kisumisu
Jag börjar bli trött på att vi inte har förvaring till cyklar, gräsklippare, snöslunga mm.

Länge tänkt bygga nån friggis. Grannar har inget emot men kommunen är knepiga. Vi har ett garage som är 1meter från grannen. Det ska ju vara 4.5meter. Dvs vi får inte bygga ut garaget och inte ens ha friggeboda.

Visst får vi bygga friggeboda men då hamnar det mitt på tomten och man kan faktist ha roligare saker mitt på tomten, dessutom vore det mer praktist ha det nära garaget!

Så jag funderade som sagt på plan B...en tält. Den går ju enkelt att flytta ifall man skulle i framtiden få griniga grannar som gnäller sen.

Men vad ska man köpa och undvika?
 
Problemet med tält är att det lätt stänger inne fukt och på så vis inte blir en bra förvaringsmiljö. Det blir lite växthuseffekt. Men det kan man motverka genom att försöka få till en bra ventilation. Det innebär också att det är olämpligt att placera tältet på en yta som avger fukt såsom gräsmatta. Underlaget behöver inte vara någon torr matta. Ett välgrusat underlag duger gott och väl så länge den väta som kommer in snabbt åker ned i marken.
Det finns några aktörer på marknaden. Bland de mer prisvärda och hållbara anser jag dancover vara.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Silver78 Silver78 skrev:
Problemet med tält är att det lätt stänger inne fukt och på så vis inte blir en bra förvaringsmiljö. Det blir lite växthuseffekt. Men det kan man motverka genom att försöka få till en bra ventilation. Det innebär också att det är olämpligt att placera tältet på en yta som avger fukt såsom gräsmatta. Underlaget behöver inte vara någon torr matta. Ett välgrusat underlag duger gott och väl så länge den väta som kommer in snabbt åker ned i marken.
Det finns några aktörer på marknaden. Bland de mer prisvärda och hållbara anser jag dancover vara.
Det tänkte jag inte på med fukt. Är just gräsmatta visserligen en mycket dålig gräsmatta.

Vill mest få alla cyklar i skydd mot regn och snö. Vill kunna använda själva garaget till annan förvaring bla bilen ;)

Däremot är våran mark alldeles hemsk, det är lera (gammalt sjöbotten). Det kanske också kan ställa tillmed? Alltså att få den riktigt bra förankrat i marken.
Kanske man måste då gräva 30cm, sätta grus och gjuta betongpelare?
 
Man får alltså inte bygga ett enkelt pulpettak på tomten utan bygglov? Bor i radhus och det är förstås nära grannarna.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Länge tänkt bygga nån friggis. Grannar har inget emot men kommunen är knepiga.
Om det är ok för grannen så är det inga problem att bygga en friggebod en meter från tomtgränsen. Kommunen behöver inte bli inblandad alls.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.