3 816 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Tankar kring detta sätt att byta tak?
En video säger mer än 1000 ord.
Vad tror församlingen om detta sätt att renovera ett tak?
Tanken är alltså att man lämnar befintligt undertak, idag bestående av board från tidigt 70-tal. River befintliga pannor och läkt.
Ny läkt, duk mera läkt och nya takpannor istället för plåt som på videon.
Tacksam för synpunkter
Vad tror församlingen om detta sätt att renovera ett tak?
Tanken är alltså att man lämnar befintligt undertak, idag bestående av board från tidigt 70-tal. River befintliga pannor och läkt.
Ny läkt, duk mera läkt och nya takpannor istället för plåt som på videon.
Tacksam för synpunkter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bara du har koll på vad de olika skikten innehåller. Det är nog inte lämpligt med flera lager av diffusionstäta material t.ex.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror ju på i vilken ordning materialen hamnar. Jag uppfattar frågan mer generellt och principiellt, inte exakt som de gjorde på videon. Min allmänna inställning till takreparationer är att de skall vara långsiktiga.
Lite så jag funderade!
Är det en på sikt hållbar lösning att behålla befintlig oljad masonit, läkta, rulla diviroll-duken, sedan läkt för takpannor och sist takpannor?
Min mor hade ett företag på plats för offert som återkom med detta förslag.
Är det en på sikt hållbar lösning att behålla befintlig oljad masonit, läkta, rulla diviroll-duken, sedan läkt för takpannor och sist takpannor?
Min mor hade ett företag på plats för offert som återkom med detta förslag.
Vad är det som är alternativet? Oljehärdad masonit har i alla fall tidigare ansetts duga som undertak. Att ha en duk över den lär inte skada. Jag ser inga problem även om jag inte heller sett varianten med duken över ströläkten förr.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En viktig fråga är vilken sorts byggnad det handlar om. På ett uthus eller en ekonomibyggnad kan man väl tänka sig en enklare lösning, men inte på ett bostadshus. Oljehärdad masonit plus läkt och betongpannor är en budgetlösning som håller i fyrtio år. Personligen tycker inte jag att det är OK, i synnerhet inte om det rör sig om ett hus som är högre än ett plan. Men, var och en måste bedöma detta efter sina förutsättningar. Vill man vara ekonomisk jämför man årskostnaden för olika varianter.
Klicka här för att svara