Påminner om min mix, har avanza zero och skagen kon-tiki på PPM resp. ATP. Avanza Zero är nog ett bra val, avgifterna är ju i praktiken det enda man vet något om. Kon-tiki har ju presterat bra historiskt men det är ju ingen garanti för någonting, däremot så är avgiften beroende på hur fonden presterar vilket gör att man iallafall inte blir skinnad om det går dåligt.
TS har en annan situation än mig, så där tycker jag att man i huvudsak ska vara försiktig med pengarna och sprida riskerna.
Påminner om min mix, har avanza zero och skagen kon-tiki på PPM resp. ATP. Avanza Zero är nog ett bra val, avgifterna är ju i praktiken det enda man vet något om. Kon-tiki har ju presterat bra historiskt men det är ju ingen garanti för någonting, däremot så är avgiften beroende på hur fonden presterar vilket gör att man iallafall inte blir skinnad om det går dåligt.
.
Ja den som ändå visste något om framtiden
Jag såg ett tv-program som handlade om just detta med pensioner och programledaren blev överraskad efter att ha intervjuat en del personer som hade 10-30 antal år kvar till pension, just att det verkade med tanke på deras svar som om det var först då de tänkte börja leva. De flesta hade såååååå många planer på vad de skulle göra då, skaffa båt, sommarstuga, resa etc etc. Programledaren undrade just varför så många tänker börja "leva" först då? Som om man vet någonting om vilket skick man själv eller världen är den dagen man går i pension.
Man ska självklart ha koll på hur det blir med ekonomin den dagen man går i pension, absolut, men jag tycker absolut inte man ska vänta med att göra allt det där "roliga". Åk på semester, köp en båt, sommarstuga etc redan nu om det är sånt ni tycker är roligt, nu när ni vet er ekonomiska situation, tjänar som mest och har kraft och ork. Lev livet nu, inte den dagen ni går i pension!
/S
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.