1 339 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Tända i köket för att sen kunna tända i sovrumet?
Husägare
· Södermanland
· 40 inlägg
Hej,
Har stött på ett märkligt problem. Helt nyligt skulle jag sätta upp en lampa i vårat sovrum och lysknappen fungerar inte överhuvudtaget. Av en händelse så tände vi lampan i köket och då lyser det i sovrummet om knappen är på i sovrumme (vägg i vägg med sovrummet och lysknapparna sitter på varsin sida om väggen). Har någon en aning om problemet?, har tänkt att ta hit en elektriker senare i höst/vinter för lite omdragning av el i huset och tänkte att han skulle åtgärda detta också, blev bara så förvånad att dessa två knappar ihopkopplade och man får springa ut i vardagsrummet sen ut i hallen för att sen springa in i köket för att tända o sovrummet
Har stött på ett märkligt problem. Helt nyligt skulle jag sätta upp en lampa i vårat sovrum och lysknappen fungerar inte överhuvudtaget. Av en händelse så tände vi lampan i köket och då lyser det i sovrummet om knappen är på i sovrumme (vägg i vägg med sovrummet och lysknapparna sitter på varsin sida om väggen). Har någon en aning om problemet?, har tänkt att ta hit en elektriker senare i höst/vinter för lite omdragning av el i huset och tänkte att han skulle åtgärda detta också, blev bara så förvånad att dessa två knappar ihopkopplade och man får springa ut i vardagsrummet sen ut i hallen för att sen springa in i köket för att tända o sovrummet
Fasen till sovrumsbrytaren kommer från mellantråden på trappkopplad brytare i köket?!Johanlidman skrev:
Hej,
Har stött på ett märkligt problem. Helt nyligt skulle jag sätta upp en lampa i vårat sovrum och lysknappen fungerar inte överhuvudtaget. Av en händelse så tände vi lampan i köket och då lyser det i sovrummet om knappen är på i sovrumme (vägg i vägg med sovrummet och lysknapparna sitter på varsin sida om väggen). Har någon en aning om problemet?, har tänkt att ta hit en elektriker senare i höst/vinter för lite omdragning av el i huset och tänkte att han skulle åtgärda detta också, blev bara så förvånad att dessa två knappar ihopkopplade och man får springa ut i vardagsrummet sen ut i hallen för att sen springa in i köket för att tända o sovrummet![]()
Har du möjlighet att öppna upp de 2 strömbrytarna det gäller?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt en relevant fråga är om kökslampan är trappkoppling. Om den alltså manövreras från två eller fler olika brytare i köket.
Om den bara styrs från en brytare så är det här felet busenkelt att åtgärda.
Om den bara styrs från en brytare så är det här felet busenkelt att åtgärda.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Väl så enkelt att fas till sovrumsbrytaren tas från kökets tändtråd.
När mitt hus var nytt så tände man balkongbelysningen från sovrummet och sovrumsbelysningen från balkongknappen. Elektrikern hade kopplat färg mot färg och det blev ju lite fel….
Protte
När mitt hus var nytt så tände man balkongbelysningen från sovrummet och sovrumsbelysningen från balkongknappen. Elektrikern hade kopplat färg mot färg och det blev ju lite fel….
Protte
Klicka här för att svara