Hej,
Har stött på ett märkligt problem. Helt nyligt skulle jag sätta upp en lampa i vårat sovrum och lysknappen fungerar inte överhuvudtaget. Av en händelse så tände vi lampan i köket och då lyser det i sovrummet om knappen är på i sovrumme (vägg i vägg med sovrummet och lysknapparna sitter på varsin sida om väggen). Har någon en aning om problemet?, har tänkt att ta hit en elektriker senare i höst/vinter för lite omdragning av el i huset och tänkte att han skulle åtgärda detta också, blev bara så förvånad att dessa två knappar ihopkopplade och man får springa ut i vardagsrummet sen ut i hallen för att sen springa in i köket för att tända o sovrummet :thinking:

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Johanlidman Johanlidman skrev:
Hej,
Har stött på ett märkligt problem. Helt nyligt skulle jag sätta upp en lampa i vårat sovrum och lysknappen fungerar inte överhuvudtaget. Av en händelse så tände vi lampan i köket och då lyser det i sovrummet om knappen är på i sovrumme (vägg i vägg med sovrummet och lysknapparna sitter på varsin sida om väggen). Har någon en aning om problemet?, har tänkt att ta hit en elektriker senare i höst/vinter för lite omdragning av el i huset och tänkte att han skulle åtgärda detta också, blev bara så förvånad att dessa två knappar ihopkopplade och man får springa ut i vardagsrummet sen ut i hallen för att sen springa in i köket för att tända o sovrummet :thinking:
Fasen till sovrumsbrytaren kommer från mellantråden på trappkopplad brytare i köket?!

Har du möjlighet att öppna upp de 2 strömbrytarna det gäller?

Som sagt en relevant fråga är om kökslampan är trappkoppling. Om den alltså manövreras från två eller fler olika brytare i köket.
Om den bara styrs från en brytare så är det här felet busenkelt att åtgärda.

Fairlane
Kan det vara så att någon utökat anläggningen med en lampa och trott att de skarvat in sig på en fasledning, när det i själva verket var en tändtråd?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Väl så enkelt att fas till sovrumsbrytaren tas från kökets tändtråd.

När mitt hus var nytt så tände man balkongbelysningen från sovrummet och sovrumsbelysningen från balkongknappen. Elektrikern hade kopplat färg mot färg och det blev ju lite fel….
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.