter en komma runt en del av restriktionerna med att lagra bränsle hemma. 100 liter bensin + 60 liter LNG blir ju några kwh.
LNG är inte snutet ur näsan att förvara hemma. Du menar kanske LPG/gasol?
Där finns det "flex fuel"-elverk. Men krasst sett är diesel det överlägsna alternativet om du behöver lagra större mängder bränsle.
Ja, det finns små trefasverk i 5kVA-klassen.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
LNG är inte snutet ur näsan att förvara hemma. Du menar kanske LPG/gasol?
Där finns det "flex fuel"-elverk.
Jag menar nog tillochmed fordonsgas helt allmänt, vilket produceras lokalt på Gotland. Kan man tanka en bil med det så kan jag tanka en generator, tänkte jag.

Sen är det struntsumma för mig ifall det kallas LNG, LBG, CBG eller gasol. 😅

Tack för söktermen btw! En snabb sökning på trefas 5kva gav: https://www.greenpower.se/katalog/a...a-4kw-3-fas-400v-n-uttag-elstart/147416-0-50/

~30000kr, 80kg och 4kw kontinuerligt. Det var inte alls blodigt!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad gäller 3 och 4

Kommer du alltid att från elverket enbart ladda batterierna via invertern och därmed aldrig köra elverket direkt mot dina förbrukare?
Mmmm, det var min initiala tanke... Nu har jag dock börjat undra, jag misstänker att invertern funkar så att den faktiskt bara matar ut ström på EPS-porten vid strömavbrott, dvs när den inte får någonting på AC in. Detta borde i så fall innebära att om jag då kopplar in ett aggregat på AC in så tolkar invertern det som att strömmen är tillbaka och börjar i och för sig ladda batterierna, men stänger samtidigt av EPS-strömmen varpå huset blir utan ström. Börjar misstänka att jag behöver dryfta detta med Solax-communityt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.